W przypadku samochodów wykorzystywanych w działalności gospodarczej płatnicy VAT mają generalnie możliwość odliczenia podatku VAT – w 50% lub w całości, w zależności od rodzaju pojazdu. Wyjątkiem będzie jednak nabycie polisy ubezpieczeniowej.
Generalnie polisy ubezpieczeniowe są traktowane jako zakup usługi pośrednictwa finansowego. Natomiast zgodnie z przepisami o VAT, tego typu usługi nie podlegają opodatkowaniu – tym samym ubezpieczyciel nie nalicza podatku VAT do wartości ubezpieczenia.
W związku z powyższym, skoro nie został naliczony podatek VAT, nabywca nie będzie miał także prawa do jego odliczenia. To dlatego zakup ubezpieczenia do samochodu wykorzystywanego w firmie może zostać w większości przypadków zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, ale nie zmniejszy VAT należnego do zapłaty do urzędu skarbowego.
Dlaczego nie mam faktury?
Ubezpieczenie pojazdu jest jednym z wydatków, do którego nie potrzebujemy faktury. Do kosztów uzyskania przychodu można go zaliczyć na podstawie polisy ubezpieczeniowej, w dacie jej wystawienia. Ubezpieczenie zasadniczo stanowi koszt w pełnej wysokości – poza AC, które w określonych przypadkach może zostać ograniczone limitem.
Przezorny zawsze ubezpieczony. Sprawdź, w jakie ubezpieczenie w firmie warto zainwestować!
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Czy wymagana jest faktura za ubezpieczenie samochodu?
Ubezpieczenie pojazdu jest jednym z wydatków, do którego nie potrzebujemy faktury. Do kosztów uzyskania przychodu można go zaliczyć na podstawie polisy ubezpieczeniowej, w dacie jej wystawienia.
Czy od OC można odliczyć VAT?
Generalnie polisy ubezpieczeniowe są traktowane jako zakup usługi pośrednictwa finansowego. Natomiast zgodnie z przepisami o VAT, tego typu usługi nie podlegają opodatkowaniu – tym samym ubezpieczyciel nie nalicza podatku VAT do wartości ubezpieczenia.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
W świecie, w którym zmienność stała się nową normą, a tempo rozwoju technologii nie zwalnia nawet na chwilę, rola Project Managera nabiera zupełnie nowego wymiaru. Jeszcze do niedawna wystarczyła solidna wiedza techniczna i umiejętność pilnowania terminów. Dziś potrzeba już więcej. Współczesny menedżer projektu musi być liderem, strategiem, innowatorem i mediatorem – często w jednej osobie.
Zgromadzenie wspólników w spółce z o.o. pełni istotną rolę w podejmowaniu decyzji dotyczących funkcjonowania spółki, bowiem to na spotkaniach wspólników podejmowane są uchwały, które kształtują dalszy rozwój spółki. Należy jednak pamiętać, że cały ten proces musi być przeprowadzony zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
Nie wiesz, jak prawidłowo rozliczać samochód osobowy w firmie? W dzisiejszym artykule napiszemy, w jaki sposób rozliczyć koszty oraz podatek VAT w 2025 roku.
Zgoda marketingowa najczęściej kojarzy się z udzieleniem przyzwolenia na komunikację firm z konsumentami. Udzielenie zgody marketingowej daje firmom prawo do kontaktowania się z klientem w celach marketingowych, takich jak przesyłanie ofert, newsletterów, informacji o nowych produktach lub usługach, a także zaproszeń do udziału w promocjach i wydarzeniach. Zgoda ta nie jest jednak automatyczna – konsument musi ją wyrazić świadomie i dobrowolnie, a jej zakres powinien być jasno określony.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo