Linkowanie wewnętrzne stanowi przykład jednego z bazowych zabiegów SEO. Polega na umieszczeniu linków wewnątrz macierzystego serwisu – to z kolei ułatwia użytkownikom nawigację między dotychczasowymi podstronami, a robotom Google’a – indeksację. Sprawdza się to również w realizacji celów content-marketingowych i przekierowanie użytkowników do innych wartościowych dla nich treści.
Jak dobrze linkować wewnątrz serwisu? Poniżej prezentujemy garść sprawdzonych porad.
Linkowanie wewnętrzne – omówione zagadnienia:
Co to jest linkowanie wewnętrzne i jaki jest jego cel?
Linkowanie wewnętrzne to łączenie stron w obrębie tej samej witryny z wykorzystaniem linków.
Z reguły przyświecają temu trzy cele:
- wskazane hierarchii witryny,
- ułatwienie nawigacji użytkownikom i robotom wyszukiwarek,
- wzmocnienie ogólnej wartości strony.
Prawidłowo wykonane linkowanie zatrzyma użytkownika na stronie przez dłuższy czas, a botom zagwarantuje czytelną ścieżkę.
Jak przeprowadzić to skutecznie?
Zadbaj o rozbudowę serwisu
Punktem wyjściowym do przeprowadzenia linkowania wewnętrznego jest posiadanie dużej ilości podstron, do których można linkować. Bez takiej bazy wykonanie dalszych operacji będzie niemożliwe.
Jeśli generujesz dużo treści zogniskowanych wokół tematyki portalu – wówczas w naturalny sposób zyskujesz okazje do niewymuszonego dodawania linków do innych miejsc w witrynie. Wzmocnisz w ten sposób jej wartość i zatrzymasz na dłużej uwagę użytkowników, którzy zostaną w obrębie strony, przeglądając kolejne interesujące ich treści.
Anchor teksty w służbie linkowania
Jeśli temat pozycjonowania lub copywritingu jest Ci bliski – z pewnością natkniesz się na to pojęcie. Kotwica, czyli anchor tekst to fragment treści, który kryje w sobie odnośnik przekierowujący do innej strony. Pozwala on użytkownikom z zapoznaniem się, czego dotyczy konkretna podstrona, jeszcze zanim do niej przejdą. Przy budowaniu strategii linkowania warto zadbać o to, aby anchor teksty były zróżnicowane i nie dotyczyły jedynie wybranego słowa kluczowego.
Dwa błędy podczas linkowania wewnętrznego – unikaj ich!
Linkowanie do strony głównej to popularna tendencja, warto jednak zachować w tym umiar. Praktyka pokazuje, że większość stron ma zbyt dużo linkowań właśnie do strony głównej. Zdecydowanie korzystniejszą praktyką jest wzmacnianie pozostałych stron, ukrytych w głębi serwisu. To zwiększy skuteczność w pozycjonowaniu.
Ta wskazówka dotyczy też innej, często linkowanej strony – z kontaktem. To dość częsta praktyka wśród początkujących osób, które zajmują się generowaniem contentu i rozmieszczaniem linków wewnętrznych. Co do zasady – należy unikać dodawania linków do stron z głównego menu.
Wykorzystuj właściwe linki
Wewnętrzne linkowanie nie powinno dziać się nieprzemyślanie, jako wynik przypadku. Dopiero opracowanie strategii i jej konsekwentna realizacja pozwoli Ci osiągnąć wyższe pozycje w Google i zatrzyma użytkowników wewnątrz serwisu.
Jeśli np. prowadzisz catering dietetyczny – na podstronie opisującej dania wegetariańskie powinieneś unikać linkowania do dań mięsnych. Nie przyniesie Ci to korzyści, a te dwie podstrony nie powinny być ze sobą łączone. Lepszą praktyką będzie przekierowanie wówczas użytkownika do najpopularniejszych propozycji obiadów bezmięsnych.
Korzyści z linkowania wewnętrznego
Umiejętne linkowanie to Twój sprzymierzeniec w drodze do zbudowania lepszej widoczności serwisu. To jedna z podstawowych strategii SEO, która pomoże w pozycjonowaniu słów kluczowych.
Podziel się z innymi: