Spalony magazyn – strata a koszty uzyskania przychodu

Przedsiębiorcy prowadzący własną działalność gospodarczą pilnie strzegą swojego majątku. Jednak nawet najlepsze zabezpieczenia nie są czasem w stanie uchronić nas przed zdarzeniami losowymi, jak pożar, powódź czy kradzież. Czy wartość utraconego towaru może stanowić koszt, mimo iż nie wygenerował on przychodu?
Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Przedsiębiorcy prowadzący własną działalność gospodarczą pilnie strzegą swojego majątku. Jednak nawet najlepsze zabezpieczenia nie są czasem w stanie uchronić nas przed zdarzeniami losowymi, jak spalony magazyn, powódź lub kradzież. Czy wartość utraconego towaru może stanowić koszt, mimo iż nie wygenerował on przychodu?

Spalony magazyn – rodzaj straty

Generalnie w działalności gospodarczej mogą wydarzyć się dwa rodzaje szkód – zawinione i niezawinione.

Szkody zawinione powstają z powodu niedopatrzenia, zaniedbania, braku odpowiedniego zabezpieczenia albo nieracjonalnego działania. Co ważne, taka strata może powstać zarówno z winy samego przedsiębiorcy, jak i osób postronnych – np. pracownika. Tego typu szkoda nie może stanowić kosztów uzyskania przychodu.

Natomiast szkody niezawinione powstają niezależnie od działań przedsiębiorcy, ale z powodu:

  • Zdarzeń nadzwyczajnych – np. powodzi, kradzieży, pożaru
  • Zdarzeń typowych dla danego towaru – np. utrata ważności do spożycia, zepsucie

Zatem aby strata mogła zostać uznana za niezawinioną, przedsiębiorca powinien dołożyć wszelkich starań, aby towary były odpowiednio zabezpieczone (np. właściwe przechowywanie, ochrona obiektu, alarmy przeciwpożarowe).

Strata a koszt

Zgodnie z powyższym, stratę niezawinioną możemy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Aby takie księgowanie nie wzbudziło wątpliwości organów skarbowych, należy posiadać dokumentację zdarzenia, czyli np. protokół straconych towarów, protokół policyjny lub innych służb, zgłoszenie na policję.

Towar handlowy w księdze przychodów i rozchodów ujmujemy w kolumnie 10. Gdy z uwagi na powstałą szkodę traci on charakter towaru przeznaczonego na odsprzedaży, dokonujemy przeksięgowania wartości – z kolumny 10 do kolumny 13 KPiR, przeznaczonej na pozostałe wydatki.

Natomiast w przypadku straty zawinionej, która nie może stanowić kosztu, należałoby dokonać wyłącznie jej wyksięgowania z kolumny 10 KPiR.

Strata a VAT

Czynni podatnicy VAT, którzy odliczyli podatek od zakupu towarów, które zostały utracone, powinni rozpatrzeć również rozliczenie VAT.

W tym przypadku obowiązuje zasada analogiczna do możliwości zaliczenia w koszty – jeśli mamy do czynienia ze stratą niezawinioną, nadal mamy prawo do odliczenia VAT. Tym samym korekta nie będzie potrzebna. Jeśli jednak szkoda została zawiniona, konieczne będzie skorygowanie odliczonego podatku VAT, ponieważ utraciliśmy do niego prawo. Korekty należy dokonać w deklaracji za okres, w którym poniesiono stratę, poprzez ujęcie wartości VAT:

  • z minusem w pozycji 48 deklaracji „Korekta podatku naliczonego od pozostałych nabyć”:
Korekta podatku naliczonego od pozostałych nabyć
  • lub z minusem bezpośrednio w rejestrze zakupu VAT.

Przepisy nie uściślają, w jaki sposób należy skorygować VAT przy zawinionej stracie, w związku z czym przed dokonaniem korekty warto skonsultować się z właściwym dla siebie urzędem skarbowym.

Strata w firmie? Pamiętaj o ubezpieczeniu – sprawdź, jak zabezpieczyć firmowy majątek!
▲ wróć na początek
UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.

Podziel się z innymi

Biuro rachunkowe - ifirma.pl
Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl
Twój znajomy zakłada firmę Blog banner

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firmę

Już za 149 zł

miesięcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokumentów i formalnościach
  • Przydzielamy dedykowaną księgową
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,
a księgowa rozlicza miesiąc i wysyła deklaracje
Myślisz o zmianie księgowego?

Zostaw swój numer telefonu, a my znajdziemy księgowego dla Ciebie.

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie

    Ułatwienia dla e‑commerce

    Wygodne integracje
    Wygodne integracje

    Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.

    Sprawdź wszystkie integracje →

    Wygodne integracje
    Płatności w jednym miejscu

    ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

    Wygodne integracje
    Łatwe generowanie faktur

    Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.

    allegro integracja ecommerce
    woocommerce integracja ecommerce
    shoper integracja ecommerce
    prestashop integracja ecommerce
    shoplo integracja ecommerce
    magento integracja ecommerce