Sejm uchwalił nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw. Jej celem jest uporządkowanie i doprecyzowanie przepisów w taki sposób, aby przyspieszyć i usprawnić proces wydawania przez ZUS opinii, decyzji i innych pism. Mają także zostać wprowadzone zmiany w zakresie doręczania pism elektronicznych, które zapewnią skuteczne doręczanie dokumentów zarówno wysyłanych do ZUS, jak i wysyłanych przez ZUS.
Zmiany w zakresie doręczania pism w postaci elektronicznej
Osobom, które mają wprowadzony w PUE ZUS adres do doręczeń elektronicznych (tj. adres poczty e-mail), pisma mają być w pierwszej kolejności przesyłane na wskazany adres. Przekazanie pisma na profil PUE będzie miało miejsce dopiero po doręczeniu pisma na adres do doręczeń elektronicznych. Ponadto, po umieszczeniu pisma w PUE ZUS ma być udostępnione urzędowe poświadczenie odbioru. W przypadku braku poświadczenia odbioru, pismo uznaje się za odebrane po upływie 14 dni od dnia jego umieszczenia.
Nowela ustawy zawiera także propozycję uregulowania kwestii urzędowego poświadczenia nadania oraz uznania pisma wysłanego przez PUE za doręczone. Datą doręczenie pisma ma być data przesłania go do ZUS (tj. w celu uznania dokumentu za doręczony nie będzie wymagany odbiór dokumentu przez urzędnika).
Podpis nadrukowany zamiast własnoręcznego podpisu urzędnika
Nowelizacja ustawy zakłada podpisywanie pism nadrukiem imienia i nazwiska wraz ze stanowiskiem służbowym urzędnika ZUS, zamiast jego odręcznego podpisu. Ustawodawca podkreśla w uzasadnieniu, że ta metoda sprawdziła się w trakcie trwania epidemii COVID, kiedy zastosowano takie rozwiązanie wobec niektórych rodzajów pism. Nowela proponuje wprowadzenie analogicznego rozwiązania na stałe, w odniesieniu do wszystkich pism ZUS. Zastąpienie własnoręcznego podpisu nadrukiem ma przyspieszyć proces wydawania decyzji, postanowień i innych pism.
Zaświadczenie o niezaleganiu ZUS a układ ratalny
Nowelizacja doprecyzowuje też przepisy w zakresie wydawania zaświadczeń o niezaleganiu w składkach ZUS dla przedsiębiorców objętych układem ratalnym z ZUS lub umową o odroczenie terminu płatności należności. ZUS wyda tym przedsiębiorcom zaświadczenie potwierdzające, że nie mają zaległości w płatnościach składek, jeśli:
opłacają oni należności z tytułu składek w terminach i w wysokości ustalonych z ZUS,
nie posiadają zadłużenia z tytułu należności z tytułu składek nieobjętych umowami z ZUS.
Oba te warunki należy spełnić łącznie.
Pozostałe zmiany w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych
Proponuje się wprowadzenie możliwości wstrzymania wypłaty świadczeń krótkoterminowych w sytuacjach niezależnych od ZUS. W ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa dodaje się punkt, który umożliwi wstrzymanie wypłaty zasiłku, jeśli jego doręczenie jest niemożliwe z przyczyn niezależnych od ZUS (np. pobierający zmienił numer rachunku bankowego i nie poinformował o tym ZUS). Obecne przepisy nie regulują postępowania w takich przypadkach. Wstrzymanie wypłaty świadczenia ma mieć formę decyzji.
Regulacja wprowadza też zmiany dla osób uprawnionych do pobierania renty uczniowskiej. Obecnie renta uczniowska nie funkcjonuje, gdyż zastąpiła ją renta socjalna. Rentę uczniowską pobierają osoby, które otrzymały do niej prawo przed zmianą przepisów. Nowelizacja zakłada, że będą one mogły wystąpić do ZUS o zamianę otrzymywanej renty na rentę socjalną. Prawo do renty uczniowskiej wygaśnie z dniem przyznania prawa do renty socjalnej.
Podsumowanie zmian
Nowelizacja nie przewiduje merytorycznych zmian w ustawie. Skupia się na stronie administracyjnej i doszlifowaniu zasad elektronicznego kontaktu na linii przedsiębiorca-ZUS. Ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. 16 listopada 2022 r. ustawa została skierowana do Senatu, który nie wniósł poprawek a 21.11.2022 r. została podpisana przez prezydenta.
Od kilku lat związana z topowymi redakcjami biznesowymi. Pisze o księgowości, finansach i sprawach marketingowych - czyli o tematach, które interesują każdego przedsiębiorcę.
Z przyjemnością czyta ustawy, kodeksy, rozporządzenia, regulaminy i inne oficjalne dokumenty, które rozkłada na czynniki pierwsze. Pomagają jej w tym umiejętności analityczne i syntetyczne. Wierzy w moc twardych danych i w artykułach chętnie wykorzystuje wyniki badań, raporty i statystyki. Sama prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, dlatego z doświadczenia zna i rozumie problemy drobnych przedsiębiorców. Artykułami dotyczącymi spraw księgowych stara się je rozwiązywać. Stawia przy tym na prosty, zrozumiały dla każdego język, logiczną strukturę i przykłady z życia wzięte.
Pracę nad każdym artykułem zaczyna od zakwestionowania swojej wiedzy i sprawdzenia jej w źródłach. Prywatnie lubi zagadki logiczne i grę w Sudoku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Prowadzisz działalność, w której Twoje produkty muszą wyglądać atrakcyjnie, a nie chcesz wydawać fortuny na sprzęt fotograficzny i oprogramowanie służące obróbce? Zatrudnianie fotografa mija się z celem? Tutaj z pomocą przychodzą smartfony i niezwykłe aplikacje, które ułatwią Ci życie i pomogą oddać jakość Twojej pracy w stopniu absolutnie zaspokajającym Twoje potrzeby!
Co do zasady każda darowizna musi być zgłoszona do właściwego urzędu skarbowego przez osobę obdarowaną. Dotyczy to również członków najbliższej rodziny. Niedopełnienie tego obowiązku w terminie może przynieść przykre konsekwencje prawne i finansowe. Na szczęście dokonanie takiego zgłoszenia nie jest trudne, zwłaszcza że można go zrobić również online. Gdzie można znaleźć druk SDZ2, jak wypełnić formularz i co zawrzeć w poszczególnych jego częściach?
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo