Remanent na koniec roku – z jaką datą go sporządzić?
Prowadząc własną działalność gospodarczą, koniec roku powinniśmy kojarzyć z formalnościami w księdze przychodów i rozchodów. Jedną z ważniejszych jest konieczność sporządzenia spisu z natury na zakończenie roku podatkowego.
Zgodnie z przepisami Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, każdy przedsiębiorca jest zobowiązany do przeprowadzania spisu z natury (remanentu):
Na dzień 1 stycznia
Na koniec każdego roku podatkowego
Na dzień rozpoczęcia działalności w ciągu roku podatkowego
W razie utraty w trakcie roku prawa do zryczałtowanego opodatkowania podatkiem dochodowym
W spółce cywilnej – w razie zmiany wspólnika, zmiany proporcji udziałów wspólników
W razie likwidacji działalności.
W praktyce gospodarczej podatnicy kończąc rok podatkowy sporządzają jeden remanent, będący jednocześnie zakończeniem starego roku, jak i rozpoczęciem nowego. Zgodnie z rozporządzeniem przedsiębiorca może być zwolniony z obowiązku sporządzenia spisu z natury na 1 stycznia nowego roku podatkowego – pod warunkiem, że sporządził remanent na koniec poprzedniego roku podatkowego. Wtedy – jak czytamy w par. 27 ust. 1a – księgę rozpoczynamy spisem z 31 grudnia poprzedniego roku podatkowego.
Remanent na koniec roku – z jaką datą?
W związku z faktem, że koniec roku kalendarzowego jest zazwyczaj napiętym czasem, przedsiębiorcy mogą zastanawiać się nad sporządzeniem spisu z natury na koniec roku wcześniej, niż 31 grudnia. Wynika to z faktu, że rozporządzenie wskazuje obowiązek sporządzenia remanentu na koniec roku podatkowego, a nie dokładnie 31 grudnia.
Generalnie taka praktyka nie jest jednak wskazana. Przede wszystkim należy pamiętać, że wartość spisu z natury powinna otwierać i zamykać księgę przychodów i rozchodów za dany rok podatkowy – zatem powinna być pierwszym i ostatnim zapisem. Jeśli zatem spis z natury zostanie przeprowadzony np. 29 grudnia może okazać się, że po jego dokonaniu pojawią się kolejne wymagające zaksięgowania operacje – np. przyjęcie towaru albo sprzedaż w kończącym się roku podatkowym. To natomiast wymagać będzie skorygowania sporządzonego remanentu.
Jak widać, spis z natury na zakończenie roku podatkowego powinien być sporządzany z datą 31 grudnia. Oczywiście fizycznie remanent można rozpocząć już wcześniej, ważne jednak, aby jego ostateczny wynik zawierał aktualne stany magazynowe w ostatnim dniu starego roku podatkowego.
Spis z natury na zakończenie roku podatkowego powinien być sporządzany z datą 31 grudnia. Oczywiście fizycznie remanent można rozpocząć już wcześniej, ważne jednak, aby jego ostateczny wynik zawierał aktualne stany magazynowe w ostatnim dniu starego roku podatkowego.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Logo firmy to jeden z najważniejszych elementów identyfikacji wizualnej przedsiębiorstwa, który pomaga budować jej wizerunek i wyróżniać się na tle konkurencji. Jednakże niekiedy mogą pojawić się pytania dotyczące własności logo, a w szczególności tego, kto jest właścicielem praw – grafik, który je zaprojektował, czy przedsiębiorca, który zlecił jego wykonanie? Jakie warunki musi spełniać logo, aby podlegało ochronie prawnoautorskiej?
Zakładanie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością to proces, który nie kończy się w momencie podpisania umowy spółki. Bowiem od tego momentu powstaje tzw. spółka z o.o. w organizacji, czyli podmiot, który ma już zdolność prawną, ale jeszcze nie uzyskał osobowości prawnej, bo nie został wpisany do KRS. Wówczas może pojawić się istotne pytanie Kto odpowiada za zobowiązania zaciągnięte przez spółkę w organizacji?
We wrześniu 2024 rozpoczął się szósty nabór wniosków na dopłaty w ramach programu Mój Prąd z budżetem 400 mln zł. Ze względu na duże zainteresowanie dotacjami budżet programu został zwiększony do 1,25 mld zł oraz przedłużony do marca 2025! Sprawdź, na czym polega dofinansowanie z programu Mój Prąd, oraz kto i na co może je uzyskać w 2025 roku!
Absolutorium w spółce z o.o. jest formalnym zatwierdzeniem działań organów spółki, które jest dokonywane przez Zwyczajne Zgromadzenie Wspólników na podstawie uchwały akceptującej działalność zarządu.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo