Umowa zlecenie a prowadzenie działalności - omówione zagadnienia
Od kilku lat można prowadzić działalność gospodarczą w ograniczonym zakresie, bez konieczności rejestracji w CEIDG. Mowa jest oczywiście o popularnej działalności nierejestrowanej, na co zezwalają przepisy od 2018 roku. W dzisiejszej publikacji będziemy szukali odpowiedzi na następujące pytanie, czy prowadząc działalność nierejestrowaną można również zatrudnić się na umowę zlecenie?
Działalność nierejestrowana – co warto wiedzieć?
Działalność gospodarcza zdefiniowana w przepisach podatkowych została określona, jako działalność zarobkowa, wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa, prowadzona we własnym imieniu w sposób zorganizowany i ciągły. Takie same atrybuty można przypisać również działalność nierejestrowanej, która jest jednak ograniczona kwotowo.
|
|
(3.490 zł x 50%) |
(3.600 zł x 50%) |
Prawo do rozliczania przychodów w takich limitach, bez rejestracji w CEIDG przysługuje osobom, które nie prowadziły działalności gospodarczej w okresie ostatnich 60 miesięcy, chyba że przez cały ten okres działalność była zawieszona.
Jeżeli zdecydujemy się na rozliczanie działalności nierejestrowanej warto zapoznać się z informacjami na ten temat, ponieważ nie zawsze i nie każda działalność może być w ten sposób rozliczana. Trzeba również wiedzieć jeszcze m.in.:
- jak dokumentować sprzedaż,
- czy trzeba mieć kasę fiskalną,
- czy trzeba pamiętać o podatku VAT,
- jak wygląda rozliczenie z ZUS,
- jak rozliczyć działalność nierejestrowaną w zeznaniu rocznym.
Najwięcej kontrowersji w związku z prowadzeniem działalności nierejestrowanej powstało wokół rozliczania ZUS w niektórych okolicznościach. Otóż przeważnie dotyczy to świadczenia usług, które najczęściej jest wykonywane w ramach zawartej umowy zlecenie. W takich przypadkach co do zasady przychody osiągane z tytułu umowy zlecenie powinny być oskładkowane na zasadach ogólnych. Zleceniodawca powinien naliczyć, pobrać i odprowadzić składki ZUS.
Umowa zlecenie a prowadzenie działalności nierejestrowanej
Osoby zainteresowane często zadają sobie pytanie co w sytuacji, gdy mamy podpisaną umowę zlecenie a jeszcze dodatkowo chcemy prowadzić działalność nierejestrowaną, czy taka konstrukcja jest dopuszczalna? Odpowiedzi na takie pytania nie znajdziemy w przepisach podatkowych, dlatego musimy posiłkować się podejściem organów podatkowych do tej kwestii. W jednej z interpretacji nr 0112-KDIL2-1.4011.707.2021.1.KF z dnia 28.10.2022 r. przedstawiono następującą sytuację. Wnioskodawczyni jest tłumaczem przysięgłym i absolwentką studiów prawniczych. Ma podpisane umowy zlecenie z kancelariami prawnymi w zakresie doradztwa podatkowego, ale jednocześnie wykonuje tłumaczenia na żądanie sądu, prokuratora, policji oraz organów administracji publicznej, jako podmiot nieposiadający zarejestrowanej działalności gospodarczej. W związku z tym zostało zadane pytanie, czy istnieje możliwość świadczenia usług na podstawie umowy-zlecenia dla jednego podmiotu, przy jednoczesnym świadczeniu usług w ramach działalności nierejestrowanej? Wnioskodawczyni stoi na stanowisku, że taka konstrukcja jest prawnie dopuszczalna, ponieważ osiągane przychody są kwalifikowane do różnych źródeł:
- umowa zlecenie – do przychodów z działalności wykonywanej osobiście (art. 13 ustawy o PIT),
- tłumaczenia – do przychodów z innych źródeł (art. 20 ustawy o PIT).
W uzasadnieniu Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) podkreślił, że:
W ocenie Dyrektora KIS W sytuacji, gdy osoba fizyczna uzyskuje w danym roku przychody z kilku źródeł, kluczowe będzie, czy przychód należny nie przekroczył w poszczególnych miesiącach 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia. W tym celu należy wziąć pod uwagę wyłącznie łączne przychody należne uzyskane z działalności nierejestrowanej w danym miesiącu. Na tym przykładzie widać, że jak najbardziej możliwe jest prowadzenie działalności nierejestrowanej i być zatrudnionym na umowę zlecenie. Kluczowe będzie właściwe zakwalifikowanie uzyskiwanych dochodów do odpowiedniego źródła przychodów, co nie zawsze może być takie oczywiste.
Podsumowanie
Prowadzenie działalności nierejestrowanej i osiąganie innych przychodów może niekiedy rodzić pytania, co do prawidłowego rozliczenia na gruncie podatku dochodowego. Szczególnie w sytuacjach, w których dana osoba osiąga przychody z różnych źródeł. Punktem wyjścia w ustaleniach powinna być właściwa kwalifikacja poszczególnych przychodów. Jak to również zostało podkreślone w przywołanej interpretacji podatkowej, w danym roku podatkowym można uzyskiwać przychody z kilku źródeł, a dochody uzyskiwane z tych źródeł mogą podlegać lub podlegają odmiennym zasadom opodatkowania. Nie ma więc przeszkód, z punktu widzenia obowiązujących przepisów, żeby prowadzić działalność nierejestrowaną i jednocześnie być zatrudnionym na umowę zlecenie, pod warunkiem, że dokonamy właściwej analizy konkretnej sytuacji.
Podziel się z innymi: