Świadczenie interwencyjne 2024 – pomoc dla przedsiębiorców poszkodowanych w powodzi
Nowa ustawa powodziowa wprowadziła świadczenie interwencyjne, które stanowi jednorazową pomoc finansową dla przedsiębiorców w wysokości do 1 mln zł. Aby otrzymać to dofinansowanie, należy spełnić określone warunki.
Świadczenie interwencyjne przysługuje przedsiębiorcom, którzy prowadzili działalność gospodarczą w dniu 16 września 2024 roku oraz ponieśli straty w wyniku powodzi 2024, polegające na utracie, uszkodzeniu lub zniszczeniu (bezpośrednio w wyniku powodzi), składników materialnych przedsiębiorstwa.
Ta forma wsparcia przysługuje osobom prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą (samozatrudnionym), pracodawcom, przedsiębiorcom prowadzącym działalność sezonową (osobom korzystającym z umowy zlecenie).
Ważne! Świadczenie interwencyjne przysługuje także przedsiębiorcom, którzy 16 września 2024 roku mieli zawieszoną działalność – warunek prowadzenia działalności na ten dzień jest spełniony. Zawieszenie działalności w tym konkretnym przypadku traktowane jest jako jej prowadzenie. Warunek nie zostanie natomiast spełniony, jeżeli dnia 16 września działalność została zlikwidowana.
Wysokość świadczenia interwencyjnego
Świadczenie interwencyjne to wsparcie finansowe w wysokości:
16 tys. zł na każdego zgłoszonego pracownika do ZUS-u lub
równowartości 75% średniomiesięcznego przychodu z działalności gospodarczej za 2023 rok.
Przedsiębiorca we wniosku o świadczenie interwencyjne wskazuje, jaki rodzaj pomocy chce uzyskać. Jeśli działalność została założona w roku 2024, wtedy jedyną opcją, o jaką można się starać, jest pomoc w postaci 16 tys. zł na ubezpieczonego w ZUS-ie, ponieważ w roku 2023 nie było przychodu z działalności gospodarczej.
Świadczenie interwencyjne jest przyznawane w wysokości szkody wskazanej przez przedsiębiorcę we wniosku. Nie może ono jednak przekroczyć kwot obliczonych w poniższy sposób.
W przypadku wnioskowania o pomoc 16 tys. zł na każdego zgłoszonego ubezpieczonego do ZUS-u, świadczenie interwencyjne nie może być wyższe niż kwota stanowiąca iloczyn liczby ubezpieczonych na dzień złożenia wniosku albo na dzień wydania tzw. Rozporządzenia powodziowego (czyli 16.09.2024 roku), w zależności od tego, która liczba jest mniejsza, oraz kwoty określonej w tym rozporządzeniu, tj. 16 tys. zł.
Do liczby ubezpieczonych zalicza się zgłoszonych do dobrowolnych lub obowiązkowych ubezpieczeń społecznych, a także wyłącznie do ubezpieczenia zdrowotnego.
W przypadku wnioskowania o pomoc w postaci równowartości 75% średniego miesięcznego przychodu, kwota świadczenia interwencyjnego nie może być wyższa niż kwota stanowiąca iloczyn wysokości średniomiesięcznego przychodu uzyskanego z prowadzenia działalności gospodarczej w roku 2023 oraz współczynnika określonego w Rozporządzeniu powodziowym z uwzględnieniem rozmiarów skutków powodzi oraz sytuacji budżetu państw, tj. 0,75.
Średniomiesięczny przychód ustala się, dzieląc przychód z działalności gospodarczej w 2023 roku przez liczbę miesięcy, w których działalność była prowadzona przynajmniej jeden dzień. W przypadku zawieszonej działalności na pełny miesiąc kalendarzowy nie należy go uwzględniać w wyliczeniu. Natomiast jeśli działalność została zawieszona lub wznowiona w trakcie miesiąca, miesiąc ten należy uwzględnić w wyliczeniu jako miesiąc prowadzenia działalności.
Maksymalne możliwe dofinansowanie to 1 mln zł dla jednego przedsiębiorcy.
Uwaga! Przedsiębiorcom, którzy nie ubezpieczyli swojego przedsiębiorstwa od skutków klęsk żywiołowych przed powodzią, przysługuje świadczenie interwencyjne w wysokości 75% ustalonej kwoty.
Jakie warunki należy spełnić, aby uzyskać pomoc finansową?
Warunkiem otrzymania wsparcia jest:
zobowiązanie do kontynuowania działalności przez co najmniej 6 miesięcy od dnia otrzymania świadczenia interwencyjnego oraz
utrzymanie poziomu zatrudnienia przez okres 6 miesięcy od dnia wydania Rozporządzenia powodziowego, czyli od 16.09.2024 roku.
Przez utrzymanie poziomu zatrudnienia należy rozumieć utrzymanie liczby osób zgłoszonych do dobrowolnych i obowiązkowych ubezpieczeń społecznych, a także wyłącznie do ubezpieczenia zdrowotnego.
Uwaga! Jeśli działalność gospodarcza jest zawieszona, to od dnia otrzymania świadczenia interwencyjnego należy wznowić jej prowadzenie, aby spełnić warunek aktywnej działalności przez co najmniej 6 miesięcy.
Jak złożyć wniosek o świadczenie interwencyjne?
Aby uzyskać wsparcie finansowe, należy złożyć wniosek o świadczenie interwencyjne, który powinien zawierać:
imię i nazwisko lub nazwę skróconą, adres do korespondencji, numer identyfikacji podatkowej (NIP) oraz numer identyfikacyjny REGON, a jeżeli ich nie nadano – numer PESEL lub serię i numer dowodu osobistego albo paszportu;
wskazanie formy pomocy (kwota 16 tys. zł czy równowartość 75% średniego przychodu);
wysokość średniomiesięcznego przychodu uzyskanego z prowadzenia działalności gospodarczej w roku 2023 – jeśli przedsiębiorca wnioskuje o tę formę pomocy;
numer rachunku bankowego, na który ma być przekazane świadczenie interwencyjne;
wysokość wnioskowanego świadczenia interwencyjnego.
Do wniosku należy dołączyć:
oszacowanie wysokości szkody wykonane przez rzeczoznawcę, rzeczoznawcę majątkowego lub biegłego uprawnionego do dokonywania wyceny środków trwałych/aktywów obrotowych;
dokumentację, na podstawie której zostało dokonane oszacowanie, o którym mowa w powyższym punkcie, albo zobowiązanie do przesłania tego oszacowania wraz z tą dokumentacją w terminie 5 miesięcy od dnia otrzymania świadczenia interwencyjnego;
dokument potwierdzający zawarcie umowy ubezpieczenia przedsiębiorstwa od następstw klęsk żywiołowych – jeżeli zawarł taką umowę – albo oświadczenie o niezawarciu takiej umowy;
oświadczenie o faktycznym miejscu prowadzenia działalności gospodarczej;
oświadczenie o prowadzeniu działalności gospodarczej na dzień wydania Rozporządzenia powodziowego, czyli na dzień 16.09.2024 roku.
Przedsiębiorca składa oświadczenia pod groźbą odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania.
Kiedy i jak złożyć wniosek o świadczenie interwencyjne?
Wniosek o świadczenie interwencyjne należy złożyć, wypełniając formularz RSI.
Można go złożyć:
elektronicznie na swoim profilu PUE/eZUS jako pismo ogólne POG, do którego należy dołączyć wypełniony wniosek o świadczenie interwencyjne,
Termin złożenia wniosku to 6 miesięcy od 16.09.2024 roku (tj. od dnia wydania Rozporządzenia powodziowego). Na stronie ZUS-u czytamy, że wnioski można składać od 5 października 2024 roku do 16 marca 2025 roku.
Kiedy trzeba będzie zwrócić otrzymane świadczenie?
Otrzymane świadczenie interwencyjne podlega zwrotowi przez przedsiębiorcę w całości, wraz z odsetkami ustawowymi za opóźnienie, liczonymi od dnia jego wypłacenia, na rachunek bankowy, jeżeli przedsiębiorca:
w okresie 6 miesięcy od dnia otrzymania świadczenia interwencyjnego zaprzestał prowadzenia działalności gospodarczej lub zawiesił jej prowadzenie;
złożył niezgodne ze stanem faktycznym przynajmniej jedno z oświadczeń dołączanych do wniosku o świadczenie interwencyjne;
wbrew zobowiązaniu nie przesłał w terminie oszacowania szkody przez profesjonalny podmiot wraz z wymaganą dokumentacją;
nie poddał się kontroli lub utrudniał kontrolę w zakresie otrzymanego świadczenia interwencyjnego.
Natomiast otrzymane świadczenie interwencyjne podlega zwrotowi w części, wraz z odsetkami ustawowymi za opóźnienie, jeśli:
szef KAS wraz z ZUS-em zweryfikują rozbieżność między średniomiesięcznym przychodem wskazanym we wniosku o świadczenie a średniomiesięcznym przychodem wykazanym dla celów podatkowych (po dokonaniu stosownych obliczeń) – zwrotowi będzie podlegała kwota proporcjonalna do wysokości zawyżenia;
przedsiębiorca nie spełni warunku dotyczącego utrzymania odpowiedniej liczby pracowników zgłoszonych do ZUS-u – zwrotowi będzie podlegała kwota proporcjonalna do różnicy w liczbie ubezpieczonych;
zostało ono przyznane w wysokości wyższej niż wysokość szkody wynikającej z oszacowania przez odpowiedni podmiot – w tym przypadku nie będą jednak wymagalne odsetki.
Wypłacone świadczenie interwencyjne nie podlega zwrotowi przez przedsiębiorcę, jeśli kwota tego zwrotu nie przekracza dziesięciokrotności kosztów upomnienia w postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
Księgowa i autorka tekstów. Jako księgowa w ifirma.pl każdego dnia zapewnia fachowe wsparcie swoim klientom – małym firmom usługowym i handlowym. Pomiędzy codziennymi obowiązkami dzieli się na blogu ifirma.pl swoim wieloletnim doświadczeniem i wiedzą dotyczącą tematów księgowo-podatkowych.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Świat e-marketingu od dawna zdominowany jest przez dwóch gigantów – Google oraz Facebooka. Wielu reklamodawców szuka jednak alternatywnych sposobów promocji, z powodu kwestii finansowych, ale też praktycznych.
W dzisiejszym świecie skuteczna prezentacja to często klucz do sukcesu – niezależnie od tego, czy prowadzisz szkolenie, przedstawiasz ofertę klientowi, czy bronisz projektu na uczelni.
Aktualizacja unijnej klasyfikacji NACE wymusza zmianę dotychczasowej Polskiej Klasyfikacji Działalności, czyli zmianę PKD 2007 na PKD 2025. Sprawdź, jakie zmiany czekają w kodach PKD od 2025 roku!
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo