Co więcej, postanowienia układów zbiorowych pracy i porozumień zbiorowych oraz regulaminów i statutów nie mogą być mniej korzystne dla pracowników niż przepisy Kodeksu pracy oraz innych ustaw i aktów wykonawczych.
Jednakże po stronie samego pracownika pojawia się ustawowy obowiązek przestrzegania regulaminu i ustalonego w zakładzie pracy porządku. O tym czym jest regulamin pracy i jakie są jego najważniejsze elementy przeczytasz w niniejszym artykule.
Regulamin, to nic innego jak zbiór zasad i obowiązków obowiązujących w danej instytucji. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego regulamin oznacza, że przepisy i rozporządzenia regulujące postępowanie w jakiejś dziedzinie, obowiązujące pracowników jakiejś instytucji, członków organizacji itp.; też: dokument zawierający te przepisy i rozporządzenia. https://sjp.pwn.pl/slowniki/regulamin.html
Z kolei regulamin pracy stanowi wewnątrzzakładowe źródło prawa pracy, który ustala organizację i porządek w procesie pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników. W orzecznictwie wskazuje się, że:
Pracodawca zatrudniający:
Gdy nie ma obowiązku wydania regulaminu pracy, system i rozkład czasu pracy oraz okres rozliczeniowy pracodawca ustala w obwieszczeniu, a w szczególnych sytuacjach w porozumieniu z zakładowymi organizacjami związkowymi lub przedstawicielami pracowników lub w umowie o pracę.
– pracodawca regulamin pracy ustala w uzgodnieniu z zakładową organizacją związkową, a w razie nieuzgodnienia treści regulaminu pracy z zakładową organizacją związkową w ustalonym przez strony terminie, a także w przypadku, gdy u danego pracodawcy nie działa zakładowa organizacja związkowa, regulamin pracy ustala pracodawca.
Skoro regulamin pracy ustala organizację i porządek w procesie pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracowników, to możliwe jest wprowadzenie do niego dodatkowych elementów, oprócz oczywiście tych obligatoryjnych (ustawowych), które mają zapewnić prawidłowe relacje wewnątrzzakładowe.
Regulamin pracy, określając prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników związane z porządkiem w zakładzie pracy, powinien ustalać w szczególności:
Regulamin pracy powinien zawierać informacje o karach stosowanych zgodnie z przepisu art. 108 Kodeksu pracy z tytułu odpowiedzialności porządkowej pracowników.
Zgodnie z przepisami Kodeksu pracy w regulaminie powinny również się znaleźć następujące kwestie o ile pracodawca zamierza je wdrożyć/wprowadzić do zakładu pracy, tj.:
Regulamin wchodzi w życie po upływie 2 tygodni od dnia podania go do wiadomości pracowników, w sposób przyjęty u danego pracodawcy. Pracodawca jest obowiązany zapoznać pracownika z treścią regulaminu pracy przed dopuszczeniem go do pracy.
A jeśli chcesz przeczytać więcej na temat regulaminu wypłaty wynagrodzeń, to przejdź tutaj.
Darmowy wzór regulaminu pracy możesz pobrać tutaj.
Regulamin pracy jako zbiór zasad i praw obowiązujących w danych zakładzie pracy powinien przede wszystkim określać:
Zastanawiasz się jak dokonać korekty sprzedaży po powrocie do zwolnienia z VAT? W dzisiejszym artykule…
Zastanawiasz się, czy można podzielić spółkę z o.o. i jak przebiega proces podziału? Jeśli tak,…
W świecie sztucznej inteligencji linie między fikcją a rzeczywistością czasem się rozmywają. Podczas gdy innowacyjne…
Sprawcy przestępstw lub wykroczeń skarbowych mają szansę na uniknięcie kary jeśli po popełnieniu czynu zabronionego…
Spółka z o.o. a długi wspólnika – z takim zagadnieniem mogą się niekiedy spotkać wspólnicy…
Zastanawiasz się jak rozliczyć koszty przy wykupie z leasingu z końcem roku? W dzisiejszym artykule…