Przedsiębiorcy, którzy posiadają status czynnego podatnika VAT muszą być dobrze zorientowani w przepisach podatkowych, ponieważ popełniane błędy, nawet nieumyślnie, mogą być obciążone sankcjami finansowymi. Jedną z bardzo istotnych kwestii jest prawidłowe rozpoznanie obowiązku podatkowego. Dzisiaj opiszemy, w jaki sposób należy rozliczać w VAT sprzedaż książek drukowanych, gazet, czasopism i magazynów drukowanych.
Sprzedaż książek drukowanych przez Internet – obowiązek podatkowy w VAT
Przedsiębiorcy, którzy zajmują się sprzedażą drukowanych publikacji i wykonują czynności polegające na ich drukowaniu mają zapisany w ustawie o VAT szczególny moment rozpoznania obowiązku podatkowego:
W przypadku dostawy książek drukowanych, gazet, czasopism i magazynów, drukowanych obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, a fakturę wystawia się nie później niż 60 dnia od dnia wydania towarów.
W przypadku czynności polegających na drukowaniu książek, gazet, czasopism i magazynów, drukowanych obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, a fakturę wystawia się nie później niż 90 dnia od dnia wykonania czynności.
Przykład 1
Pani Ilona Nowak dokonała dostawy książek drukowanych 14.06.2021 r., zapłata za towar wpłynęła 17.06.2021 r. Pani Ilona wystawiła fakturę za książki 21.06.2021 r. W tym przypadku obowiązek podatkowy w VAT powstanie 21.06.2021 r.
Przykład 2
Pan Adam Nowak dokonał dostawy książek 14.06.2021 r., zapłatę otrzymał 15.06.2021 r. jednak zapomniał wystawić faktury. W takiej sytuacji i tak obowiązek podatkowy powinien być rozpoznany przez pana Adama nie później niż 13.08.2021 r., tj. po upływie 60 dni od dnia wydania towarów.
Działalność polegająca na drukowaniu i sprzedaży książek drukowanych, gazet, czasopism i magazynów znalazła szczególne miejsce w ustawie o VAT. Moment powstania obowiązku podatkowego jest rozpoznawany odmiennie od zasad ogólnych, co opisaliśmy powyżej również na przykładach. Należy podkreślić, że nawet brak wystawionej faktury nie zwalnia przedsiębiorcy z wykazania sprzedaży w ewidencji VAT i JPK_V7 we właściwym okresie rozliczeniowym.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Nowości/ulepszenia: data zmiana 08.10.2025 Szkice faktur i ich korekt krajowej wysyłkowej za pobraniem do paragonu ze szczególnym obowiązkiem podatkowym budowlanej eksportu towarów Zapisywanie kodu wykonywanego zawodu pracownika Dokumenty potwierdzające przyjęcie środków trwałych do użytkowania Domyślne ustawienie “licz od” brutto na wydatkach Zmiany na fakturze zaliczkowej na wartość zamówienia Wydatki – zmiana walidacji: pozwalamy na wprowadzenie […]
Pracownikowi, z którym ustał stosunek pracy na skutek rozwiązania umowy o pracę lub upływu terminu na jaki została zawarta umowa o pracę, przysługuje prawo do wypłaty ekwiwalentu za niewykorzystany urlop.
Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej w 2026 roku może być prostsze dzięki różnym formom wsparcia finansowego. Dofinansowanie dla firm i dofinansowanie dla działalności gospodarczych to realna szansa dla osób planujących start w biznesie lub rozwój już istniejącej działalności.
Nowości/ulepszenia: data zmiana 12.11.2025 Odroczony termin płatności na fakturze zaliczkowej w walucie obcej Szkice kolejnych faktur – przygotowanie do KSeF Nowe sposoby likwidacji środków trwałych Zmiany w limicie NDG na 2026 rok Związane z e-commerce: Rozbudowa asystenta pakowania i zbierania zamówień (instrukcja tutaj)
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo