Ze względu na rosnące udziały na rynku, warunki ekonomiczne stają się coraz bardziej wymagające i trudniej o zwiększenie zysków. Odpowiedzią na tę sytuację jest strategia błękitnego oceanu. Jednakże przed jej zastosowaniem warto lepiej poznać swoich biznesowych rywali − dowiesz się jak to zrobić w naszym poprzednim artykule.
Czym jest strategia błękitnego oceanu?
Zastosowanie strategii błękitnego oceanu w swoim biznesie wymaga znalezienia niezaspokojonej potrzeby konsumenta i stworzenia nowego popytu. Wejście na dopiero powstały rynek gwarantuje całkowity monopol. Możemy wskazać 3 cechy charakterystyczne dla tego modelu strategicznego, które wyróżniają go spośród innych:
- Konkurencja przestaje być istotna − Twoim zadaniem jest ustalić ramy całkowicie nowego typu branży, w której nie miałbyś/-abyś jeszcze poważnych rywali;
- Praktyczne podejście − w odróżnieniu od niektórych strategii, które po zderzeniu z rzeczywistością rynkową okazują się nieskuteczne, Blue Ocean opiera się na badaniach i danych, a nie tylko idei;
- Zróżnicowanie i niskie ceny idą w parze − w przypadku firm z czerwonego oceanu konsumenci zazwyczaj wybierają pomiędzy wartością a ceną. Jednak jeżeli przedsiębiorstwo znajdzie sposób na obniżenie kosztów przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej jakości i użyteczności jest to tzw. innowacja wartości.
Jak opracować strategię Blue Ocean w Twojej firmie?
Wprowadzenie koncepcji błękitnego oceanu do swojego biznesu może być odpowiedzią na nasycenie istniejących rynków. Poniżej przedstawimy przydatne narzędzia i zalecenia, które pomogą Ci wprowadzić potrzebne zmiany.
Schemat 4 działań
W celu znalezienia obiecującego błękitnego oceanu musisz stworzyć swoją krzywą wartości. Prezentuje ona, na jakie czynniki konkurencyjne powinieneś/-aś kłaść nacisk, a od jakich rozwiązań zrezygnować. Jak to zrobić?
- Zwiększenie
- Zmniejszenie
- Usunięcie
- Stworzenie
Czy odnajdujesz, które zalety produktu lub usługi powinny być podkreślone i rozwijane przez Twoją branżę?
Jeżeli istnieją produkty lub usługi, które nie mają nie wpływają znacząco na sukces firmy − możesz zredukować ich udział.
Obszary działalności, które nie są niezbędne, a pozwolą obniżyć koszty, należy wyeliminować.
Możesz opracować nowy produkt lub wprowadzić pomysł, który w jakiś sposób wyznaczy nowy kierunek branży lub nawet ją stworzy.
Kanwa strategii
Jest to wykres liniowy przedstawiający czynniki konkurencyjności (na osi X) i poziom podaży (na osi Y). Dzięki niemu możemy porównać swoje przedsiębiorstwo do reszty rywali na rynku. Sytuacje poszczególnych podmiotów przedstawione są za pomocą krzywej wartości. Wskazuje ona, w jaki sposób możemy wyróżnić się z konkurencji, a z czego zrezygnować.
4 kroki do stworzenia strategii błękitnego oceanu
Niezależnie od rodzaju prowadzonej działalności, poniższe wskazówki pomogą Ci przenieść się z rynków czerwonego oceanu − do nowych obszarów rynkowych z wieloma możliwościami rozwoju.
- Zbadaj swoją sytuację
- Zastanów się, co możesz osiągnąć
- Znajdź sposób, jak to osiągnąć
- Zacznij działać
Wykorzystując narzędzia takie jak schemat 4 działań czy kanwę strategii, określ, w jakich obszarach możesz rozpocząć inicjatywę. Weź pod uwagę czynniki zewnętrzne, ograniczenia i swoje dostępne zasoby, aby ocenić swoje szanse.
Kiedy już dowiesz się, jak jest, możesz przejść do myślenia, jakby mogło być. Wyznaczenie wartości dla klienta oraz słabych punktów strategii poszerzy Twoje horyzonty myślowe.
Opracuj strategię i możliwe działania, które umożliwią Ci wyróżnienie się wśród konkurencji.
Zgodnie z przygotowanym planem, wykonaj pierwsze działanie w wyznaczonym przez siebie kierunku.
Zalety strategii
- Pozwala dostrzec perspektywy rozwoju i ułatwia wykorzystanie pomyślnych okoliczności;
- Jest funkcjonalna w rzeczywistych warunkach rynkowych i jest oparta na danych;
- Odejście od klasycznych metod stosowanych w biznesach z czerwonego oceanu umożliwia osiągnięcie dominującej pozycji;
- Stwarza całkowicie nową wartość dodaną dla klientów, której nie będą mogli znaleźć wśród konkurencji − innowacje wartości.
Wady strategii
- Opracowanie unikatowej strategii błękitnego oceanu jest trudne ze względu na nasycenie rynku, wymaga wiece pracy i przygotowań;
- Odejście od klasycznego modelu oznacza podjęcie dużego ryzyka − może się okazać, że nie znajdziemy popytu na swoje produkty czy usługi.
Zastosowanie Blue Ocean Strategy zagwarantowało wielu firmom ogromne zyski i wyeliminowanie większości konkurentów. Skorzystało na tym również społeczeństwo, otrzymując unikatowe produkty lub usługi, które spełniły ich potrzeby. Stworzenie takiego planu nie jest proste, wymaga nowatorskiego podejścia i dużą determinację w osiągnięciu celu. Jednakże warto poszukiwać i próbować różnych rozwiązań, być może staną się one w przyszłości „drabiną” do Twojego sukcesu.
Przykłady strategii błękitnego oceanu
CemexJeden z największych producentów cementu zastosował strategię Blue Ocean poprzez dodanie do promocji swojej oferty wartości emocjonalnej. Na rynku meksykańskim nie było to atrakcyjne dobro pomimo stosunkowo niskiej ceny oraz panującego przeludnienia. Wielopokoleniowe rodziny mieszkały zazwyczaj w jednym gospodarstwie i niechętnie inwestowano w zwiększenie przestrzeni domowej. Środki przeznaczane były znacznie częściej na organizację ślubów, chrzcin itp. Firma postanowiła wykorzystać to przywiązanie do kultywowania tradycji i wprowadziła tzw. Paitrimonio Hoy. Był to program oszczędnościowy, do którego chętne osoby wpłacały określoną sumę pieniędzy, aby później zgromadzone fundusze móc rozdysponować na wybrany cel. Zazwyczaj były one przeznaczane na uroczystości rodzinne, jednak w tym przypadku zdobyte środki miały posłużyć na rozbudowę domów. W razie potrzeby Cemex dostarczał potrzebnych materiałów budowlanych, przez co podnosił swoje zyski i wspierał lokalną społeczność.
Peirce CollegePlacówka edukacyjna z Filadelfii dostrzegła i wykorzystała niezaspokojoną potrzebę wśród potencjalnych konsumentów. Edukacja policealna i uniwersytecka była postrzegana jako domena młodych ludzi. Postanowiono zmienić to podejście poprzez skupienie się na osobach pracujących, które wciąż chciały podnosić swoje kwalifikacje i zdobywać wiedzę. Wykorzystując rozwój Internetu, zaoferowano programy nauczania zdalnego oraz organizację kursów poza kampusem uczelni (np. w firmach i organizacjach). Elastyczne podejście umożliwiło zainteresowanym zdobywanie wiedzy i szansę na awans zawodowy. Ponadto innowacje wprowadzono, unikając dużych wydatków finansowych. Środki na rozwój niezbędnych rozwiązań technologicznych uzyskano z usunięcia programów, które nie cieszyły się zainteresowaniem.