Polski rynek VC dołuje, a oczekiwania start-upów i inwestorów coraz bardziej się rozmijają
Na świecie rynek funduszy venture capital przeżywa rozkwit, z badań Inovo Venture Partners wynika, że w 2018 roku globalne wydatki wzrosły o 40 proc rok do roku. W Polsce panują jednak zupełnie inne nastroje – rynek zalicza dramatyczne spadki, a współpraca funduszy i start-upów nie układa się zwykle najlepiej.
Fundusz Inovo Venture Partners oraz Market One Capital w ramach badania polskiego rynku start-upowego “Oczekiwania vs rzeczywistość – start-upy a fundusze VC” przeprowadzili ankietę, z której wynika, że istnieje duża rozbieżność pomiędzy oczekiwaniami start-upów wobec sektora VC, a rzeczywistymi zadaniami funduszy.
Najważniejszymi obszarami wsparcia są:
pomoc w znalezieniu inwestorów do kolejnych rund inwestycyjnych (67 proc.),
zbudowaniu equity story i otrzymania feedbacku z potencjalnymi funduszami na kolejną rundy inwestycji (49 proc.),
konsultacje i wsparcie eksperckie (41 proc.).
ŚWIAT: Globalne inwestycje funduszy venture capital wyniosły w 2018 roku 190 mld USD (40 proc. wzrost r/r).
POLSKA: Wydatki polskich funduszy w wyniosły 2018 roku 384 mln PLN(45 proc. spadek r/r).
źródło: Raport przygotowanego przez Inovo Venture Partners.
Jaka jest rola funduszu venture capital?
Zadaniem funduszy VC jest oczywiście finansowanie, ale niemniej ważnym aspektem jest łączenie założycieli start-upów z przedsiębiorcami, którzy już przeszli podobną drogę i mierzyli się z podobnymi wyzwaniami. Wymiana doświadczeń i wiedzy w wielu przypadkach jest kluczowa. Inwestorzy doradzają w kwestiach organizacyjnych oraz biznesowych – przede wszystkim przygotowując do skalowania projektu.
– W ankiecie jako najmniej oczekiwaną pomoc wskazano rozwiązywanie konfliktów między założycielami. Co ciekawe, ten punkt został dodany na bazie doświadczeń spółek mających wśród inwestorów czołowe amerykańskie fundusze. Założyciele często nie zdają sobie sprawy, że takowe konflikty się wydarzą i są potencjalnym zagrożeniem wpływającym na rozwój spółki. Nasze doświadczenia pokazują, że. takie konflikty miały miejsce w ponad połowie spółek portfelowych Inovo, dodaje Michał Rokosz, partner Inovo Venture Partners.
Czego oczekują startupy?
Najważniejszymi oczekiwaniami startupów są:
wsparcie w przygotowaniu kolejnych rund finansowania (67 proc.),
zbudowanie equity story i feedback z kilkoma funduszami potencjalnymi na kolejną rundę (49 proc.),
konsultacje oraz wsparcie eksperckie (41 proc.);
przedstawienie nowym klientom i wsparcie sprzedaży (38 proc.).
Co ważne, ostatni punkt występuje głównie wśród wolno rosnących spółek o małej skali. Z analizy wynika również, że zaledwie 25 proc. badanych założycieli ocenia wsparcie prawne jako bardzo ważny aspekt.
Fundusz pomaga zwiększyć skalę działania
– Rolą funduszu nie jest wyręczanie przedsiębiorców w prowadzeniu biznesu. Naszym zadaniem jest wspomaganie ich w szybszym osiągnięciu celów. Najczęściej wykorzystujemy nasze doświadczenia, wiedzę rynkową lub dostęp do sieci kontaktów. Nie jesteśmy w stanie pomagać wszystkim spółkom w tym samym stopniu. Akceptujemy fakt, że w procesie rozwoju startupu pojawiają się przeszkody. Wówczas skupiamy się na tych spółkach, w których widzimy, że nasza pomoc pozwoli na usunięcie przeszkód, a spółka będzie w stanie wrócić na ścieżkę dynamicznego wzrostu, dodaje Marcin Zabielski Market One Capital.
Jak wynika z danych Inovo mniej niż 50 proc. badanych funduszy potrafi podwoić swoje przychody rok do roku. A to właśnie dynamika na takim poziomie wyróżnia startup od przedsiębiorstwa i uzasadnia inwestycje funduszy VC.
– Każda runda finansowania wymaga spełnienia wielu wymagań i wprowadzenia konkretnych ulepszeń w zarządzaniu firmą. Etap “seed” to dobry pomysł, z kolei “seria A” jest momentem, w którym trzeba się wykazać co najmniej 100 proc. wzrostem r/r aby zachęcić fundusz VC, a zaledwie 30 proc. ankietowanych spółek rośnie w tym tempie. Następnymi krokami jest pozyskanie do zespołu osób z doświadczeniem w szybkim skalowaniu organizacji.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Uchylenie uchwały spółki z o.o. może mieć czasami istotny wpływ na prawidłowe funkcjonowanie spółki, ponieważ uchwały, które są podejmowane przez wspólników, mogą okazać się niekiedy wadliwe i niekorzystne nie tyle dla samej spółki, ile dla wspólnika.. Aby wyeliminować taką uchwałę z obrotu, można skorzystać z instytucji przewidzianej w przepisach ustawy z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych, jaką jest powództwo o uchylenie uchwały spółki z o.o.
Zgoda marketingowa najczęściej kojarzy się z udzieleniem przyzwolenia na komunikację firm z konsumentami. Udzielenie zgody marketingowej daje firmom prawo do kontaktowania się z klientem w celach marketingowych, takich jak przesyłanie ofert, newsletterów, informacji o nowych produktach lub usługach, a także zaproszeń do udziału w promocjach i wydarzeniach. Zgoda ta nie jest jednak automatyczna – konsument musi ją wyrazić świadomie i dobrowolnie, a jej zakres powinien być jasno określony.
O gwarancji bankowej często się słyszy, zwłaszcza przy okazji przetargów czy wynajmu lokali. Nie każdy jednak nie do końca wie, czym właściwie jest gwarancja bankowa i po co się ją stosuje.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo