Prowadzenie biznesu na YouTube: targetowanie kanału na YouTube

targetowanie kanału na youtube

Minione lata bez wątpienia należą do treści i materiałów wideo. YouTube notuje miesięcznie ponad 2 miliardy odwiedzin zalogowanych użytkowników. To zatem skuteczny sposób na prowadzenie biznesu lub trafianie do większej liczby potencjalnych klientów. Jednak nie oszukujmy się – do wszystkich nie trafisz, dlatego najrozsądniejsze jest skupianie swoich wysiłków na dotarciu do grupy rzeczywiście zainteresowanej prezentowanymi treściami. Jak się zabrać za targetowanie kanału na YouTube?

Targetowanie kanału na YouTube, czyli treści dopasowane do widza

Nie każdego widza zainteresuje tematyka Twojego kanału ani sposób, w jaki go prowadzisz. Treści poradnikowe, analizy, wywiady czy felietony najprawdopodobniej będą miały zupełnie inną grupę odbiorców od skeczy, pranków czy treści obyczajowych i humorystycznych. Inaczej tworzy się materiały skierowane do młodych, a w zupełnie inny sposób dla dojrzalszych widzów – choć oczywiście są wyjątki od tej reguły. 

Targetowanie YouTube to wbudowana w platformę funkcjonalność, która pozwala na precyzyjne ustalenie nie tylko komu, ale i w którym momencie pojawią się odnośniki i materiały marketingowe dotyczącego Twoich treści lub samego kanału.

Od dostępnych rozwiązań technicznych ważniejszy okazuje się dokładny plan działania – tak, by rzeczywiście scharakteryzować i trafić do grupy zainteresowanej tworzonymi treściami. Dokładne rozplanowanie do kogo i jak zamierzasz trafić, pozwoli na uniknięcie zbędnych kosztów i precyzyjne działanie skierowane do grupy, która rzeczywiście jest zainteresowana tym, co oferujesz. 

Prawidłowy target YouTube – czyli jak ustalić odbiorcę?

Świetną wskazówką dotyczącą tego, na co zwrócić uwagę przy wykonywaniu planu i ustalaniu grupy docelowej dają nam sugerowane przez Google „Metody kierowania na odbiorców”. Właściciel YouTube podpowiada nam wzięcie pod uwagę następujących zagadnień:

  • demografię – czyli wiek, płeć, dochód rodziny, do której chcesz trafić czy posiadane potomstwa. Uwzględnienie szczegółowych danych dotyczących użytkowników portalu (jak np. uwzględnianie wspólnych cech – posiadanych nieruchomości, miejsca zamieszkania, aktywności zawodowej czy edukacyjnej) pozwala na lepsze wyselekcjonowanie optymalnej grupy, 
  • zainteresowania –  to jeden z najważniejszych elementów przekładających się na zainteresowanie oferowanymi treściami, a także reklamowanymi usługami czy produktami. YouTube posiada narzędzia pozwalające na wyszukiwanie i trafianie do odbiorców, który zainteresowali się materiałami o podobnej tematyce (nawet poza platformą YouTube). 
  • zdarzenia z życia – niektóre materiały (np. dotyczące przeprowadzki, poszukiwania nowej pracy czy remontowania mieszkania) zainteresują osoby, które znajdują się w danej, określonej sytuacji – właśnie teraz. Jeśli więc tworzysz tego rodzaju treści lub promujesz produkty, które mogą mieć wykorzystanie w określonym czasie, to warto uwzględnić te zagadnienia podczas przygotowania kampanii marketingowej,
  • oglądane treści – jest bardzo prawdopodobne, że użytkownik, który już wcześniej oglądał podobne filmy na platformie YouTube, zainteresuje się Twoją ofertą,
  • remarketing – czyli docieranie do widzów, którzy mieli już jakąś interakcję z Twoim kanałem lub treściami, które tworzysz poza platformą – zwłaszcza, jeśli korzystasz z konta Google, możliwe będzie przekierowywanie odwiedzających na YouTube.

Targetowanie YouTube w praktyce – czyli jak dotrzeć do wyselekcjonowanego widza

Jeśli już wiesz, do kogo chciałbyś trafić z oferowanymi materiałami, to masz możliwość pełniejszego wykorzystania oferowanego przez platformę potencjału. YouTube umożliwia m.in. decydowanie o tym, w którym miejscu mają pojawić się reklamy zachęcające do odwiedzenia Twojego filmu bądź profilu. Możesz więc wybrać na jakich kanałach, blogach, aplikacjach czy witrynach pojawi się Twoja reklama.

Marketing na YouTube pozwala Ci na reklamowanie Twoich treści na stronie głównej popularnego portalu czy bloga – nie tylko w materiałach wideo znajdujących się na samej platformie. Wśród dostępnych opcji znajdują się inne kanały na YouTube, filmy, witryna w Google Ads, a nawet w wydawanych przez koncern aplikacjach na urządzenia mobilne.

Na tym jednak nie kończą się możliwości personalizacji działań marketingowych. Google umożliwia również kierowanie reklamy stricte do widzów zainteresowanych danym tematem. Opcja nazywana „Kierowaniem na tematy” pozwala na zawężenie wyświetlania Twoich reklam wyłącznie do witryn i kanałów poświęconych wybranej tematyce – np. giełdzie, kryptowalutom, motoryzacji czy gotowaniu.

W pewnym stopniu powiązane z nią jest skupienie się na słowach kluczowych, znajdujących się w danym materiale – wideo bądź w treści witryny. Słowa kluczowe do dzisiaj również stanowią podstawę pozycjonowania w Google i YouTube i z pewnością jest to zagadnienie, które warto lepiej poznać.

Do targetowania na YouTube można wykorzystać również wiedzę o tym, z jakiego urządzenia łączy się dany konsument – czy będzie to telefon komórkowy, komputer, czy np. smart TV. Ma to wpływ na niektóre zachowania odbiorców, ilość czasu, jaką mogą poświęcić na oglądanie materiału wideo i oczekiwane reakcje na wyświetlane treści.

Remarketing – czyli jak zachęcić widzów do pozostałych treści

Bardzo skuteczną funkcjonalnością, pozwalającą na wyższe zwroty z inwestycji w reklamę jest remarketing. Pozwala on na wzmocnienie przekazu reklamowego, celując w osoby, które już miały do czynienia z treściami na Twoim kanale. Takie działanie daje znacznie większe prawdopodobieństwo powodzenia, dzięki czemu jest również bardziej efektywne kosztowo.

Łącząc kanał YouTube z kontem Google Ads można w łatwy sposób tworzyć listy remarketingowe, które pozwalają trafiać w konkretną grupę odbiorców – np. tych, którzy obejrzeli jakikolwiek z dodanych filmów, wybrany przez Ciebie materiał, utworzoną przez Ciebie reklamę, zasubskrybowały Twój kanał, odwiedziły jego stronę główną, lub udostępniły jeden z Twoich filmów. Najprawdopodobniej będą oni zainteresowani resztą prezentowanych treści, dlatego też celowanie w tę grupę jest jedną z najczęściej stosowanych strategii marketingowych.

Najważniejsze pytania

  1. 🔸Z jakich narzędzi możesz korzystać, targetując treści na Twoim kanale?

    Do dyspozycji mamy cały szereg opcji i funkcjonalności dostępnych w dziale marketing na YouTube, jak również po połączenia kanału z kontem Google Ads. Można m.in. optymalizować grupę odbiorców względem posiadanego urządzenia, danych demograficznych, zainteresowań czy celować w tych, którzy już zapoznali się z Twoimi treściami.

  2. 🔸Dlaczego warto pochylić się nad targetowaniem?

    Choć YouTube to największa platforma wideo na świecie, to aby skutecznie trafiać do widzów, musisz zawęzić pole swoich marketingowych działań do tych naprawdę zainteresowanych. Właśnie to można osiągnąć, odpowiednio targetując zarówno same treści, jak i tworzoną dla nich reklamę.

Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Załóż darmowe konto i testuj ifirmę bez zobowiązań

Nowoczesna

Rzetelna

Księgowość