Księgowość uproszczona dla małych firm

Księgowość uproszczona (inaczej mała księgowość) to prostsza i mniej kosztowna forma księgowości, którą można prowadzić samodzielnie lub z pomocą biura rachunkowego. Sprawdź, dla kogo jest dostępna i na czym polega prowadzenie księgowości uproszczonej.

Uproszczona księgowość dla małych firm

Księgowość uproszczoną mogą prowadzić jednoosobowe działalności gospodarcze oraz działalności prowadzone w formie spółek cywilnych, jawnych i partnerskich, których przychód w poprzednim roku nie przekroczył 1 200 000 euro. Po przekroczeniu limitu obowiązuje tzw. pełna księgowość. Księgowość uproszczoną można prowadzić w formie:
  • książki przychodów i rozchodów (przy opodatkowaniu wg zasad ogólnych lub podatkiem liniowym),
  • ryczałtu ewidencjonowanego
  • lub karty podatkowej.

Ryczałt, książka przychodów i rozchodów

Książka przychodów i rozchodów to prosta i najczęściej wybierana przez przedsiębiorców forma prowadzenia ewidencji, w której księguje się przychody (sprzedaż) i koszty (firmowe wydatki). Na podstawie osiągniętych dochodów – czyli przychodu pomniejszonego o koszty – wyliczany jest podatek do zapłaty. Podatek może być opłacany liniowo (19%) lub według zasad ogólnych (18% i 32%). Przeczytaj więcej: Prowadzenie księgowości na zasadach ogólnych Alternatywą dla KPiR jest ryczałt ewidencjonowany. Tutaj podatek jest zazwyczaj niższy (obowiązuje 6 stawek podatkowych: 2%, 3%, 5,5% 8,5%, 17% i 20%, w zależności od rodzaju dzia­łal­no­ści), ale płaci się go w oparciu o osiągnięte przychody, z pominięciem kosztów. Przedsiębiorca, który chciałby wybrać ryczałt ewidencjonowany powinien sprawdzić, czy nie jest z niego wyłączony – istnieje lista usług powodujących wyłączenie z ryczałtu. Przeczytaj więcej: Prowadzenie księgowości na ryczałcie W zależności od rodzaju prowadzonej działalności, przedsiębiorcy są też zobowiązani do prowadzenia dodatkowych ewidencji, np.:
  • środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
  • wyposażenia,
  • sprzedaży (jeśli nie rejestrują obrotu za pomocą kasy fiskalnej),
  • rejestrów VAT (jeśli są czynnymi podatnikami VAT),
  • ewidencji przebiegu pojazdu (jeśli wykorzystują samochód w firmie).

Wszystkie ewidencje i dokumenty należy przechowywać przez co najmniej 5 lat od końca roku, w którym złożono zeznanie roczne za dany rok podatkowy.

Zastanawiasz się nad księgowością internetową?

Przetestuj ifirma.pl.

Biuro rachunkowe czy samodzielne księgowanie?

Przedsiębiorca może prowadzić księgowość samodzielnie korzystając z księgowości internetowej, lub też wynająć

Biuro rachunkowe Samodzielne prowadzenie księgowości
większa oszczędność czasu większa oszczędność pieniędzy
nie trzeba znać się na księgowości – wszystkimi rozliczeniami zajmuje się księgowy nie trzeba znać się na księgowości – system księguje automatycznie
przydzielany osobisty księgowy nielimitowana pomoc księgowa BOK (telefon, czat, e-mail)
raczej dla firm, które mają szeroki katalog odbiorców i świadczonych usług raczej dla firm, ktore mają mniejszy, stały katalog odbiorców i usług
biuro bierze na siebie wszelkie obowiązki związane z prowadzoną dokumentacją i reprezentuje klienta przed Urzędem skarbowym i ZUS możliwość zamówienia weryfikacji prowadzonej KPiR – za darmo, dwa razy w roku podatkowym
rozliczenia podatkowe zawsze na czas, nie trzeba martwić się o terminy związane z prowadzeniem firmy dostępne w programie kalendarz i agenda pomagają zapanować nad wszystkimi terminami
możliwość przechowywania dokumentacji w biurze rachunkowym (w przypadku kontroli US kontrolerzy idą do biura rachunkowego) dokumenty księgowe są przechowywane u przedsiębiorcy
cena uzależniona od ilości dokumentów kosztowych stała cena, niezależnie od liczby dokumentów kosztowych

Program do księgowości to dobre rozwiązanie dla tych, którzy chcą obniżyć koszty działalności. Z kolei biuro rachunkowe to większa oszczędność czasu – wszystkimi rozliczeniami zajmuje się osobisty księgowy, który bierze na siebie wszelkie obowiązki związane z prowadzoną dokumentacją. To, które rozwiązanie wybrać, zależy od specyfiki danej firmy i preferencji jej właściciela.

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Wakacje składkowe w 2024 roku – kto skorzysta ze zwolnienia z ZUS i jak złożyć wniosek?

Rada Ministrów przyjęła w dniu 19 marca 2024 roku projekt ustawy o zmianie ustawy o…

40 minut temu

Preferencje za wspomaganie Ukrainy

Wielu przedsiębiorców zaangażowało się w działalność charytatywną i wsparcie dla Ukrainy. Jesteś jednym z nich?…

1 godzinę temu

Sztuczna inteligencja w moderowaniu treści. Jak AI może pomóc w skalowaniu?

Firmy stają przed wyzwaniem zarządzania ogromną ilością treści publikowanych w internecie. Od postów w mediach…

23 godziny temu

Ulga na terminal płatniczy

Przepisy prawa przewidują możliwość obniżenia podatku dochodowego od osób fizycznych lub od osób prawnych poprzez…

1 dzień temu

Dyrektywa R2R – rozmowa z ekspertką

Zepsuty telewizor, pralka czy smartphone? Takie sytuacje w życiu codziennym mogą przytrafić się każdemu z…

1 dzień temu

PCC od zakupu samochodu od osoby fizycznej

Chcesz kupić samochód od osoby fizycznej? Sprawdź, jak rozliczyć podatek PCC w takim przypadku.

1 dzień temu