Zakupy przez Internet nie są już jedynie wygodną alternatywą, a coraz częściej stanowią standardową praktykę. W związku z tym tak ważne jest, aby właściciele takich firm potrafili wyróżniać się na tle dużej konkurencji i rozwijać swój biznes. Pomóc Ci w tym może strategiczna karta wyników!
Czym jest strategiczna karta wyników?
Strategiczna karta wyników (BSC – balanced scorecard) stanowi jedno z narzędzi, służące do efektywnego zarządzania strategią firmy. Odbywa się to poprzez określenie celów przedsiębiorstwa lub projektu, wykorzystaniu danych ilościowych (wskaźników KPI) do mierzenia postępu, a następnie wdrożenia wybranych rozwiązań.
4 perspektywy strategicznej karty wyników
Punktem wyjścia metody jest spojrzenie na swoją działalność z 4 różnych aspektów, które są od siebie zależne. Zrozumienie każdej z nich pozwala spełnić potrzeby interesariuszy (klientów, dostawców itd.) i osiągać wymierne korzyści finansowe. Są to następujące perspektywy:
Finanse – skupia się na wynikach finansowych (zyski, koszty, zobowiązania itd.);
Procesy wewnętrzne – zwraca uwagę na wydajność i jakość procesów biznesowych (np. produkcja produktu, poziom obsługi klienta). Pozwala na kontrolę pod kątem wykrywania wszelkich nieprawidłowości;
Rozwój – odnosi się do sposobu zarządzania wiedzą w firmie, infrastrukturą IT czy kapitałem ludzkim (sprawdzenie m.in. czy sposoby przechowywania informacji są wystarczająco bezpieczne, skuteczności szkoleń przeprowadzanych wśród pracowników itd.);
Klient – jest istotna ze względu na opinie i satysfakcję konsumentów, informacje zwrotne są wykorzystywane do doskonalenia oferty, zmiany cen, podnoszenia jakości usług itp.
Przykład strategicznej karty wyników – e-commerce
Jedną z branż, w której można użyć strategicznej karty wyników, jest e-commerce. W tym przypadku, ze względu na jej specyfikę i silną zależność od Internetu istotna będzie tutaj zwłaszczaperspektywa klienta. Efektywność wewnętrzna jest niemniej ważna, gdyż ściśle wiąże się z jakością oferowanych usług wpływającą na zadowolenie odbiorców oferty.
Określ swoje cele względem 4 perspektyw
Do każdej z wcześniej wspomnianych perspektyw dopasuj cele strategiczne, które chciałbyś/-abyś osiągnąć. Powinny być one dokładnie sprecyzowane i realne do wykonania. Np.:
Perspektywa finansowa
Cele: zwiększyć przychody ze sprzedaży o 20% i obniżyć koszty o 10%
Perspektywa procesów wewnętrznych
Cel: dywersyfikacja oferty produktów lub usług
Perspektywa rozwoju
Cele: zwiększenie satysfakcji pracowników, zwiększenie ilości szkoleń
Perspektywa klienta
Cel: zwiększenie bazy klientów o 5%, zwiększenie zadowolenia klientów z usług do 95%
Dobierz KPI do każdego obszaru
Chcąc zrealizować powyższe cele, potrzebujesz danych, dzięki którym będziesz wiedział/-a od czego zaczynasz i czy podejmowane decyzje mają przełożenie na wyniki. Jakich wskaźników warto użyć?
Finanse – zysk brutto/netto, średni przychód na użytkownika, wolne przepływy pieniężne, wydatki na marketing;
Procesy wewnętrzne – liczba nowych produktów wprowadzonych na rynek w danym roku, przychód ze sprzedaży nowych produktów;
Rozwój – pomiar wydajności pracowników, rotacja pracowników, stosunek awansów wewnętrznych do rekrutacji zewnętrznej, ilość pracowników biorących udział w danym szkoleniu, wskaźnik satysfakcji ze szkolenia, pomiar efektywności pracy przed i po danym szkoleniu;
Klient – pomiar satysfakcji klienta z produktu, usług za pomocą ankiet, wskaźnik zwrotów, wskaźnik retencji, cykl życia klienta.
Zbierz dane i przeanalizuj wyniki
Monitoruj systematycznie statystyki, raz na jakiś czas porównuj je z danymi z przeszłości. Czy podjęte działania przynoszą oczekiwane rezultaty, co wymaga poprawienia? Wprowadź potrzebne zmiany.
Dostosuj swoje cele
Być może wcześniej określone cele okażą się na dany moment niemożliwe do zrealizowania. W takim razie dostosuj je do swojej sytuacji. Jeden cel możesz podzielić na kilka mniejszych, które będą łatwiejsze do osiągnięcia, w krótkim czasie lub wydłuż czas na realizację poszczególnych działań.
Powtórz proces
Warto korzystać ze strategicznej karty wyników co jakiś czas, aby móc na bieżąco badać, czy nasze działania pozwalają osiągnąć, a później utrzymać dobrą pozycję na rynku.
Korzyści strategicznej karty wyników
Jakie zalety niesie ze sobą wykorzystanie strategicznej karty wyników w swoim biznesie? Są to przede wszystkim:
Kompleksowy wgląd w wyniki finansowe i niefinansowe firmy, które posłużą do weryfikacji celów i doskonalenia;
Optymalizacja kosztów, a także nieefektywnych procesów;
Niewłaściwe dopasowanie wskaźników do postawionych celów;
Brak śledzenia postępów;
Traktowanie BSC jako jednorazowego projektu, aniżeli składowej długoterminowej strategii zarządzania.
Podsumowanie
Strategiczna karta wyników to sposób na wykrywanie błędów i niedociągnięć w procesach e-commerce. Wedle 4 opisanych perspektyw, możesz wprowadzić potrzebne zmiany w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi, procesami wewnętrznymi, relacji z klientami czy poprawy swojej sytuacji finansowej.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Czym jest strategiczna karta wyników?
Strategiczna karta wyników stanowi jedno z narzędzi, służące do efektywnego zarządzania strategią firmy. Odbywa się to poprzez określenie celów przedsiębiorstwa lub projektu, wykorzystaniu danych ilościowych do mierzenia postępu, a następnie wdrożenia wybranych rozwiązań.
Czemu służy strategiczna karta wyników?
Strategiczna karta wyników to sposób na wykrywanie błędów i niedociągnięć w procesach e-commerce.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zwroty i reklamacje towarów to temat, który często rodzi wątpliwości i pytania, nawet w przypadku zakupów w Polsce. Sprawa staje się jeszcze bardziej skomplikowana w przypadku zakupów za granicą. Konsumenci zastanawiają się wówczas, jakie przysługują im prawa, gdzie i w jaki sposób zgłaszać reklamacje oraz czy mogą liczyć na zwrot pieniędzy lub naprawę towaru zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Prowadzisz jednoosobową działalność gospodarczą, pozostajesz w związku małżeńskim i prowadzisz firmę, która popadła w długi? A może dopiero rozważasz założenie działalności i chcesz wiedzieć, jakie ryzyko niesie to dla Twojego małżonka?
Zastanawiasz się, że co zrobić, gdy dotychczasowe działania egzekucyjne nie przyniosły efektów, bo majątek dłużnika nie wystarcza na spłatę długów, ale zachodzi prawdopodobieństwo, że posiada on jakiś nieujawniony majątek? Pamiętaj, że jako wierzyciel masz prawo złożyć wniosek o wyjawienie majątku dłużnika, który pozwala na uzyskanie informacji o jego pełnym majątku.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo