Decyzja o tym, co może być kosztem uzyskania przychodu w firmie, często bywa nie lada wyzwaniem dla wielu przedsiębiorców. Pomimo tego, że w przepisach jest podana definicja określająca czym jest koszt, jest ona na tyle ogólna, że wątpliwości występują w wielu przypadkach. Jak zatem ustalić, czy poniesiony wydatek może być odliczony od przychodów, szczególnie gdy analizie podlega przedmiot o wszechstronnym zastosowaniu, jak na przykład od lat zyskujący coraz większe poparcie smartwatch?
Czym jest koszt podatkowy?
Zgodnie z ustawową definicją, kosztem uzyskania przychodu jest wydatek, poniesiony w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów w przyszłości (art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Taki wydatek również musi być prawidłowo udokumentowany, czyli zakup udokumentowany fakturą, rachunkiem lub umową kupna-sprzedaży. Każdy koszt jest również oceniany, czy nie stanowi wydatku o charakterze prywatnym przedsiębiorcy.
W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, oprócz definicji kosztu, jest również zamieszczony katalog wydatków, nieuznawanych za koszty podatkowe (art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Zatem, jeśli dany wydatek został poniesiony wyłącznie w celu prowadzenia działalności gospodarczej, przyczynia się do osiągania przez nią przychodów oraz nie został wyłączony przez ustawodawcę z możliwości odliczenia, może pomniejszyć dochód firmy, a tym samym zmniejszyć wysokość podatku.
Podsumowując i upraszczając – kosztem podatkowym może być wszystko, co nie zostało wymienione w art. 23 ustawy o PIT i co zostanie obronione przez przedsiębiorcę jako wydatek konieczny do prowadzenia działalności, podczas ewentualnej kontroli urzędu skarbowego. W razie wątpliwości, zawsze można zapoznać się z interpretacjami indywidualnymi lub wystąpić o własną. Co prawda interpretacje indywidualne, w szczególności wydane dla innych firm nie stanowią podstawy prawnej, jednak mogą posłużyć za drogowskaz. Przykładowa interpretacja pozwalająca na zaliczenie smartwacha w kosztach firmy znajduje się tutaj.
Smartwatch w firmie
Trudno sobie obecnie wyobrazić prowadzenie działalności bez podstawowych narzędzi, jakimi są sprzęty elektroniczne i komputerowe, jednak czy do takich może być zaliczony smartwatch?
Do niedawna, smartwatch był kojarzony głównie z kontrolowaniem sportowej i zdrowotnej sfery naszego życia, dzięki opcjom monitorowania efektywności treningów sportowych, ilości i jakości snu, przebytych kilometrów, parametrów życiowych, spalonych kalorii a nawet poziomu stresu. I pomimo tego, że nie sposób zaprzeczyć, że zdrowy przedsiębiorca prawdopodobnie skuteczniej prowadzić swój biznes – taka argumentacja nie jest uznawana przez organy skarbowe. Korzyści zdrowotne przedsiębiorcy, jak również jego wygląd są traktowane wyłącznie jako jego osobiste i prywatne działanie, bez związku z firmą.
Ciągły rozwój technologii również w tym zakresie, nadaje wiele innych możliwości, niż motywowanie do zdrowego trybu życia i informowania o postępach. Ze względu na już istniejące liczne funkcje tego niewielkiego przedmiotu i nadal poszerzane o nowe, smartwatch stał się nieodłącznym elementem spotkań biznesowych, planowania zadań i przypominania o nich, odbieraniem i wykonywaniem połączeń telefonicznych, korespondowania, ustalania trasy dzięki GPS i wiele innych.
Takie funkcje jak kalendarz, przypomnienia, możliwość prowadzenia rozmów telefonicznych, wyznaczania trasy, pozwalają na jego używanie niezależnie od telefonu, albo w sytuacjach, gdy użycie telefonu jest niemożliwe. Gdy w prowadzeniu działalności tak bardzo liczy się czas, sprawny dostęp do informacji, swobodny kontakt z kontrahentami, wymienione funkcje smartwatcha będącego dyskretnym urządzeniem i zawsze pod ręką, pozwalają rozważać jego zakup, jako zakup narzędzia firmowego.
Smartwatch a koszty podatkowe
Nie ma wątpliwości w uznaniu zakupu smartwatcha jako kosztu w firmie, dla której taki przedmiot jest towarem handlowym, czyli zakupionym w celu jego dalszej odsprzedaży, ponieważ taki rodzaj działalności dana firma prowadzi. Jednak w sytuacji, gdy sprzęt został nabyty jako pomoc, narzędzie w prowadzeniu działalności, pojawiają się obawy o jego zakwestionowanie.
Obowiązek udowodnienia, czy zakupiony przedmiot jest ściśle związany z prowadzoną działalnością i nie stanowi wydatku o charakterze osobistym – spoczywa na przedsiębiorcy. To on, podczas ewentualnej kontroli urzędu skarbowej, musi wykazać ścisły związek poniesionego wydatku z przychodami swojej firmy.
Przedsiębiorca wiedząc, jaki charakter ma prowadzona przez niego działalność i jakich narzędzi do jej prowadzenia potrzebuje, w razie zakwestionowania wydatku jako wydatku firmowego, powinien potrafić uargumentować konieczność poczynionego zakupu jako niezbędnego do prowadzenia działalności i osiągania przez nią zysków. Taka zasada występuje w przypadku każdego kosztu, nawet najbardziej oczywistego.
Przykłady sytuacji
Przyklad 1
Przedsiębiorca prowadzi sklep z artykułami komputerowymi, elektronicznymi, GSM. W jego asortymencie znajdują się laptopy, drukarki, smartfony, tablety, smartwache, słuchawki i zegarki sportowe. Zakupione produkty stanowią towar handlowy, z przeznaczeniem do dalszej odsprzedaży, doliczając marżę swojego sklepu. Taki zakres działalności, jest w wybranej przez niego klasyfikacji PKD. Zakupione produkty stanowiące asortyment sklepu są kosztem podatkowym.
Przyklad 2
Przedsiębiorca prowadzący sklep spożywczy zakupił smartwacha z rozbudowanymi funkcjami sportowymi. Wyjaśnieniem powodu zaliczenia zakupu do kosztów prowadzenia działalności, było zmotywowanie się do polepszenia sprawności fizycznej przedsiębiorcy, co przełoży się na większą siłę i sprawność, potrzebne do skutecznego prowadzenia swojego sklepu. Smartwach zakupiony w tym celu, nie może stanowić kosztu podatkowego firmy. Poprawienie sprawności fizycznej przedsiębiorcy, jest korzyścią o charakterze osobistym.
Przyklad 3
Spcecjalista z branży IT zakupił smartwacha. Jest on przez niego wykorzystywany do odczytywania wiadomości podczas prowadzonych przez siebie spotkań biznesowych i prowadzonych szkoleń, w trakcie których nie może korzystać z poczty e-mail ani korzystać z telefonu. Umożliwia mu również prowadzenie rozmów z kontrahentami podczas jazdy samochodem. Dodatkowo dostęp do kalendarza i powiadomienia o wydarzeniach pozwala na wywiązywanie się z umówionych spotkań i terminów. Smartwach zakupiony w tym celu stanowi koszt prowadzenia działalności.
Smartwach nie został wymieniony w art. 23 ustawy o PIT. Dlatego jeśli jego zakup jest prawidłowo udokumentowany oraz przedsiębiorca jest w stanie wykazać potrzebę jego używania w firmie – może stanowić koszt podatkowy.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Czy można zakupić smartwatch na firmę?
Jeżeli jego zakup jest prawidłowo udokumentowany oraz przedsiębiorca jest w stanie wykazać potrzebę jego używania w firmie – może stanowić koszt podatkowy.
Absolwentka Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego, której zainteresowania zorientowane są wokół praktycznego zastosowania prawa podatkowego. Posiada wieloletnie doświadczenie w branży finansowej, głównie w pracy w obszarach związanych z księgowością, podatkami i BHP. Od 2007 roku współpracuje z ifirma.pl, pisząc artykuły na tematy dotyczące praktycznych zagadnień podatkowych i prowadzenia działalności gospodarczej.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
We wrześniu 2024 rozpoczął się szósty nabór wniosków na dopłaty w ramach programu Mój Prąd z budżetem 400 mln zł. Ze względu na duże zainteresowanie dotacjami budżet programu został zwiększony do 1,25 mld zł oraz przedłużony do marca 2025! Sprawdź, na czym polega dofinansowanie z programu Mój Prąd, oraz kto i na co może je uzyskać w 2025 roku!
Nowy rok może przynieść liczne zmiany dla polskich przedsiębiorców. Planowane modyfikacje mają uprościć obowiązujące dotychczas przepisy, równolegle dostosowując je do wymogów unijnych.
Program „Cyfrowa Europa” to program, którego celem jest przyspieszenie ożywienia gospodarczego i napędzanie cyfrowej transformacji Europy. Aby zbliżyć Europę do tego celu, także przedsiębiorcy mogą skorzystać z dofinansowania na obszary związane z cyfryzacją.
Program Moje Ciepło ma na celu wspieranie indywidualnego ogrzewnictwa i energetyki prosumenckiej poprzez promowanie pomp ciepła w nowych budynkach jednorodzinnych. Sprawdź, jakie dofinansowanie możesz otrzymać i jak z niego skorzystać!
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo