Jak otworzyć food truck? Pomysł na biznes

Food truck to ciekawa alternatywa dla stacjonarnych punktów gastronomicznych – nie trzeba płacić czynszu za wynajem lokalu, w każdej chwili można zmienić lokalizację, menu czy godziny pracy. O czym warto jednak pamiętać, zanim otworzysz własny? Czy jest to dobry pomysł na biznes? Sprawdź szczegóły – podpowiadamy.

Pomysł na biznes, pomysł na menu

W mobilnej jadłodajni można serwować niemal wszystko – od napojów przez burgery aż po kurtosze i wiele innych regionalnych przysmaków. Możliwości jest sporo i choć nowych pojazdów przybywa z sezonu na sezon, to nie odstrasza to kolejnych przedsiębiorców marzących o własnej małej gastronomii. Z food trucków korzystają nie tylko młodzi ludzie, ale również całe rodziny z dziećmi oraz coraz częściej seniorzy. Food trucki najlepiej sprawdzają się w dużych miastach, choć nic nie stoi na przeszkodzie, aby pojawiały się również w mniejszych, jeśli tylko analiza rynku wskaże nam, że jest na nie zapotrzebowanie. Food trucki największym zainteresowaniem cieszą się szczególnie w sezonie letnim (w trakcie imprez sezonowych czy na plaży), choć nie brakuje przedsiębiorców, którzy prowadzą taki biznes przez cały rok.

Własny food truck: biznesplan to podstawa

Przed podjęciem decyzji o założeniu własnego food trucka warto opracować rzetelny biznesplan, czyli dokładnie oszacować koszty, sprawdzić konkurencję i dostawców oraz upewnić się, czy na naszą ofertę znajdą się w ogóle chętni.

W tym przypadku nie bez znaczenia jest lokalizacja, bo im większy ciąg komunikacyjny, np. otoczenie szkół, biurowców, uczelni, tym większe prawdopodobieństwo, że nasz interes „wypali”. Poza tym dobrze by było, aby menu food trucka wyróżniało się czymś na tle konkurencji.

Jeśli Twoją specjalnością są naleśniki, to serwuj je z różnego rodzaju farszami. Jeśli jesteś entuzjastą kuchni meksykańskiej, to może niech ona stanie się motywem przewodnim dla Twojego biznesu. Serwując „wszystko i nic”, możesz łatwo zgubić się, na i tak bogatym, rynku gastronomicznym.

Pomysł na biznes to podstawa, jednak zanim otworzymy nasz food truck dobrze byłoby też sprawdzić, czy w okolicy odbywają się jakieś zloty food trucków. Lub inne wydarzenia – festiwale muzyczne i inne imprezy tematyczne, w trakcie których dodatkowo moglibyśmy zaprezentować swoją ofertę i, co tu dużo mówić, po prostu zarobić.

Jak łatwo się domyślić, inwestycja w food truck nie zwróci się od razu, nawet jeśli właściciel zdecyduje, że samodzielnie będzie gotował i obsługiwał klientów. To wciąż jednak mniejszy koszt niż założenie stacjonarnej restauracji.

▲ wróć na początek

Food truck – koszty

Miesięcznie na food truckach można zarobić od 2 do 7 tys. zł, w zależności od lokalizacji, wielkości biznesu i oferowanego menu. Atutem dla tego rodzaju działalności jest sprzyjająca stawka VAT, bo tylko 5% (poza napojami, dla których wynosi ona 23%).

Podstawowym kosztem inwestycji przy zakładaniu food trucka okazuje się jednak samochód. Można kupić nową furgonetkę lub używaną, z gotowym wyposażeniem lub bez. To średnio wydatek od 25 do nawet 50 tys. zł.

Jeśli samochód nie będzie dysponował odpowiednim sprzętem, to trzeba doliczyć koszty zakupu takich urządzeń jak m.in. agregat prądotwórczy, kuchenka gazowa, zmywak, okap, stół chłodniczy, zamrażarka, witryna ekspozycyjna i wielu innych niezbędnych w codziennej pracy akcesoriów (rondle, garnki, patelnie itp.). Ogółem koszt zakupu wyposażenia food trucka może wynieść ok. 10 000 zł. Warto też pomyśleć o zewnętrznym wyglądzie furgonetki i ewentualnych stolikach, leżakach i parasolach dla klientów.

Do tego dochodzą jeszcze koszty zaopatrzenia, opłaty postojowe, ZUS, księgowość oraz wypłaty dla ewentualnych pracowników, a także np. koncesja, jeśli w food trucku sprzedawany będzie alkohol. Na szczęście od food trucków nie trzeba płacić podatku od nieruchomości.

Food truck a sanepid

Aby móc wyjechać swoim food truckiem w miasto, pojazd musi uzyskać pozwolenie sanepidu. Dokładne informacje dotyczące wymogów znajdziesz w Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej właściwej dla Twojego miejsca zamieszkania. Pamiętaj też, że osoba, która będzie pracowała w food trucku, musi mieć wydane orzeczenie lekarskie do celów sanitarno-epidemiologicznych.

Zakładając food trucka, należy wziąć pod uwagę jeszcze jedną ważną kwestię – nic nie może być w nim przygotowywane na miejscu, a jedynie poddawane obróbce termicznej. Oznacza to, że będziesz musiał wynająć kuchnię (np. od firmy cateringowej) lub założyć własną, aby przygotować farsz na naleśniki lub ciasto drożdżowe na pizzę.

Zobacz jak działa księgowość internetowa!

Sprawdzona rzetelna księgowość – Ifirma.pl
Zapomnij o tradycyjnej księgowości. Przenieś ją do ifirma.pl i zyskaj czas na prowadzenie swojego biznesu.

Food truck a miejsce postojowe

Dobra lokalizacja to podstawa sukcesu. Wydawałoby się, że w przypadku food trucków sprawa jest prosta – jeśli biznes się nie kręci, to w każdej chwili można zmienić miejsce i poszukać klientów gdzieś indziej. Warto jednak wiedzieć, że wiele miast nie pozwala na parkowanie food trucków w miejscach publicznych, np. na rynku, w parkach czy w pobliżu imprez masowych.

Właściciele muszą więc wynajmować miejsca postojowe od właścicieli prywatnych terenów lub ograniczać się do specjalnie wydzielonych przez miasto stanowisk handlowych i targowisk przeznaczonych do handlu obwoźnego oraz targów gastronomicznych i stoisk mobilnej gastronomii.

Koszty związane z parkowaniem food trucka są różne – mogą wynieść od kilkuset złotych do nawet kilku tysięcy złotych miesięcznie, w zależności od lokalizacji. Miejsca postojowe na dużych imprezach masowych kosztują od 300 zł do nawet kilku tysięcy zł. Czasem organizatorzy pobierają opłatę w postaci procentu od sprzedaży.

Przed założeniem działalności warto więc dwa razy się upewnić, czy w danym mieście znajdą się atrakcyjne miejsca postojowe i dokładnie przekalkulować wiążące się z tym opłaty.

Własny food truck: warto spróbować

Food trucki to ciekawa alternatywa dla stacjonarnych punktów gastronomicznych i generalnie dobry pomysł na biznes. Choć prowadzenie takiego punktu również wymaga sporo energii, zaangażowania i czasu, to próg wejścia jest o wiele niższy.

Jeśli ma się pasję, odpowiednie warunki i zaplecze finansowe oraz zna się tę branżę, to zdecydowanie warto spróbować swoich sił jako właściciel food trucka. Szczególnie teraz, gdy street food cieszy się w Polsce coraz większym zainteresowaniem, a na rynku wciąż jest miejsce dla nowych ciekawych food trucków.

Znacie przykłady jakichś fajnych food trucków? Koniecznie podzielcie się nimi w komentarzu!

▲ wróć na początek

Popularne posty:

UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.

Program do faktur

0.00 zł

ZA DARMO DO 10 FAKTUR/MC

Powyżej: 100 zł/rok (Faktura+)

  • Wszystkie rodzaje faktur
  • Szablony dokumentów
  • CRM
  • Magazyn
  • Wsparcie techniczne
  • Zawsze aktualny
  • JPK Faktura (w pakiecie Faktura+)

WYSTAW PIERWSZĄ FAKTURĘ
pełna lista funkcji

Księgowość internetowa

37.50 zł

KSIĘGUJ SAMODZIELNIE, AUTOMATYCZNIE

45 zł/mc lub 37.50 zł/mc przy płatności za 6 miesięcy

  • 30 dni za darmo i bez zobowiązań!

  • Księgowanie – KPiR i Ryczałt
  • Fakturowanie
  • CRM
  • Magazyn
  • Wsparcie księgowe
  • JPK

WYPRÓBUJ ZA DARMO
pełna lista funkcji

Biuro rachunkowe

99.00 zł

PRZYDZIELIMY CI KSIĘGOWĄ

Wybierz pakiet MINI lub MIDI

  • Pełna obsługa księgowa – KPIR i Ryczałt
  • Dedykowana księgowa
  • CRM
  • Magazyn
  • Wsparcie księgowe
  • JPK

ZLEĆ KSIĘGOWOŚĆ
pełny cennik i zakres usługi

Podane kwoty są kwotami netto za jeden miesiąc. Od 18 lat cena księgowości internetowej nie uległa zmianie. Wszystkie nasze usługi spełniają wymagania RODO.

Sprawdź dostępne modele płatności oraz zależność między zawieszeniem działalności a kontem w ifirma.pl.

Przetestuj nasz program do faktur
bez zobowiązań