Zaległość podatkowa z odsetki – rozłożenie na raty
Zaległość podatkową można spróbować rozłożyć na raty – w tym celu należy złożyć umotywowany wniosek do urzędu skarbowego. Jeśli organ zgodzi się z podatnikiem, podzieli zaległość i wyznaczy harmonogram spłat.
Nieopłacone zaległości podatkowe ciążą przedsiębiorcom, którzy z różnych powodów nie mają możliwości uregulowania zobowiązania. W kryzysowej sytuacji można zwrócić się do organu skarbowego z wnioskiem o rozłożenie zaległości na raty – zarówno kwoty głównej, jak i naliczonych odsetek.
Zaległość podatkowa – kiedy można rozłożyć na raty?
Rozłożenie na raty zaległości podatkowej nie jest praktyką stosowaną na co dzień. Zasadniczo przepisy wskazują, że taką ulgę przedsiębiorca może otrzymać wyłącznie w sytuacji, gdy wynikać będzie ona z:
Ważnego interesu przedsiębiorcy – tj. zaległość powstała wskutek klęski żywiołowej, poważnej choroby, utraty możliwości zarobkowania; gdy ściągnięcie zaległości spowodowałoby utratę środków na egzystencję, utrzymanie rodziny, leczenie etc.
Interesu publicznego – tj. utrzymanie miejsc pracy, utrzymanie firmy mającej wpływ na rozwój regionu etc.
Uzasadnienie wniosku o rozłożenie zaległości na raty jest bardzo istotne, ponieważ zgoda urzędu skarbowego opiera się właśnie na tych argumentach, koniecznie popartych dowodami.
Uwaga!
Uldze w postaci rozłożenia na raty nie podlega co do zasady zaliczka na podatek dochodowy. Dopiero po złożeniu zeznania podatkowego PIT podatnik mógłby się zwrócić o ulgę w zakresie deklarowanej kwoty podatku do zapłaty.
Wniosek o rozłożenie na raty zaległości podatkowej i odsetek
Procedura rozłożenia na raty zaległości podatkowej z odsetkami zaczyna się od złożenia wniosku do właściwego urzędu skarbowego. We wniosku należy zawrzeć:
Dane podatnika składającego pismo,
Dane adresata – naczelnika urzędu skarbowego,
Cel – rozłożenie na raty zaległości podatkowej,
Uzasadnienie z dowodami,
Proponowany harmonogram spłaty,
Podpis.
Wniosek powinien zostać złożony osobiście, listem poleconym albo elektronicznie przez ePUAP.
Od daty otrzymania wniosku organ skarbowy ma miesiąc – a w szczególnie trudnych przypadkach dwa miesiące – na udzielenie odpowiedzi podatnikowi. Jeśli zostanie udzielona zgoda, urząd przedstawi również ostateczny harmonogram spłaty. W harmonogramie uwzględniona zostanie zarówno kwota główna, odsetki, jak i opłata prolongacyjna, liczona zamiast odsetek od dnia złożenia wniosku.
Co istotne, podatnik który uzyskał tego typu ulgę powinien dołożyć wszelkich starań, aby dotrzymać wyznaczonych przez urząd terminów płatności. Brak wpłaty może bowiem skutkować anulowaniem ulgi, a co za tym idzie – przywróceniem pierwotnego terminu płatności i naliczeniem odsetek karnych za opóźnienie za cały okres.
Pamiętaj!
Odsetki podatkowe, nawet zapłacone, nie mogą stanowić kosztu uzyskania przychodu; natomiast do kosztów możliwe jest zaliczenie uregulowanej opłaty prolongacyjnej.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo