Persona w marketingu – w czym może Ci pomóc?

Czym jest persona marketingowa? Jakie pytania należy zadać, żeby określić swojego archetypowego klienta i przede wszystkim – dlaczego warto to zrobić?
Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Każdy marketer z pewnością prędzej czy później spotka się z hasłem persony. Stanowi przykład jednego z naczelnych narzędzi analitycznych, jednak nie jest ono powszechną praktyką w przedsiębiorstwach. Na szczęście nigdy nie jest za późno na rozpoczęcie prac nad jej opracowaniem. Czym w ogóle jest persona marketingowa? Jakie korzyści wynikają ze zdefiniowania jej? Od czego zacząć prace nad jej określeniem?

Co to jest persona?

Personę można najprościej zdefiniować jako modelowego klienta. Scharakteryzowanie takiego idealnego odbiorcy powinno stanowić punkt wyjściowy poprzedzający tworzenie oferty i całej komunikacji.

Jeśli wiesz dokładnie, kim jest Twój klient – o wiele łatwiej będzie Ci dopasować prezentację swojego produktu lub usługi, który wpisze się w jego potrzeby i urzeczywistni nakreślone obietnice. Niezależnie od tego, czy reprezentujesz firmę z segmentu B2C czy B2B – to ludzie kupują od ludzi, o czym świadczy też popularność podejścia H2H, czyli human to human.

Persona w marketingu

Ustaliliśmy już, że persona to jak najbardziej szczegółowe odzwierciedlenie docelowej grupy klientów. Zgromadzenie jak największej ilości danych, potrzeb i dążeń takiego modelowego klienta pozwoli na zbudowanie relacji i wzmocnienie zaangażowania. To także bazowa wiedza pomocna w opracowywaniu planu contentmarketingowego oraz sprzedażowego. Jak zatem przygotować charakterystykę swojego modelowego klienta? Poniżej podstawowe pytania, na które warto odpowiedzieć.

Marketing persona – pakiet pytań, które pomogą ją zdefiniować

Wiesz już kim jest persona marketingowa i czemu warto dostosować swój plan komunikacji do jej charakterystyki. Kolejny etap stanowi jej sprecyzowanie – aby tego dokonać, niezbędne jest udzielenie odpowiedzi na kilka podstawowych pytań.

  • demografia – kim jest Twój modelowy klient? Ile ma lat? Gdzie mieszka?
  • zawód – jaką profesję uprawia Twój klient? W jakiej działa branży? Jakiej wielkości jest firma, w której pracuje?
  • zwyczaje – jakie są jego codzienne rytuały, sposoby na spędzanie wolnego czasu? Czym i jak długo dojeżdża do pracy?
  • wartości – co jest ważne dla Twojego klienta? Co ceni, jakie ma ambicje?
  • lęki i problemy – czego obawia się Twój modelowy odbiorca? Jak w rozwianiu tych obaw może pomóc Twój produkt lub usługa?
jak stworzyć personę

Jak stworzyć personę marketingową?

Przy opracowywaniu takiego modelowego klienta warto wesprzeć się spostrzeżeniami nie tylko pracowników działu marketingu, ale i sprzedawców czy działu obsługi klienta. To oni bowiem mają najczęstszy kontakt z osobami, które kontaktują się z firmą, nie może zatem zabraknąć ich głosu przy precyzowaniu persony.

Warto także podkreślić, że wynikiem tych rozważań nie musi być wykreowanie jednego takiego wzorca – modelowych klientów możesz mieć kilku, najistotniejsze jest tutaj zgromadzenie informacji, które umożliwią Ci dopasowanie Twojej strategii komunikacji w wykorzystywanych kanałach.

Persona marketingowa – wykorzystaj social media i fora

Monitoruj internet, bądź tam, gdzie są Twoi klienci – śledź wpisy na forach internetowych i w social mediach, które są powiązane z tym, co oferujesz. Bazując na takich rzeczywistych przykładach z życia, zwiększasz swoje szanse na rzetelne opracowanie persony marketingowej. Efektem końcowym Twoich działań powinno być stworzenie takiego modelu klienta, który jest żywy i wyrazisty – w końcu to ludzie kupują od ludzi.

Nawet jeśli reprezentujesz firmę z segmentu B2B – po drugiej stronie tytułów zawodowych jest właśnie człowiek. Jeśli lepiej go poznasz – o wiele łatwiej będzie Ci do niego dotrzeć i utrzymać przy sobie.

Stworzenie persony marketingowej to baza do dalszej pracy

Teraz, skoro już wiesz jak stworzyć personę – nie pozostaje Ci nic innego, jak przejść do działania. Na sporządzenie charakterystyki takiego modelowego klienta nigdy nie jest za późno – czas i energia poświęcone na to zadanie będą nieustannie procentować przy komunikowaniu się firmy z klientem oraz dostosowaniu do niego swojej oferty.

Podziel się z innymi

Biuro rachunkowe - ifirma.pl
Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl
Twój znajomy zakłada firmę Blog banner

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firmę

Już za 149 zł

miesięcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokumentów i formalnościach
  • Przydzielamy dedykowaną księgową
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,
a księgowa rozlicza miesiąc i wysyła deklaracje
Myślisz o zmianie księgowego?

Zostaw swój numer telefonu, a my znajdziemy księgowego dla Ciebie.

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie

    Ułatwienia dla e‑commerce

    Wygodne integracje
    Wygodne integracje

    Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.

    Sprawdź wszystkie integracje →

    Wygodne integracje
    Płatności w jednym miejscu

    ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

    Wygodne integracje
    Łatwe generowanie faktur

    Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.

    allegro integracja ecommerce
    woocommerce integracja ecommerce
    shoper integracja ecommerce
    prestashop integracja ecommerce
    shoplo integracja ecommerce
    magento integracja ecommerce