Strategie wejścia na rynki zagraniczne – omówione zagadnienia:
Jak wejść na rynek zagraniczny?
Podczas planowania wejścia na rynki zagraniczne, istotnym etapem jest wybór odpowiedniej lokalizacji docelowej. Od niej w dużej mierze zależy, czy przedsięwzięcie będzie sukcesem i pozwoli Ci wygenerować większe zyski. W tym celu możesz wykorzystać np.analizę PEST, dzięki której zbadasz zewnętrzne czynniki otoczenia biznesowego, które mają wpływ na rozwój firmy. Będą to m.in.:- Regulacje prawne – czy w danym kraju obowiązują specyficzne wytyczne odnośnie produkcji, sprzedaży towarów, świadczenia usług? Czy będziesz potrzebować określonych pozwoleń, certyfikatów, aby móc legalnie prowadzić biznes? Ponadto zapoznaj się z przepisami podatkowymi, aby jak najlepiej zarządzać swoimi finansami i uniknąć możliwych kar;
- Kwestie społeczne, kulturowe – w niektórych krajach popyt na określone towary może się znacząco różnić się od innych miejsc na świecie, może to dotyczyć kwestii związanych ze spożywaniem danego rodzaju żywności, ubiorem czy spożywaniem alkoholu;
- Konkurencja – czy na danym rynku zagranicznym jest duża konkurencja? Jeżeli posiadasz innowacyjny, niszowy produkt lub usługę, możesz zastosować strategię błękitnego oceanu i wyróżnić się wśród rywali. Alternatywnie możesz konkurować na równi z innymi firmami, poszukując innych sposobów, aby zdobyć przewagę;
- Transport – weź pod uwagę koszty oraz kwestie organizacji transportu, aby nie nadwyrężać nadmiernie budżetu firmy i utrzymać rentowność na dobrym poziomie
Wejście na rynek zagraniczny – czy warto?
Niewątpliwie ekspansja międzynarodowa to duże wyzwanie, wymagające wielu przygotowań oraz niosące ze sobą pewne ryzyko. Z drugiej strony perspektywa dużo wyższych zysków i rozwoju działalności przemawia na korzyść tego rozwiązania. Jakie mogą być plusy i minusy takiego rozwiązania?ZALETY
- Optymalizacja kosztów – w innych państwach koszty operacyjne (np. amortyzacja, zobowiązania podatkowe, wynagrodzenia dla pracowników, czynsz itd.) mogą być dużo niższe niż w kraju macierzystym
- Minimalizacja ryzyka – poprzez dywersyfikację i ekspansję terytorialną przestajesz być tak bardzo zależny(a) od ekonomicznych lub politycznych zdarzeń w danym kraju. Będąc na wielu rynkach, nawet w sytuacji kryzysu wciąż masz szansę na stałe źródło przychodów i rozwój działalności;
- Zyskanie przewagi konkurencyjnej – wejście na wschodzący rynek ze skuteczną strategią może umożliwić zdominowanie rynku w krótkim czasie. Objęcie takiej pozycji pozwala na budowanie silnego kapitału marki, wzrost sprzedaży itd. Wymaga to jednak szybkiego reagowania na zmiany i elastycznego podejścia, aby wykorzystywać pojawiające się okazje.
WADY
- Bariera kulturowa – różnice wynikające z odmiennych zwyczajów i kultury mogą znacząco wpłynąć na tempo rozwoju przedsiębiorstwa, dlatego nie warto lekceważyć tego aspektu. Nieświadomość obowiązujących zasad w relacjach biznesowych lub z klientami może nieść ze sobą nieprzyjemne konsekwencje;
- Ryzyko finansowe/prawne – każda inwestycja tego rodzaju wiąże się z pewnym ryzykiem, albowiem niekiedy ze względu zewnętrze czynniki lub niedociągnięcia organizacyjne, zwroty okażą się niższe aniżeli by oczekiwano. W związku z tym warto przeprowadzić analizę ryzyka i zidentyfikować możliwe zagrożenia ekspansji zagranicznej firmy.
Podziel się z innymi: