Ekspansja zagraniczna na odmienne rynki może być skuteczną strategią rozwoju firmy. Pomimo możliwego ryzyka takiego rozwiązania, na pewnym etapie cyklu życia organizacji, możliwe jest budowanie swojego biznesu w skali międzynarodowej. W jaki sposób możesz to zrobić, aby na tym nie stracić? Podpowiadamy!
Podczas planowania wejścia na rynki zagraniczne, istotnym etapem jest wybór odpowiedniej lokalizacji docelowej. Od niej w dużej mierze zależy, czy przedsięwzięcie będzie sukcesem i pozwoli Ci wygenerować większe zyski. W tym celu możesz wykorzystać np.analizę PEST, dzięki której zbadasz zewnętrzne czynniki otoczenia biznesowego, które mają wpływ na rozwój firmy. Będą to m.in.:
Regulacje prawne – czy w danym kraju obowiązują specyficzne wytyczne odnośnie produkcji, sprzedaży towarów, świadczenia usług? Czy będziesz potrzebować określonych pozwoleń, certyfikatów, aby móc legalnie prowadzić biznes? Ponadto zapoznaj się z przepisami podatkowymi, aby jak najlepiej zarządzać swoimi finansami i uniknąć możliwych kar;
Kwestie społeczne, kulturowe – w niektórych krajach popyt na określone towary może się znacząco różnić się od innych miejsc na świecie, może to dotyczyć kwestii związanych ze spożywaniem danego rodzaju żywności, ubiorem czy spożywaniem alkoholu;
Konkurencja – czy na danym rynku zagranicznym jest duża konkurencja? Jeżeli posiadasz innowacyjny, niszowy produkt lub usługę, możesz zastosować strategię błękitnego oceanu i wyróżnić się wśród rywali. Alternatywnie możesz konkurować na równi z innymi firmami, poszukując innych sposobów, aby zdobyć przewagę;
Transport – weź pod uwagę koszty oraz kwestie organizacji transportu, aby nie nadwyrężać nadmiernie budżetu firmy i utrzymać rentowność na dobrym poziomie
Wejście na rynek zagraniczny – czy warto?
Niewątpliwie ekspansja międzynarodowa to duże wyzwanie, wymagające wielu przygotowań oraz niosące ze sobą pewne ryzyko. Z drugiej strony perspektywa dużo wyższych zysków i rozwoju działalności przemawia na korzyść tego rozwiązania. Jakie mogą być plusy i minusy takiego rozwiązania?
ZALETY
Optymalizacja kosztów – w innych państwach koszty operacyjne (np. amortyzacja, zobowiązania podatkowe, wynagrodzenia dla pracowników, czynsz itd.) mogą być dużo niższe niż w kraju macierzystym
Minimalizacja ryzyka – poprzez dywersyfikację i ekspansję terytorialną przestajesz być tak bardzo zależny(a) od ekonomicznych lub politycznych zdarzeń w danym kraju. Będąc na wielu rynkach, nawet w sytuacji kryzysu wciąż masz szansę na stałe źródło przychodów i rozwój działalności;
Zyskanie przewagi konkurencyjnej – wejście na wschodzący rynek ze skuteczną strategią może umożliwić zdominowanie rynku w krótkim czasie. Objęcie takiej pozycji pozwala na budowanie silnego kapitału marki, wzrost sprzedaży itd. Wymaga to jednak szybkiego reagowania na zmiany i elastycznego podejścia, aby wykorzystywać pojawiające się okazje.
WADY
Bariera kulturowa – różnice wynikające z odmiennych zwyczajów i kultury mogą znacząco wpłynąć na tempo rozwoju przedsiębiorstwa, dlatego nie warto lekceważyć tego aspektu. Nieświadomość obowiązujących zasad w relacjach biznesowych lub z klientami może nieść ze sobą nieprzyjemne konsekwencje;
Ryzyko finansowe/prawne – każda inwestycja tego rodzaju wiąże się z pewnym ryzykiem, albowiem niekiedy ze względu zewnętrze czynniki lub niedociągnięcia organizacyjne, zwroty okażą się niższe aniżeli by oczekiwano. W związku z tym warto przeprowadzić analizę ryzyka i zidentyfikować możliwe zagrożenia ekspansji zagranicznej firmy.
Strategie wejścia na rynki zagraniczne
Istnieje wiele sposobów na zastosowanie strategii wejścia na rynki zagraniczne. Poniżej przedstawiamy niektóre z nich:
Eksport
Polega na produkcji towarów w kraju macierzystym, a następnie wysyłce i sprzedaży na rynku zagranicznym. Pozwala na zaoszczędzenie na kosztach produkcji, jeśli za granicą są one wyższe niż w kraju macierzystym. Z drugiej strony należy mieć na uwadze koszty związane z transportem, wszelkimi opłatami, dystrybucją itp.
Partnerstwo strategiczne
Kolejnym rozwiązaniem jest zawarcie współpracy z innym podmiotem gospodarczym na zasadzie aliansu statystycznego. W ten sposób przedsiębiorstwa mogą dzielić się swoimi zasobami, technologią, doświadczeniem, know-how, aby wspólnie się rozwijać i zdobywać rynek zagraniczny.
Franczyza
To sposób pozwalający na rozwinięcie działalności poprzez wykorzystanie marki, know-how innej firmy w zamian za opłatę licencyjną. Więcej o tej strategii dowiesz się w tym artykule!
Bezpośrednia inwestycja zagraniczna
Wiąże się ona z zainwestowaniem w nowopowstałą spółkę (inwestycja greenfield) bądź przeprowadzeniem fuzji, czyli przeniesieniem praw własnościowych do aktywów firmy za granicą. Inwestycja od podstaw to dosyć kosztowne i ryzykowne rozwiązanie, jednakże ma również największy potencjał zysku.
Rynki zagraniczne – podsumowanie
Wejście na rynek zagraniczny to istotny element rozwoju firmy, który może przynieść wiele korzyści. Wybór właściwej strategii zależy od wielu czynników, takich jak rodzaj działalności, ryzyko, dostępność zasobów i kwestie prawne, kulturowe. Z tego względu tak ważne jest przeprowadzenie szczegółowej analizy rynku i otoczenia biznesowego w celu zrozumienia specyfiki danego kraju i ograniczeniu ryzyka.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Współcześnie zarządzanie talentami staje się jednym z najważniejszych elementów strategii organizacyjnych. W czasach, gdy innowacyjność, efektywność i konkurencyjność zależą w dużej mierze od kapitału ludzkiego, przyciąganie, rozwój i utrzymanie najlepszych pracowników to priorytet dla każdej firmy.
Myślisz o rozpoczęciu własnego biznesu na popularnym portalu aukcyjnym? A może już prowadzisz sklep internetowy i chciałbyś znaleźć nowe możliwości sprzedaży? Bez względu na to, czy jesteś początkującym przedsiębiorcą, czy doświadczonym sprzedawcą, nasz kompleksowy poradnik “Jak sprzedawać na Allegro – krok po kroku” pomoże Ci osiągnąć sukces na tej dynamicznej platformie.
Z dniem 1 grudnia 2024 roku zaczęła obowiązywać Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/2831 w sprawie poprawy warunków pracy za pośrednictwem platform, znana jako dyrektywa platformowa, mająca na celu uregulowanie i poprawę warunków pracy osób świadczących usługi za pośrednictwem platform cyfrowych. Nowe przepisy wprowadzają m.in. domniemanie istnienia stosunku pracy oraz większą przejrzystość algorytmicznego zarządzania. Państwa członkowskie Unii Europejskiej, w tym Polska, mają czas do 2 grudnia 2026 roku na dostosowanie krajowego prawa do nowych unijnych wymogów.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo