Blog

Strategie wejścia na rynki zagraniczne

Jak wejść na rynek zagraniczny?

Podczas planowania wejścia na rynki zagraniczne, istotnym etapem jest wybór odpowiedniej lokalizacji docelowej. Od niej w dużej mierze zależy, czy przedsięwzięcie będzie sukcesem i pozwoli Ci wygenerować większe zyski. W tym celu możesz wykorzystać np.analizę PEST, dzięki której zbadasz zewnętrzne czynniki otoczenia biznesowego, które mają wpływ na rozwój firmy. Będą to m.in.:
  • Regulacje prawne – czy w danym kraju obowiązują specyficzne wytyczne odnośnie produkcji, sprzedaży towarów, świadczenia usług? Czy będziesz potrzebować określonych pozwoleń, certyfikatów, aby móc legalnie prowadzić biznes? Ponadto zapoznaj się z przepisami podatkowymi, aby jak najlepiej zarządzać swoimi finansami i uniknąć możliwych kar;
  • Kwestie społeczne, kulturowe – w niektórych krajach popyt na określone towary może się znacząco różnić się od innych miejsc na świecie, może to dotyczyć kwestii związanych ze spożywaniem danego rodzaju żywności, ubiorem czy spożywaniem alkoholu;
  • Konkurencja – czy na danym rynku zagranicznym jest duża konkurencja? Jeżeli posiadasz innowacyjny, niszowy produkt lub usługę, możesz zastosować strategię błękitnego oceanu i wyróżnić się wśród rywali. Alternatywnie możesz konkurować na równi z innymi firmami, poszukując innych sposobów, aby zdobyć przewagę;
  • Transport – weź pod uwagę koszty oraz kwestie organizacji transportu, aby nie nadwyrężać nadmiernie budżetu firmy i utrzymać rentowność na dobrym poziomie

Wejście na rynek zagraniczny – czy warto?

Niewątpliwie ekspansja międzynarodowa to duże wyzwanie, wymagające wielu przygotowań oraz niosące ze sobą pewne ryzyko. Z drugiej strony perspektywa dużo wyższych zysków i rozwoju działalności przemawia na korzyść tego rozwiązania. Jakie mogą być plusy i minusy takiego rozwiązania?

ZALETY

  • Optymalizacja kosztów – w innych państwach koszty operacyjne (np. amortyzacja, zobowiązania podatkowe, wynagrodzenia dla pracowników, czynsz itd.) mogą być dużo niższe niż w kraju macierzystym
  • Minimalizacja ryzyka – poprzez dywersyfikację i ekspansję terytorialną przestajesz być tak bardzo zależny(a) od ekonomicznych lub politycznych zdarzeń w danym kraju. Będąc na wielu rynkach, nawet w sytuacji kryzysu wciąż masz szansę na stałe źródło przychodów i rozwój działalności;
  • Zyskanie przewagi konkurencyjnej – wejście na wschodzący rynek ze skuteczną strategią może umożliwić zdominowanie rynku w krótkim czasie. Objęcie takiej pozycji pozwala na budowanie silnego kapitału marki, wzrost sprzedaży itd. Wymaga to jednak szybkiego reagowania na zmiany i elastycznego podejścia, aby wykorzystywać pojawiające się okazje.

WADY

  • Bariera kulturowa – różnice wynikające z odmiennych zwyczajów i kultury mogą znacząco wpłynąć na tempo rozwoju przedsiębiorstwa, dlatego nie warto lekceważyć tego aspektu. Nieświadomość obowiązujących zasad w relacjach biznesowych lub z klientami może nieść ze sobą nieprzyjemne konsekwencje;
  • Ryzyko finansowe/prawne – każda inwestycja tego rodzaju wiąże się z pewnym ryzykiem, albowiem niekiedy ze względu zewnętrze czynniki lub niedociągnięcia organizacyjne, zwroty okażą się niższe aniżeli by oczekiwano. W związku z tym warto przeprowadzić analizę ryzyka i zidentyfikować możliwe zagrożenia ekspansji zagranicznej firmy.

Strategie wejścia na rynki zagraniczne

Istnieje wiele sposobów na zastosowanie strategii wejścia na rynki zagraniczne. Poniżej przedstawiamy niektóre z nich:

Eksport

Polega na produkcji towarów w kraju macierzystym, a następnie wysyłce i sprzedaży na rynku zagranicznym. Pozwala na zaoszczędzenie na kosztach produkcji, jeśli za granicą są one wyższe niż w kraju macierzystym. Z drugiej strony należy mieć na uwadze koszty związane z transportem, wszelkimi opłatami, dystrybucją itp.

Partnerstwo strategiczne

Kolejnym rozwiązaniem jest zawarcie współpracy z innym podmiotem gospodarczym na zasadzie aliansu statystycznego. W ten sposób przedsiębiorstwa mogą dzielić się swoimi zasobami, technologią, doświadczeniem, know-how, aby wspólnie się rozwijać i zdobywać rynek zagraniczny.

Franczyza

To sposób pozwalający na rozwinięcie działalności poprzez wykorzystanie marki, know-how innej firmy w zamian za opłatę licencyjną. Więcej o tej strategii dowiesz się w tym artykule!

Bezpośrednia inwestycja zagraniczna

Wiąże się ona z zainwestowaniem w nowopowstałą spółkę (inwestycja greenfield) bądź przeprowadzeniem fuzji, czyli przeniesieniem praw własnościowych do aktywów firmy za granicą. Inwestycja od podstaw to dosyć kosztowne i ryzykowne rozwiązanie, jednakże ma również największy potencjał zysku.

Rynki zagraniczne – podsumowanie

Wejście na rynek zagraniczny to istotny element rozwoju firmy, który może przynieść wiele korzyści. Wybór właściwej strategii zależy od wielu czynników, takich jak rodzaj działalności, ryzyko, dostępność zasobów i kwestie prawne, kulturowe. Z tego względu tak ważne jest przeprowadzenie szczegółowej analizy rynku i otoczenia biznesowego w celu zrozumienia specyfiki danego kraju i ograniczeniu ryzyka.
Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Kiedy druk jest traktowany jako usługa a kiedy jako towar?

Zastanawiasz się kiedy druk jest traktowany jako towar a kiedy jako usługa? W dzisiejszym artykule…

2 godziny temu

Wakacje składkowe w 2024 roku – kto skorzysta ze zwolnienia z ZUS i jak złożyć wniosek?

Rada Ministrów przyjęła w dniu 19 marca 2024 roku projekt ustawy o zmianie ustawy o…

3 godziny temu

Preferencje za wspomaganie Ukrainy

Wielu przedsiębiorców zaangażowało się w działalność charytatywną i wsparcie dla Ukrainy. Jesteś jednym z nich?…

4 godziny temu

Sztuczna inteligencja w moderowaniu treści. Jak AI może pomóc w skalowaniu?

Firmy stają przed wyzwaniem zarządzania ogromną ilością treści publikowanych w internecie. Od postów w mediach…

1 dzień temu

Ulga na terminal płatniczy

Przepisy prawa przewidują możliwość obniżenia podatku dochodowego od osób fizycznych lub od osób prawnych poprzez…

1 dzień temu

Dyrektywa R2R – rozmowa z ekspertką

Zepsuty telewizor, pralka czy smartphone? Takie sytuacje w życiu codziennym mogą przytrafić się każdemu z…

1 dzień temu