Tarcza antykryzysowa 3.0 i 4.0 – nowe przepisy i księgowanie – obejrzyj materiał!
Projekt tarczy antykryzysowej 4.0 pojawił się 22 maja 2020 r. Kolejna ustawa, która wprowadza wiele rozwiązań dla przedsiębiorców i nie tylko została uchwalona dnia 19 czerwca 2020 r. Ilość i różnorodność wprowadzonych zapisów jest znaczna. Zgodnie z zapowiedziami ma to być już ostatnia zmiana. Prześledzimy nowe zapisy, które są priorytetowe przede wszystkim dla przedsiębiorców.
Jakie rozwiązania przyjmuje tarcza 4.0?
Ustawa z dnia 19 czerwca 2020 r. (Dz.U. 2020 poz. 1086) o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID-19 zwana tarczą 4.0 wprowadza szereg zmian do różnych ustaw. W publikacji poruszymy zagadnienia, które wydają się najistotniejsze z punktu widzenia przedsiębiorcy.
Dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych
Dopłaty stosuje się do kredytów udzielanych przedsiębiorcom na podstawie umowy kredytowej zawartej od dnia wejścia w życie ustawy, a jeżeli umowy zostały zawarte wcześniej pod warunkiem ich dostosowania do wymogów ustawy. Umowy kredytu z dopłatą będą mogły być zawierane do 31 grudnia 2020 r. Dopłaty nie stanowią przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Kredytów z dopłatami udzielają banki, które zawarły z BGK umowę o współpracy. BGK publikuje na swojej stronie internetowej listę banków udzielających kredytów z dopłatami. Dofinansowanie obejmuje jedynie część oprocentowania należnego bankowi:
mikroprzedsiębiorcy, mali i średni przedsiębiorcy – 2 punkty procentowe,
pozostali przedsiębiorcy – 1 punkt procentowy.
Dopłaty stanowią pomoc publiczną dla przedsiębiorcy.
Uproszczone postępowanie restrukturyzacyjne
Dłużnik, który będzie chciał rozpocząć proces restrukturyzacyjny swojego przedsiębiorstwa będzie miał czas na zawarcie umowy z doradcą restrukturyzacyjnym do dnia 30 czerwca 2021 roku. Może wówczas obwieścić w Monitorze Sądowym i Gospodarczym otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego, w normalnym układzie dokonuje tego sąd. Obwieszczenie może być dokonane po przygotowaniu przez dłużnika propozycji układowych oraz spisu wierzytelności, spisu wierzytelności spornych i przekazaniu ich nadzorcy układu.
Określenie zasad wykonywania pracy zdalnej
Możliwość wykonywania pracy zdalnej może zostać polecona pracownikowi, który posiada umiejętności i możliwości do wykonywania takiej pracy.
Narzędzia i materiały potrzebne do wykonywania pracy zdalnej oraz obsługę logistyczną ma zapewniać pracodawca. Pracownik może użyczać swoich materiałów i narzędzi o ile wszystkie dane, informacje i tajemnice przedsiębiorstwa będą odpowiednio chronione i zabezpieczone. Na polecenie pracodawcy pracownik wykonujący pracę zdalną ma obowiązek ewidencjonować wykonywane czynności: opis czynności, datę i czas jej wykonywania. Ewidencja prowadzona jest w formie i z częstotliwością określoną przez pracodawcę.
Urlopy wypoczynkowe
W okresie epidemii z powodu COVID-19 pracodawca może udzielić pracownikowi, w terminie przez siebie wskazanym, bez uzyskania zgody pracownika i z pominięciem planu urlopów, urlopu wypoczynkowego niewykorzystanego przez pracownika w poprzednich latach kalendarzowych, w wymiarze do 30 dni urlopu, a pracownik jest obowiązany taki urlop wykorzystać.
Wnioski do ZUS tylko w formie elektronicznej
Wszystkie wnioski kierowane do ZUS w związku z tarczą antykryzysową takie jak:
zwolnienie z opłacania składek,
wypłata świadczenia postojowego,
udzielenia ulgi w spłacie należności
będą składane tylko w formie elektronicznej przez PUE-ZUS.
Świadczenie postojowe
Przyznanie świadczenia postojowego zmienia nieco założenia do przyznania tego świadczenia. Zmodyfikowany został zapis art. 15zq ust. 1, z którego wynika, że osobie prowadzącej działalność gospodarczą:
przed zmianą: przysługuje świadczenie postojowe, jeżeli nie podlega ubezpieczeniom społecznym z innego tytułu
po zmianie: przysługuje świadczenie postojowe.
Po zmianie przepisów w ustawie tarcza 4.0 świadczenie postojowe będzie przysługiwało osobie prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą na podstawie przepisów Prawa przedsiębiorców lub innych przepisów szczególnych, która posiada inny tytuł do ubezpieczeń społecznych, pod warunkiem że osoba ta podlegała ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej. Oczywiście przedsiębiorca będzie musiał spełniać pozostałe warunki zapisane w ustawie. Wniosek o świadczenie postojowe dla przedsiębiorcy należy złożyć przez PUE-ZUS na formularzu RSP-D.
Wnioski o dofinansowanie wynagrodzeń pracowników
Przedsiębiorcy, którzy uzyskali dofinansowanie z FGŚP są zobowiązani do powiadamiania na piśmie w terminie 7 dni dyrektora wojewódzkiego urzędu pracy o zmianie mającej wpływ na wysokość wypłacanej transzy środków. Nie ma już obowiązku comiesięcznego składania obszernego oświadczenia na temat stanu zatrudnienia i wynagrodzeniach pracowników.
Tarcza antykryzysowa 4.0 – zmiana przepisów podatkowych – przeczytaj.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Nowy rok może przynieść liczne zmiany dla polskich przedsiębiorców. Planowane modyfikacje mają uprościć obowiązujące dotychczas przepisy, równolegle dostosowując je do wymogów unijnych.
Rosnące zainteresowanie ESG sprawia, że raportowanie działań związanych ze środowiskiem, odpowiedzialnością społeczną i zarządzaniem staje się standardem w biznesie. Przepisy CSRD, wprowadzone przez Unię Europejską, zobowiązują firmy do szczegółowego informowania o działaniach ESG, ale wiele firm z sektora MŚP nadal nie zna tego zagadnienia. Ponieważ nowe wymogi będą obejmować coraz mniejsze przedsiębiorstwa, znajomość zasad ESG jest niezbędna. W artykule wyjaśniamy, czym jest raportowanie ESG, kogo obejmuje i jakie może przynieść korzyści.
Na coraz szerszym polu można dostrzec efekty trwającej rządowej akcji deregulacyjnej. W czercwu inicjatywa SprawdzaMY opublikowała podsumowanie Fazy 1.0, a w lipcu na posiedzeniu sejmu kolejne projekty przeszły przez pierwsze czytanie.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo