Małe firmy prowadzące księgowość uproszczoną rozliczają się z urzędem przy pomocy KPiR lub ryczałtu. Przedsiębiorcy zarejestrowani do VAT muszą dodatkowo prowadzić rejestr VAT. Sprawdź, komu opłaca się rejestracja do VAT, na czym dokładnie polega księgowość vatowca i dlaczego warto prowadzić ją w programie księgowym ifirma.pl.
Każda działalność gospodarcza – handlowa, usługowa, produkcyjna – objęta jest podatkiem VAT. Jednak nie wszyscy przedsiębiorcy muszą się do tego podatku rejestrować. Niektórzy mogą skorzystać ze zwolnienia.
W podatku VAT funkcjonują dwa rodzaje zwolnień:
zwolnienie podmiotowe
jeśli obroty firmy nie przekraczają progu 200 000 zł rocznie, to przedsiębiorca może korzystać ze zwolnienia z VAT. Osoby rozpoczynające działalność w trakcie roku podatkowego wyliczają kwotę przejścia na VAT proporcjonalnie.
Podatnicy korzystający z podmiotowego zwolnienia z podatku VAT mają obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży dla celów VAT, aby móc właściwie określić moment przekroczenia progu obrotów i utraty prawa do zwolnienia. Ewidencja ta jest znacznie uproszczona w porównaniu do tej, którą prowadzą czynni podatnicy VAT.
zwolnienie przedmiotowe
ze względu na rodzaj prowadzonej działalności, przypisane do usługi lub towaru. Jeśli firma sprzedaje towary lub świadczy usługi zwolnione z VAT (np. usługi finansowe lub edukacyjne), to nie musi rejestrować się do tego podatku – bez względu na wysokość obrotów.
Początkujący przedsiębiorca powinien sprawdzić, czy nie dotyczy go brak prawa do zwolnienia. Istnieją bowiem rodzaje działalności, które od samego początku muszą być zarejestrowane do podatku VAT. Są to podmioty wykonujące czynności wymienione w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT, na przykład podatnicy, którzy świadczą usługi prawnicze.
Jako zalety bycia czynnym podatnikiem VAT można wymienić możliwość potrącania VAT od zakupów (zakupy w kwocie netto). Oraz potencjalnie większy rynek zbytu – ze względów podatkowych firmy chętniej współpracują z przedsiębiorcami, którzy wystawiają faktury VAT. Jako minusy można wskazać obowiązek prowadzenia dodatkowych ewidencji i składania dodatkowych deklaracji podatkowych. Księgowość vatowca jest bardziej skomplikowana i większe jest prawdopodobieństwo kontroli z US.
Dobrowolna rejestracja do VAT może być opłacalna dla firm, które:
współpracują z kontrahentami zarejestrowanymi do VAT,
świadczą usługi głównie na rzecz podmiotów zagranicznych,
dokonują wewnatrzunijnych dostaw, kupując towary w Polsce,
generują duże koszty, przy których można odliczyć podatek VAT.
Jeśli firma generuje niskie koszty, nie dokonuje zakupów opodatkowanych podatkiem VAT lub sprzedaje na rzecz osób fizycznych lub nievatowców, to warto rozważyć opcję pozostania przy zwolnieniu.
Sytuacja każdego podatnika jest inna i wymaga indywidualnego podejścia, analizy i kalkulacji korzyści.
Obowiązki VATowca
Firma zarejestrowana do VAT musi prowadzić rejestr sprzedaży i zakupów VAT, składać deklaracje podsumowujące w urzędzie skarbowym i opłacać należny podatek.
Do ewidencji sprzedaży VAT należy wpisywać faktury VAT sprzedaży, wydruki z kasy fiskalnej i przychody ze sprzedaży bezrachunkowej (należy zwrócić uwagę na stawki VAT na sprzedawane towary i usługi).
Do ewidencji zakupów VAT należy wpisywać faktury VAT kosztowe.
W deklaracji podatkowej przedsiębiorca wskazuje różnice między podatkiem należnym (kwoty sprzedaży) a podatkiem naliczonym (kwoty zakupów). Na tej podstawie US nalicza przedsiębiorcy podatek do zapłaty lub przenosi nadwyżkę na następny okres rozliczeniowy. Przedsiębiorca, jeśli chce, może wystąpić o zwrot nadwyżki na rachunek bankowy.
Od tego roku mali i średni przedsiębiorcy zobligowani są także do wysyłania co miesiąc rejestrów VAT formacie w formacie Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK). Mikroprzedsiębiorcy będą mieli taki obowiązek od 1 stycznia 2018 r.
Warto pamiętać, że jeśli przedsiębiorca współpracuje z firmami z innych niż Polska państw członkowskich Unii Europejskiej i podmiotów zarejestrowanych do podatku unijnego (np. Apple), to wymaga to rejestracji jako podatnik VAT-UE.
Program księgowy online dla vatowców
Przedsiębiorca będący vatowcem może prowadzić księgowość samodzielnie, korzystając z naszego programu księgowego.
automatyczne księgowanie dokumentów i wyliczanie zobowiązań podatkowych,
wysyłanie deklaracji podatkowych przez Internet,
integracja z drukarkami fiskalnymi,
przydatne narzędzia: program magazynowy i CRM.
Korzystanie z programu do księgowości to nic trudnego. To wygodne i bezpieczne rozwiązanie w sam raz dla małych firm. Wiele zadań można wykonać bez wychodzenia z domu, a wszystkie dokumenty ma się zawsze pod ręką, w każdym miejscu i o każdej porze. W razie potrzeby można korzystać ze wsparcia księgowego i technicznego (czat, telefon, e-mail).
Dostęp do programu księgowego ifirma.pl kosztuje 45 zł (przy płatności z góry za 6 miesięcy lub 54 zł przy płatności co miesiąc). Założenie konta i pierwsze 30 dni korzystania z serwisu są darmowe. Po tym czasie przedsiębiorca może wykupić abonament lub pozostać przy darmowym programie do faktur.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
W Polsce i całej Unii Europejskiej planowane jest wprowadzenie podatku od ogrzewania. Czym dokładnie jest nowy podatek od ogrzewania i kto będzie musiał go płacić?
Czas wakacji to okres wzmożonych zakupów, ale nie każdy z nich okazuje się strzałem w dziesiątkę, ponieważ zdarza się, że towar jest wadliwy albo szybko staje się niesprawny. Dlatego każdy przedsiębiorca sprzedający produkty lub świadczący usługi musi liczyć się z możliwością otrzymania od klienta reklamacji. W tym kontekście warto pamiętać o kluczowej zasadzie – brak odpowiedzi na reklamację to również odpowiedź, która zawsze działa na korzyść konsumenta. Dla przedsiębiorcy może to oznaczać nie tylko uznanie roszczeń, ale także konsekwencje prawne, finansowe i wizerunkowe dla jego firmy.
Zielona transformacja to coraz głośniejszy temat również na polu biznesowym. Do dyskusji włącza się także IFIRMA, dołączając w roli partnera do spotkania w ramach cyklu Startups Networking & Innovations Platform (SNIP) poświęconego zielonym technologiom, które odbędzie się już 15 kwietnia 2025 roku w Katowicach.
Nowości/ulepszenia: data zmiana 02.09.2025 Dobieranie języka faktury na podstawie kraju kontrahenta Wystawianie faktury zaliczkowa i końcowa w metodzie kasowej VAT Ewidencja zużycia paliwa Aktualizacja kodów zawodu przedsiębiorcy Możliwość dodania kont bankowych w formacie innym niż IBAN Połączenie z kontrahentem, automatyczne rozliczanie dokumentów przy transakcjach bankowych Obsługa korekt faktur w rozrachunkach faktury krajowej Powiadomienie o niezaksięgowanych […]
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo