Obowiązkowy mechanizm podzielonej płatności zastąpił odwrotne obciążenie w transakcjach krajowych. Na razie MPP objęte są tylko niektóre kategorie transakcji. Temat jest cały czas poruszany m.in. z powodu kar, jakie grożą za nieprzestrzeganie przepisów zarówno przez dostawcę, jak i nabywcę. Co prawda już w 2019 roku zostały wydane objaśnienia podatkowe na ten temat, ale rzeczywistość gospodarcza ciągle kreuje nowe sytuacje, z którymi musimy sobie poradzić. Dzisiaj zajmiemy się tematem podziału transakcji w kontekście split payment.
Kogo dotyczy obowiązkowy split payment?
Obecnie z mechanizmu zapłaty formule split payment mogą skorzystać firmy również dobrowolnie. Kiedy jednak przedsiębiorcy mają taki obowiązek wynikający z przepisów, zostało to opisane w proponowanej poniżej publikacji.
Punktem wyjścia do naszych rozważań powinno być również znalezienie odpowiedzi na pytania, jak należy rozumieć transakcję gospodarczą w powiązaniu ze split payment. Dla pełniejszego obrazu zachęcamy do zapoznania się z publikacją, o której mowa poniżej.
Jeżeli przedsiębiorca w ramach jednej umowy będzie dokonywał dostawy towarów z załącznika nr 15, którego wartość jednostkowa wynosi np. 10.000 zł brutto, ale dostawa dotyczy 10 sztuk (łączna wartość transakcji 100.000 zł) rodzi się pytanie, czy można wystawić odrębną fakturę na każdą sztukę towaru. Taki sposób postępowania spowodowałby, że przedsiębiorca nie musiałby oznaczać wystawianych faktur w split payment. Tutaj również należy zauważyć, że przepisy w żaden sposób nie zabraniają takiej praktyki. Gdy obowiązywały przepisy o odwrotnym obciążeniu w VAT w transakcjach krajowych, pojęcie transakcji jednolitej gospodarczo było zapisane wprost w ustawie. Przepisy o obowiązkowym MPP nie zawierają takiej regulacji. Decyzja należy do przedsiębiorcy, czy będzie chciał w ten sposób udokumentować transakcję, czy też nie. Jednak w tym przypadku wydaje się, że dojdzie do podziału transakcji, który może być potraktowany jako fikcyjny przez organy podatkowe.
Kiedy podział transakcji w opinii organów został uznany za prawidłowy
Tak naprawdę żadne przepisy nie zabraniają przedsiębiorcy dzielenia transakcji na mniejsze. Istnieje duża dowolność kreowania przeprowadzanych transakcji gospodarczych. Jednak nie zawsze organy podatkowe zgadzają się z działaniami przedsiębiorcy, dlatego tak ważne jest zapoznanie się z przypadkami, gdzie dana czynność może zostać potraktowana jako fikcyjna.
Rozliczanie transakcji etapami
Na ten temat wypowiedziało się Ministerstwo Finansów w wydanych objaśnieniach. Omówione to zostało na podstawie usług budowlanych z załącznika nr 15 do ustawy o VAT. Jeżeli wartość brutto takiej usługi będzie wynosiła 30.000 zł, a z postanowień do umowy wynika, że usługa będzie rozliczana etapami, na które będą wystawiane odrębne faktury, to jeżeli żadna z tych faktur nie przekroczy kwoty 15.000 zł brutto obowiązkowy mechanizm podzielonej płatności nie będzie miał zastosowania.
Na tym przykładzie widzimy, że taki podział transakcji na etapy według MF może być stosowany.
Wystawianie odrębnych faktur na towary z załącznika nr 15
Powstaje wątpliwość, czy dokumentowanie transakcji z jednym kontrahentem tego samego dnia 2 fakturami, jedną zawierającą pozycje z załącznika nr 15 na kwotę poniżej 15.000 zł i drugą na kwotę np. 30.000 zł, która nie zawiera towarów z załącznika 1, jest prawidłowe pod kątem rozliczeń w split payment.
Przepisy nie zabraniają takiego działania. Również nie wymieniono takiego sposobu rozliczania transakcji w objaśnieniach MF ze wskazaniem, że jest nieprawidłowe. Wydaje się, że taki tryb postępowania, nawiasem mówiąc praktyczny, nie powinien być zakwestionowany przez organy podatkowe. Potwierdza to również wydana interpretacja podatkowa nr 0111-KDIB3-2.4012.646.2019.1.AZ Dyrektora KIS z 19.12.2019 r., w której uznaje się takie postępowanie przedsiębiorcy za prawidłowe.
Wystawianie faktur oddzielnie ze względu na miejsce dostawy
Z inną problematyczną kwestią w temacie MPP zwrócił się przedsiębiorca we wniosku o wydanie innej interpretacji podatkowej. Mianowicie zadał pytanie, co w sytuacji, gdy dostawa złomu z załadunkiem w różnych miejscach, będzie udokumentowana odrębnymi fakturami wystawionami na każde z tych miejsc. Spowoduje to sytuację, że ten sam kontrahent, tego samego dnia otrzyma kilka faktur na towary z załącznika nr 15, ich wartość jednostkowa będzie poniżej 15.000 zł, ale wartość sumaryczna zdecydowanie przekroczy tę kwotę.
Dyrektor KIS w interpretacji nr 0111-KDIB3-1.4012.644.2020.1.IK z dnia 12.11.2020 r. uznał stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Chcesz pozyskać kapitał na dalszy rozwój swojego startupu? Dowiedz się, co to pitch deck, co powinien zawierać i dlaczego jest ważny w procesie pozyskiwania środków.
Coraz więcej sklepów internetowych wdraża chatboty, które obsługują pytania, doradzają produkty i pomagają domykać sprzedaż. A te oparte na AI, jak chatbot GPT, potrafią prowadzić rozmowy zbliżone do ludzkich. Dobra wiadomość? Takiego chatbota w sklepie można uruchomić samodzielnie – bez pisania ani jednej linijki kodu.
Najem prywatny i najem w działalności gospodarczej to dwa różne podejścia do wynajmowania nieruchomości, które wiążą się z odmiennymi obowiązkami podatkowymi, zakresem odpowiedzialności, formalnościami oraz ryzykiem. Wybór odpowiedniej formy zależy od sytuacji wynajmującego oraz celów związanych z wynajmem.
W przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania umowy strony umowy mogą napotkać trudności związane z egzekwowaniem swoich praw. W polskim systemie prawnym istnieją dwa istotne instrumenty, które umożliwiają zabezpieczenie interesów stron w takich sytuacjach, tj. kara umowna i odstąpienie od umowy. Aby móc skutecznie dochodzić swoich roszczeń i odpowiedniego zabezpieczyć swoje interesy w ramach zawartych umów, istotne jest zrozumienie ich funkcji oraz różnic.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo