Jak otworzyć food truck? Pomysł na biznes | ifirma.pl

Jak otworzyć food truck? Pomysł na biznes

jak otworzyć food truck

Food trucki to ciekawa alternatywa dla stacjonarnych punktów gastronomicznych – nie trzeba płacić czynszu za wynajem lokalu, w każdej chwili można zmienić lokalizację, menu czy godziny pracy. O czym warto jednak pamiętać, zanim otworzysz własny food truck? Podpowiadamy.

Food truck to ciekawa alternatywa dla stacjonarnych punktów gastronomicznych – nie trzeba płacić czynszu za wynajem lokalu, w każdej chwili można zmienić lokalizację, menu czy godziny pracy. O czym warto jednak pamiętać, zanim otworzysz własny? Czy jest to dobry pomysł na biznes? Sprawdź szczegóły – podpowiadamy jak otworzyć food truck i o czym trzeba wiedzieć przy prowadzeniu tego typu działalności.

Jak otworzyć food truck? Zacznij od pomysłu na biznes… i na menu

W mobilnej jadłodajni można serwować niemal wszystko – od napojów przez burgery aż po kurtosze i wiele innych regionalnych przysmaków. Możliwości jest sporo i choć nowych pojazdów przybywa z sezonu na sezon, to nie odstrasza to kolejnych przedsiębiorców marzących o własnej małej gastronomii. Z food trucków korzystają nie tylko młodzi ludzie, ale również całe rodziny z dziećmi oraz coraz częściej seniorzy. Food trucki najlepiej sprawdzają się w dużych miastach, choć nic nie stoi na przeszkodzie, aby pojawiały się również w mniejszych, jeśli tylko analiza rynku wskaże nam, że jest na nie zapotrzebowanie. Food trucki największym zainteresowaniem cieszą się szczególnie w sezonie letnim (może więc być to biznes sezonowy), choć nie brakuje przedsiębiorców, którzy prowadzą taką działalność przez cały rok.

Własny food truck: biznesplan to podstawa

Przed podjęciem decyzji o założeniu własnego food trucka warto opracować rzetelny biznesplan, czyli dokładnie oszacować koszty, sprawdzić konkurencję i dostawców oraz upewnić się, czy na naszą ofertę znajdą się w ogóle chętni.

W tym przypadku nie bez znaczenia jest lokalizacja, bo im większy ciąg komunikacyjny, np. otoczenie szkół, biurowców, uczelni, tym większe prawdopodobieństwo, że nasz interes „wypali”. Poza tym dobrze by było, aby menu food trucka wyróżniało się czymś na tle konkurencji.

Jeśli Twoją specjalnością są naleśniki, to serwuj je z różnego rodzaju farszami. Jeśli jesteś entuzjastą kuchni meksykańskiej, to może niech ona stanie się motywem przewodnim dla Twojego biznesu. Serwując „wszystko i nic”, możesz łatwo zgubić się na i tak bogatym rynku gastronomicznym.

Pomysł na biznes to podstawa, jednak zanim go otworzymy, dobrze byłoby też sprawdzić, czy w okolicy odbywają się jakieś zloty food trucków. Lub inne wydarzenia – festiwale muzyczne i inne imprezy tematyczne, w których trakcie dodatkowo moglibyśmy zaprezentować swoją ofertę i, co tu dużo mówić, po prostu zarobić.

Jak łatwo się domyślić, inwestycja w food truck nie zwróci się od razu, nawet jeśli właściciel zdecyduje, że samodzielnie będzie gotował i obsługiwał klientów. To wciąż jednak mniejszy koszt niż założenie stacjonarnej restauracji.

Food truck – koszty

Miesięcznie na food truckach można zarobić od 2 do 7 tys. zł, w zależności od lokalizacji, wielkości biznesu i oferowanego menu.

Podstawowym kosztem inwestycji przy zakładaniu food trucka okazuje się jednak samochód. Można kupić nową furgonetkę lub używaną, z gotowym wyposażeniem lub bez. To średnio wydatek od 25 do nawet 50 tys. zł.

Jeśli samochód nie będzie dysponował odpowiednim sprzętem, to trzeba doliczyć koszty zakupu takich urządzeń jak m.in. agregat prądotwórczy, kuchenka gazowa, zmywak, okap, stół chłodniczy, zamrażarka, witryna ekspozycyjna i wielu innych niezbędnych w codziennej pracy akcesoriów (rondle, garnki, patelnie itp.). Ogółem koszt zakupu wyposażenia food trucka może wynieść ok. 10 000 zł. Warto też pomyśleć o zewnętrznym wyglądzie furgonetki i ewentualnych stolikach, leżakach i parasolach dla klientów.

Do tego dochodzą jeszcze koszty zaopatrzenia, opłaty postojowe, ZUS, księgowość oraz wypłaty dla ewentualnych pracowników, a także np. koncesja, jeśli w food trucku sprzedawany będzie alkohol. Na szczęście od food trucków nie trzeba płacić podatku od nieruchomości.

Food truck a sanepid

Aby móc wyjechać swoim food truckiem w miasto, pojazd musi uzyskać pozwolenie sanepidu. Dokładne informacje dotyczące wymogów znajdziesz w Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej właściwej dla Twojego miejsca zamieszkania. Pamiętaj też, że osoba, która będzie pracowała w food trucku, musi mieć wydane orzeczenie lekarskie do celów sanitarno-epidemiologicznych.

Zakładając food trucka, należy wziąć pod uwagę jeszcze jedną ważną kwestię – nic nie może być w nim przygotowywane na miejscu, a jedynie poddawane obróbce termicznej. Oznacza to, że będziesz musiał wynająć kuchnię (np. od firmy cateringowej) lub założyć własną, aby przygotować farsz na naleśniki lub ciasto drożdżowe na pizzę.

Co z BDO?

Warto zorientować się również w obowiązkach, jakie niesie ze sobą otwarcie food trucka. Dobrym przykładem jest tutaj wpis do BDO. Na stronie bdo.mos.gov.pl możesz dowiedzieć się wszystkich niezbędnych na ten temat informacji. Jeśli Twoja działalność zobowiązuje Cię do prowadzenia ewidencji odpadów, składania sprawozdań z opłat recyklingowych lub produktowych, wpis do BDO jest konieczny. To samo tyczy się tych firm, które pakują swoje produkty do własnych opakowań (np. firmy caternigowe). Jeśli masz wątpliwości co do obowiązku rejestracji, wypełnij ankietę znajdującą się na stronie BDO.

Polecamy nasz materiał video:
Food truck i riksza gastronomiczna | Zapytaj księgowego Q&A

Food trucki, wózki gastronomiczne czy riksze rowerowe już od pewnego czasu stanowią stały element krajobrazu polskich miast, szczególnie w sezonie letnim. Prowadzenie mobilnej gastronomii to nie tylko przygoda, ale też szereg pytań, na które warto znać odpowiedzi: jak otworzyć foodtruck i gdzie go postawić? Riksza gastronomiczna i food truck – czy kasa fiskalna jest mi potrzebna? Czy zawiesić działalność gospodarczą po sezonie?

Food truck a miejsce postojowe

Dobra lokalizacja to podstawa sukcesu. Wydawałoby się, że w przypadku food trucków sprawa jest prosta – jeśli biznes się nie kręci, to w każdej chwili można zmienić miejsce i poszukać klientów gdzieś indziej. Warto jednak wiedzieć, że wiele miast nie pozwala na parkowanie food trucków w miejscach publicznych, np. na rynku, w parkach czy w pobliżu imprez masowych.

Właściciele muszą więc wynajmować miejsca postojowe od właścicieli prywatnych terenów lub ograniczać się do specjalnie wydzielonych przez miasto stanowisk handlowych i targowisk przeznaczonych do handlu obwoźnego oraz targów gastronomicznych i stoisk mobilnej gastronomii.

Koszty związane z parkowaniem są różne – mogą wynieść od kilkuset złotych do nawet kilku tysięcy złotych miesięcznie, w zależności od lokalizacji. Miejsca postojowe na dużych imprezach masowych kosztują od 300 zł do nawet kilku tysięcy zł. Czasem organizatorzy pobierają opłatę w postaci procentu od sprzedaży.

Jeśli więc zastanawiasz się jak otworzyć food truck, upewnij się najpierw, że w danym mieście znajdą się atrakcyjne miejsca postojowe i dokładnie przekalkuluj wiążące się z tym opłaty.

Własny food truck: warto spróbować

Food trucki to ciekawa alternatywa dla stacjonarnych punktów gastronomicznych i generalnie dobry pomysł na biznes. Choć prowadzenie takiego punktu również wymaga sporo energii, zaangażowania i czasu, to próg wejścia jest o wiele niższy.

Jeśli ma się pasję, odpowiednie warunki i zaplecze finansowe oraz zna się tę branżę, to zdecydowanie warto spróbować swoich sił jako właściciel food trucka. Szczególnie teraz, gdy street food cieszy się w Polsce coraz większym zainteresowaniem, a na rynku wciąż jest miejsce dla nowych ciekawych food trucków.

Znacie przykłady jakichś fajnych food trucków? Koniecznie podzielcie się nimi w komentarzu!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Wygodne
integracje i ułatwienia

Sprawdź wszystkie integracje

Program do faktur ifirma.pl w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e-commerce, jak Shoper, Shoplo czy PrestaShop.

Ifirma.pl łączy się również z urządzeniami fiskalnymi oraz pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur - wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.