Sprzedaż domowych przetworów własnej roboty – co z sanepidem i rejestracją firmy?
W ostatnich latach widoczny stał się wzrost popytu na domowe przetwory, które najczęściej, w odróżnieniu od masowo produkowanych wysoko przetworzonych towarów, wyróżniają się na rynku za sprawą o wiele lepszego, prostszego i zdrowszego składu. Jak jednak wykorzystać potencjał tego zjawiska i przemienić samo tworzenie domowych przetworów w opłacalny biznes?
Sprzedaż domowych przetworów można rozpocząć bez rejestrowania działalności gospodarczej, korzystając z formy rolniczego handlu detalicznego (RHD). Dzięki temu nie ma potrzeby tworzenia zakładu przetwórczego czy wpisu do CEIDG – wystarczy zgłoszenie odpowiednim organom i przestrzeganie określonych zasad.
W ramach RHD można oferować zarówno produkty nieprzetworzone (np. owoce, warzywa, jaja), jak i gotowe przetwory (dżemy, kiszonki, chleb, wyroby mleczne i cukiernicze), pod warunkiem że pochodzą one z własnego gospodarstwa.
przedaż domowych przetworów może odbywać się tradycyjnie – w gospodarstwie, na targach, bazarach czy przez współpracę z lokalnymi sklepami lub online – na grupach Facebookowych i platformach typu Allegro, co zwiększa zasięg i dostęp do klientów.
Jak rozpocząć sprzedaż domowych przetworów?
Chociaż często osoby interesujące się rozpoczęciem prowadzenia tego rodzaju działalności już z góry zakładają, że będzie się to łączyło z koniecznością stworzenia rozbudowanego zakładu przetwórczego i z zawiłymi formalnościami, w rzeczywistości samo wprowadzenie domowych przetworów na rynek jest o wiele łatwiejsze. Na początku wystarczy więc zadbać tylko o kilka podstawowych elementów.
Jednym z najprostszych rozwiązań jest rozpoczęcie sprzedaży własnych wyrobów w formie rolniczego handlu detalicznego (RHD). W efekcie możliwe staje się legalne wprowadzenie na rynek żywności pochodzenia zwierzęcego lub złożonej, zawierającej jednocześnie środki spożywcze pochodzenia niezwierzęcego i produkty pochodzenia zwierzęcego. Dobra te są następnie sprzedawane konsumentowi finalnemu żywności.
Wybór powyższego rozwiązania nie niesie za sobą obowiązku opracowywania projektu technologicznego zakładu przetwórczego czy rejestrowania działalności w CEIDG. RHD daje więc szerokie możliwości osobom pragnącym rozwinąć swoje biznesowe skrzydła w branży domowych przetworów, również w formie działalności niezarejestrowanej.
W ramach tego rodzaju działalności producenci mogą bezpiecznie sprzedawać pochodzące z ich gospodarstwa jeszcze nieprzetworzone artykuły lub gotowe już przetwory, stworzone przy ich wykorzystaniu. W tym kontekście najczęściej mowa o różnego rodzaju zbożach, owocach, warzywach, jajach, dżemach, kiszonkach, wyrobach cukierniczych, mleku i przetworach mlecznych, miodzie czy chlebie
Sprzedaż przetworów własnej roboty a wymagania
Pomimo licznych ułatwień, każda osoba decydująca się na sprzedaż własnej żywności musi spełnić szereg wymagań, zarówno higienicznych, jak i sanitarnych, dbając o zdrowie i bezpieczeństwo samych konsumentów. Dlatego też, jeszcze przed rozpoczęciem oficjalnej sprzedaży, koniecznym warunkiem staje się zgłoszenie do najbliższej stacji sanitarno-epidemiologicznej, w przypadku produktów roślinnych, oraz do powiatowego lekarza weterynarii, gdy zamierzamy sprzedawać produkty pochodzenia zwierzęcego.
Samo uzyskanie statusu legalnej działalności jest uzależnione od zgody sanepidu. Dodatkowo produkowane w domu przetwory powinny zostać wpisane do krajowej Listy Produktów Tradycyjnych oraz zgłoszone do Komisji Europejskiej jako Chroniona Nazwa Pochodzenia lub Gwarantowana Tradycyjna Specjalność. Zadbanie o ten aspekt łączy się z potencjalnym uzyskaniem pozwolenia na pewne odstępstwa od ogólnego prawa żywnościowego, co często jeszcze bardziej ułatwia prowadzenie biznesu w tej branży.
Sprzedaż domowych przetworów – sanepid
Jednym z podstawowych obowiązków producentów żywności jest dbanie o jakość i bezpieczeństwo produktów na wszystkich etapach ich rozwoju. W związku z tym każda osoba mająca jakikolwiek kontakt z żywnością musi posiadać specjalne orzeczenie lekarskie do celów sanitarno – epidemiologicznych, tzw. książeczkę sanepidu. W tym celu należy zrobić odpowiednie badania lekarskie, by wykazać brak przeciwwskazań do pracy z artykułami spożywczymi.
Nie ma jednak konieczności inwestowania w specjalne pomieszczenia do produkcji żywności. Własne przetwory można tworzyć po prostu w domowej kuchni. Niemniej jednak trzeba o tym wcześniej poinformować sanepid, składając wniosek do właściwej stacji sanitarno-epidemiologicznej.
Następnie sanepid zażąda przedstawienia aktualnego wyniku badania wody oraz umowy na wywóz odpadów lub deklaracji. Istnieje również cała lista wymagań , które należy spełnić, by móc legalnie produkować przetwory na sprzedaż w domu. Na przykład niemożliwym jest produkowanie żywności w kuchni połączonej z salonem czy w pomieszczeniu, w którym przebywają różnego rodzaju zwierzęta domowe. Warto także podkreślić, że i tu, podobnie jak w przypadku tradycyjnych zakładów gastronomicznych, sanepidowi przysługuje prawo do dokonania kontroli.
Przetwory własnej roboty – gdzie je sprzedawać?
Zauważalny wzrost popytu na domowe przetwory to zdecydowanie dobry znak dla osób działających w tym obszarze. Jednak osiągnięcie upragnionego sukcesu wymaga przemyślenia samej kwestii sposobu dotarcia z produktami do klientów.
W tym celu można wykorzystać zarówno tradycyjne kanały sprzedaży, jak i te bardziej nowoczesne, opierające się głównie na potencjale internetu. Wiele osób decyduje się na sprzedaż przetworów własnej roboty bezpośrednio w swoim gospodarstwie. Popularnym wyborem jest też wystawianie produktów na lokalnych targach czy bazarach.
Ciekawą opcję stanowi również zawiązanie współpracy z większymi firmami, na przykład lokalnymi sklepami, które za odpowiednią opłatę pozwalają wykorzystywać część ich stanowisk.
Bardziej postępowe rozwiązania w tym obszarze to korzystanie z różnego rodzaju grup na Facebooku, które całkowicie za darmo umożliwiają bezpośrednie dotarcie z ofertą do potencjalnych klientów, uwzględniając szczególnie lokalną ludność. Coraz częściej wykorzystuje się też platformy do e-handlu, jak na przykład Allegro. To dobre rozwiązanie dla osób pragnących szybko dotrzeć do rozbudowanej grupy konsumentów.
Autorka treści poruszających tematykę zarówno biznesową, e-commercową, oraz księgową. W tekstach tworzonych na ifirma.pl dąży do kreatywnego, ale też zrozumiałego omówienia często zawiłych aspektów z obszaru ekonomii, ułatwiając przedsiębiorczym osobom stawianie pierwszych kroków w świecie biznesu. Jako absolwentka Rachunkowości i Controllingu, przekłada zdobytą wiedzę również na praktyczne działania, które przybliża czytelnikom w formie efektywnych rozwiązań. Na co dzień przyjmuje analityczną perspektywę, przemieniając nawet pozornie zwyczajne otoczenie w cenne źródło inspiracji.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Nowości/ulepszenia: data zmiana 18.12.2024 Składka zdrowotna w 2025 roku Pit kasowy od 2025 roku: – ewidencja faktur rozliczanych metodą kasową – rozliczanie wydatków kasowo – faktura sprzedaży krajowej rozliczana kasowo w PIT PIT-8AR v14 PPS-1 v3 Najem – przychód bez wystawiania faktury E-commerce: Zestaw poprawek i ulepszeń Obsługa korekt w integracji Idosell
Zastanawiasz się, jak rozwijać swój biznes w nadchodzącym roku? Poznaj pomysły na rozwój firmy, które pomogą wykorzystać trendy w biznesie 2025 i przygotować się na nadchodzące zmiany.
Nowości/ulepszenia: data zmiana 29.01.2025 Rozbudowa i usprawnienia dla metody kasowej PIT (zobacz instrukcję) Powiązanie transakcji bankowych z fakturami podczas wystawiania faktury (szczegółowa instrukcja) Raport przychodów wg metody płatności Wydruk danych osobowych pracownika Kolejne faktury rozliczane kasowo – wysyłkowa, budowlana, do szczególnej metody kasowej E-commerce: Statusy zwrotów Asystent pakowania i zbierania zamówień Strona z formularzem zwrotów […]
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo