Przedsiębiorcy nie ograniczają się w swoich działaniach jedynie do rynków krajowych. Szukają różnych kanałów dystrybucji swoich towarów, aby zdobyć potencjalnych klientów i rozwijać swoją firmę. Jedną z takich możliwości jest właśnie sprzedaż przez platformy handlowe. Zmiana zasad rozliczania VAT e-commerce od 1 lipca 2021 r. cały czas budzi emocje. Często zadajemy sobie pytania, czy obowiązek naliczenia i pobrania podatku VAT leży po stronie sprzedawcy, czy może powinna to zrobić platforma handlowa. W dzisiejszej publikacji będziemy analizowali sprzedaż przez eBay w kontekście rozliczeń OSS.
Co to jest platforma eBay?
EBay jest to jedna z platform handlowych, na której sprzedawcy mogą oferować swoje towary. Sprzedaż poprzez eBay przypomina w założeniu transakcje przeprowadzane przez polskie Allegro. Można wystawiać na aukcjach przedmioty i je licytować, ale również można kupić daną rzecz po z góry ustalonej cenie. Wprowadzone zmiany przepisów w całej UE od 1 lipca 2021 r. nie pozostały bez wpływu również na rozliczenia niektórych transakcji przeprowadzanych przez eBay, o czym napiszemy w dalszej części.
Procedura uproszczona OSS
Zanim przejdziemy do ustalenia kto jest odpowiedzialny za odprowadzenie podatku VAT od sprzedaży przez eBay krótkie przypomnienie, czym jest procedura OSS. Pamiętajmy, że rozliczenie w OSS dotyczy jedynie transakcji dokonywanych pomiędzy przedsiębiorcą a konsumentem (B2C). Ponadto w ramach tej procedury obsługiwana jest sprzedaż jedynie na terenie UE (WSTO). Procedura OSS pozwala na rejestrację i rozliczanie podatku VAT tylko w jednym kraju, kraju siedziby działalności gospodarczej, pomimo że dotyczy wysyłek do różnych krajów w UE.
Platforma handlowa a VAT e-commerce
Z założenia platforma handlowa wchodzi w obowiązki płatnika VAT w dwóch przypadkach:
Jeżeli ułatwia sprzedaż na odległość towarów importowanych o wartości jednostkowej do 150 euro (SOTI).
Dostawa towarów przez platformę odbywa się przez podmiot, który nie ma siedziby działalności gospodarczej na terenie UE, a dostawa towarów jest do konsumenta w UE (WSTO).
Sprzedaż przez eBay a rozliczenia w procedurze OSS
W tym miejscu dochodzi do sedna problemu. W takim razie, jak w takim przypadku należy traktować platformę handlową w kontekście rozliczeń w podatku VAT? Właściwie odpowiedź na to pytanie pojawiła się już we wcześniejszym akapicie. Do tej pory zostało ustalone, że:
procedura OSS dotyczy jedynie transakcji w ramach WSTO,
platforma handlowa ma obowiązek zapłaty VAT jeżeli są to transakcje SOTI lub towary sprzedaje podmiot spoza UE.
W kontekście tych informacji można wnioskować, że jeżeli polski przedsiębiorca, który posiada siedzibę działalności gospodarczej na terenie UE będzie dokonywał sprzedaży przez platformę eBay, to będzie odpowiedzialny za naliczenie i zapłatę podatku VAT do różnych krajów UE. W takim przypadku będzie mógł wybrać opcję rejestracji do procedury OSS, aby wszystkie rozliczenia były dokonywane w tzw. “jednym okienku”.
Sprzedaż WSTO przez eBay jest rozliczana w podatku VAT przez polskiego przedsiębiorcę. Sprzedawca powinien podawać dla oferowanych towarów cenę brutto i odrębnie stawkę podatku VAT w celu naliczenia i pobrania prawidłowej kwoty VAT.
Zasada rozliczania z firmą eBay w kontekście VAT e-commerce zależy od przepisów unijnych i krajowych, na podstawie których zostały wprowadzone zmiany od 1 lipca 2021 r. Nie zawsze jednak obowiązujące przepisy odnoszą się do wszystkich sytuacji, z jakimi przedsiębiorcy mogą się zderzyć w bieżącej pracy. Dlatego w miarę możliwości, dopływu nowych informacji i wyjaśnień będziemy informowali na łamach naszych publikacji.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Umowa wdrożeniowa to umowa, która jest wykorzystywana w celu wdrożenia technologii czy rozwiązań informatycznych, dlatego jej popularność jest szczególnie zauważalna w branży IT.
Czym jest umowa wdrożeniowa i jakie elementy powinna zawierać?
Wielu przedsiębiorców zakończenie działalności spółki z o.o. kojarzy z jej likwidacją, jednak nie wszyscy są świadomi, że w przypadku niewypłacalności spółka może również przejść przez proces upadłości. Upadłość spółki z o.o. jest formalną procedurą, która ma na celu spłatę jej zobowiązań.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo