Jak zostać copywriterem - omówione zagadnienia:
Niezależnie od tego, czy jesteś dopiero u progu swojej kariery zawodowej, czy szukasz dodatkowego zajęcia – możesz łatwo sprawdzić, czy copywriting jest dla Ciebie. Rosnąca liczba sklepów internetowych, działania link-buildingowe oraz content marketing stwarzają dużą przestrzeń do zagospodarowania treściami generowanymi właśnie przez copywriterów.
Copywriter – jak zacząć? Gdzie szukać zleceń?
Jeśli zastanawiasz się, od czego powinieneś zacząć – punkt wyjściowy powinna stanowić rejestracja na platformach zrzeszających zlecenia dla copywriterów. To pozwoli Ci poznać specyfikę tej pracy, spróbować swoich sił w różnych typach artykułów i branż. Swoich sił możesz spróbować m.in. na portalu Goodcontent, Giełdzie Tekstów czy Useme. Ten ostatni oferuje także możliwość wystawiania faktur osobom bez założonej działalności gospodarczej – to duże ułatwienie, kiedy klient zamiast umowy o dzieło oczekuje od Ciebie faktury.
Sprawdź też nasz tekst o tym, gdzie freelancerzy mogą szukać zleceń.
Predyspozycje do pracy jako copywriter
Copywriter musi cechować się zdolnością do tłumaczenia nawet skomplikowanych zagadnień w prosty sposób. Wybitne zdolności pisarskie nie mają w tym przypadku nadrzędnego znaczenia – istotniejsza jest tu łatwość do szybkiego syntetyzowania myśli i przenoszenia ich na klawiaturę.
Niski próg wejścia to niewątpliwy atut pracy jako copywriter. Jeśli dobrze czujesz się w pisaniu, wiesz jak zaangażować czytelników, rozumiesz ich potrzeby oraz schemat konsumowania treści w internecie – spróbowanie swoich sił jako copywriter freelancer nie wiąże się z dużym ryzykiem. Wystarczy bowiem rejestracja na portalu ze zleceniami, wybór interesującego zadania i jego realizacja. Każdy kolejny artykuł wzbogaca Twój warsztat i umiejętności.
Ile zarabia copywriter?
Zarobki copywritera zależą od kilku czynników, które warunkują przychody z pisania. Najistotniejszy jest tu czas poświęcony miesięcznie na tworzenie tekstów. Freelancerzy muszą wykazywać się w tej materii konsekwencją i samozaparciem – brak szefa i sztywnych godzin pracy może niekiedy działać demotywująco.
Poza systematycznością równie ważne są umiejętności oraz specjalizacja w konkretnej dziedzinie. Jeżeli opanowałeś zasady webwritingu , wiesz jak pisać w zgodzie z SEO, a do tego masz specjalistyczną wiedzę w konkretnej branży – wówczas stawka za Twoja teksty jest adekwatnie większa niż za teksty preclowe, czyli wpisy dość niskiej jakości, tworzone głównie pod wyszukiwarki internetowe i SEO.
Copywriting można na początku traktować wyłącznie jako dodatkowe zajęcie do pogodzenia z pracą etatową i pozyskiwać w ten sposób od kilkuset złotych miesięcznie.
Copywriter freelancer – jak może zwiększyć swoje zarobki?
Przed rozpoczęciem pracy jako copywriter konieczne jest zapoznanie się z zasadami webwritingu oraz tworzenia skutecznych nagłówków, które przyciągają uwagę użytkownika. Samokształcenie i praktyka przy tworzeniu różnego rodzaju tekstów to najlepsza metoda na zwiększanie zarobków.
Niemniej ważna jest także fachowa wiedza w danej dziedzinie – jeśli zatem z wykształcenia lub zamiłowania jesteś ogrodnikiem – wykorzystaj to przy tworzeniu profesjonalnych artykułów na ten temat. Copywriter freelancer nie musi znać się na wszystkim, jednak specjalizacja może pomóc w zdobyciu bardziej intratnych zleceń.
Bierne korzystanie ze zleceń publikowanych na giełdach dla copywriterów można także zastąpić proaktywnym szukaniem klientów, którzy będą gotowi do satysfakcjonującej Cię zapłaty za Twoją wiedzę i umiejętności.
Przeczytaj też: Jak zacząć dobrze zarabiać jako freelancer?
Narzędzia online dla freelancera copywritera
Prace zlecane przez klientów są bardzo różnorodne – mogą mieć szczegółowe wymagania dotyczące długości, linkowań czy zawartych słów kluczowych. Z czasem możesz jednak spotkać się ze stworzeniem cyklu tekstów zogniskowanych wokół jednego zagadnienia – możesz także sam zaproponować klientowi pomysły na artykuły, które zaangażują jego odbiorców.
Pomogą Ci w tym takie narzędzia jak np. Answear the Public – po wpisaniu głównego hasła otrzymasz listę wyników/tematów powiązanych z głównym zagadnieniem. W poszukiwaniu fraz pod pozycjonowanie możesz także skorzystać z Planera słów kluczowych Google.
Podziel się z innymi: