|
|
6 minut czytania

Umowy dotyczące autorskich praw majątkowych – jak ją sporządzić? Kiedy wygasają prawa majątkowe twórcy?

Autorskie prawa majątkowe są niewątpliwie kluczowym elementem ochrony twórczości, który pozwala twórcom w sposób legalny kontrolować wykorzystywanie ich dzieł przez osoby trzecie oraz czerpać z tego korzyści finansowe. Istotne jest jednak umiejętne sporządzenie umowy przeniesienia autorskich praw majątkowych, aby jasno określić zakres uprawnień, obowiązki stron oraz warunki korzystania z utworu.

autorskie prawa majątkowych

Umowy dotyczące autorskich praw majątkowych – omówione zagadnienia:

Pokaż więcej ↓

Zmiana formy opodatkowania 2025 – jaka forma opodatkowania jest najlepsza dla firmy jednoosobowej?

Majątkowe prawa autorskie

Zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r. ochronie podlegają wszystkie przejawy działalności twórczej o indywidualnym charakterze – niezależnie od ich wartości, przeznaczenia czy sposobu wyrażenia. Ochrona obejmuje m.in. utwory:

  • tekstowe – np. utwory literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, a także programy komputerowe;
  • plastyczne – w tym rysunki, obrazy, grafiki, rzeźby;
  • fotograficzne – zarówno artystyczne zdjęcia, jak i fotografie użytkowe;
  • lutnicze – np. ręcznie wykonywane instrumenty muzyczne;
  • wzornictwa przemysłowego – projekty produktów i przedmiotów użytkowych;
  • architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne – czyli projekty budynków, zespołów zabudowy, przestrzeni miejskich;
  • muzyczne i słowno-muzyczne – kompozycje instrumentalne oraz piosenki z tekstem;
  • sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne – np. sztuki teatralne, balety, układy choreograficzne;
  • audiowizualne – takie jak filmy, seriale, materiały wideo.

Prawa majątkowe twórcy również są przyznawane ustawą o prawie autorskim i to uprawnienia twórcy (lub osoby, na którą te prawa zostały przeniesione) do wyłącznego korzystania z utworu oraz rozporządzania nim – we wszystkich możliwych formach. W praktyce oznacza to również prawo do uzyskiwania wynagrodzenia za wykorzystanie utworu przez innych.

Sposoby, w jakie można korzystać z utworu, nazywane są polami eksploatacji. To właśnie na tych polach określa się, jak utwór będzie wykorzystywany, np. publikowany, kopiowany czy rozpowszechniany. Do najczęściej spotykanych pól eksploatacji należą:

  • utrwalanie i zwielokrotnianie utworu, czyli tworzenie jego kopii – na przykład w formie wydruków, plików cyfrowych, nagrań magnetycznych czy kserokopii;
  • obrót egzemplarzami utworu, a więc wprowadzanie ich do sprzedaży, wynajem czy użyczanie – np. książek, nagrań, grafik;
  • publiczne rozpowszechnianie, takie jak odtwarzanie, wystawianie, nadawanie w radio lub telewizji czy udostępnianie online – czyli wszędzie tam, gdzie publiczność ma dostęp do utworu.

Kiedy wygasają autorskie prawa majątkowe?

Autorskie prawa majątkowe gasną z upływem 70 lat:

  • od śmierci twórcy, a do utworów współautorskich – od śmierci współtwórcy, który przeżył pozostałych;
  • w odniesieniu do utworu, którego twórca nie jest znany – od daty pierwszego rozpowszechnienia, chyba że pseudonim nie pozostawia wątpliwości co do tożsamości autora lub jeżeli autor ujawnił swoją tożsamość;
  • w odniesieniu do utworu, do którego autorskie prawa majątkowe przysługują z mocy ustawy innej osobie niż twórca – od daty rozpowszechnienia utworu, a gdy utwór nie został rozpowszechniony – od daty jego ustalenia;
  • w odniesieniu do utworu audiowizualnego – od śmierci najpóźniej zmarłej z wymienionych osób: głównego reżysera, autora scenariusza, autora dialogów, kompozytora muzyki skomponowanej do utworu audiowizualnego;
  • w odniesieniu do utworu słowno-muzycznego, jeżeli utwór słowny i utwór muzyczny zostały stworzone specjalnie dla danego utworu słowno-muzycznego – od śmierci później zmarłej z wymienionych osób: autora utworu słownego albo kompozytora utworu muzycznego.

Jak sporządzić umowę dotyczącą autorskich praw majątkowych?

Zgodnie z ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych (por. przepis art. 41 i następne prawa autorskiego) autorskie prawa majątkowe mogą zostać przeniesione na inne osoby na podstawie:

  • umowy cywilnoprawnej (np. umowy sprzedaży, darowizny, umowy o dzieło),
  • dziedziczenia.

Umowa przeniesienia autorskich prawa majątkowych musi być zawarta na piśmie pod rygorem nieważności i powinna jednoznacznie określać:

  • strony umowy – twórcę (zbywcę) i nabywcę praw,
  • utwór, którego dotyczą prawa,
  • pola eksploatacji (sposoby korzystania z utworu),
  • wynagrodzenie (lub zapis o jego braku),
  • pozostałe warunki, np. terminy, prawo do modyfikacji utworu, postanowienia końcowe.

WAŻNE – umowa przeniesienia autorskich praw majątkowych nie może dotyczyć wszystkich przyszłych utworów tego samego rodzaju od jednego twórcy – musi dotyczyć tylko tych pól eksploatacji, które są znane w chwili jej zawarcia.

Kluczowe elementy umowy przeniesienia praw majątkowych – tabela:

ELEMENTY UMOWY OPIS
STRONY UMOWY twórca (zbywca) i nabywca praw majątkowych
PRZEDMIOT UMOWY opis utworu (np. tekst, grafika, zdjęcie)
POLA EKSPLOATACJI wskazanie, jak nabywca może korzystać z utworu (np. druk, Internet)
WYNAGRODZENIE kwota lub sposób wyliczenia; może być też zapis o nieodpłatnym przekazaniu
FORMA UMOWY pisemna – pod rygorem nieważności
ZGODA NA ZMIANY W UTWORZE tak, ale trzeba określić czy i w jakim zakresie możliwe jest wprowadzanie zmian
TERMIN PRZEKAZANIA UTWORU zwykle określony w umowie; jeśli nie, to niezwłocznie po ukończeniu
ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA WADY fizyczne i prawne; określenie zasad zgłaszania roszczeń
MOŻLIWOŚĆ ODSTĄPIENIA OD UMOWY tak, np. z powodu braku rozpowszechniania, interesów twórczych

O czym warto jeszcze wiedzieć? Przede wszystkim o:

  • WYNAGRODZENIU
    • Jeżeli w umowie nie ma wyraźnego zastrzeżenia, że przeniesienie praw jest nieodpłatne, twórcy należy się wynagrodzenie (ważne – brak zapisu o odpłatności nie oznacza, że twórca zgodził się pracować za darmo, w takim przypadku przyjmuje się, że wynagrodzenie mu się należy).
    • Przepisy ustawy o prawie autorskim wymagają, aby wynagrodzenie było godziwe i odpowiednie do zakresu przeniesionych praw, charakteru i skali korzystania z utworu, korzyści, jakie z tego korzystania odnosi nabywca.
    • Prawo autorskie stanowi również, że wynagrodzenie proporcjonalne do przychodów z korzystania z utworu co do zasady uznaje się za godziwe, co oznacza to, że ustalanie wynagrodzenia jako procentu od przychodów jest zgodne z prawem.
    • Jeżeli wynagrodzenie twórcy okazuje się rażąco nieadekwatne w porównaniu do korzyści osiąganych przez nabywcę autorskich praw majątkowych lub licencjobiorcę, twórca może wystąpić do sądu z żądaniem jego odpowiedniego podwyższenia.
    • Twórcy przysługuje również odrębne wynagrodzenie za korzystanie z utworu na każdym odrębnym polu eksploatacji.
  • MOŻLIWOŚĆ UDZIELENIA LICENCJI ZAMIAST PRZENIESIENIA PRAW AUTORSKICH
  • Jeśli nie ma wyraźnego postanowienia o przeniesieniu prawa, uważa się, że twórca udzielił licencji.
  • Umowa licencyjna uprawnia do korzystania z utworu w okresie 5 lat na terytorium państwa, w którym licencjobiorca ma swoją siedzibę albo miejsce zamieszkania, chyba że w umowie postanowiono inaczej.
  • Jeśli umowa licencyjna nie przewiduje inaczej i licencja jest udzielona na czas nieokreślony (bez konkretnego końca), twórca ma prawo ją wypowiedzieć (czyli zakończyć) z zachowaniem ustalonych w umowie terminów wypowiedzenia.
  • Licencję udzieloną na czas dłuższy niż 5 lat uważa się automatycznie po upływie tych 5 lat za licencję na czas nieoznaczony.
  • Alternatywą dla przeniesienia praw jest umowa licencyjna, która umożliwia korzystanie z utworu na określonych warunkach – bez przenoszenia własności praw -licencja może być:
    • wyłączna – tylko jeden licencjobiorca korzysta z utworu na danych polach eksploatacji,
    • niewyłączna – twórca może udzielać licencji innym podmiotom.

Odstąpienia od umowy przeniesienia autorskich praw majątkowych

Odstąpienie od umowy lub jej wypowiedzenie przez twórcę zostało uregulowane w przepisie art. 56 ustawy o prawie autorskim i wynika z niego:

  • Prawo twórcy do odstąpienia lub wypowiedzenia umowy. Twórca może jednostronnie zakończyć umowę (poprzez odstąpienie lub wypowiedzenie), jeżeli przemawiają za tym jego istotne interesy twórcze – czyli np. zmiana przekonań, kierunku działalności artystycznej, zmiana kontekstu społecznego lub etycznego itp.
  • Obowiązek zaoferowania utworu nabywcy lub licencjobiorcy. Jeżeli po rozwiązaniu umowy twórca zamierza ponownie korzystać z utworu (np. go publikować lub rozpowszechniać), musi najpierw zaproponować to korzystanie byłemu nabywcy lub licencjobiorcy, dając mu na decyzję odpowiedni czas. Ten obowiązek obowiązuje przez dwa lata od rozwiązania umowy.
  • Możliwość uzależnienia skuteczności odstąpienia od zwrotu kosztów. Jeżeli twórca rozwiązuje umowę po przyjęciu utworu, druga strona (np. wydawca, producent) może uzależnić skuteczność rozwiązania od pokrycia kosztów, które poniosła w związku z umową. Nie można domagać się zwrotu kosztów, jeśli przyczyną wycofania utworu są okoliczności niezależne od twórcy
  • Wyłączenia. Przepisy o odstąpieniu lub wypowiedzeniu z uwagi na interes twórczy nie mają zastosowania do:
    • utworów architektonicznych,
    • utworów architektoniczno-urbanistycznych,
    • utworów audiowizualnych,
    • oraz utworów zamówionych do eksploatacji w utworze audiowizualnym (np. muzyka do filmu, scenariusz, zdjęcia itd.).

Darmowe wzory umów

Podsumowanie

Umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych to kluczowy dokument w relacjach między twórcą a nabywcą utworu. Jej prawidłowe sporządzenie zapewnia obu stronom bezpieczeństwo prawne i jasno określa zakres uprawnień, sposób korzystania z utworu oraz zasady wynagrodzenia. Pamiętaj, że brak precyzyjnych zapisów może prowadzić do nieporozumień, sporów lub roszczeń, dlatego warto zadbać o jej rzetelną konstrukcję już na etapie współpracy.

A jeśli chcesz wiedzieć, jak sprawdzić istnienie praw autorskich do grafiki komputerowej, to przeczytaj ten artykuł.

Autor ifirma.pl

Adrianna Glapiak

Autorka tekstów prawnych na ifirma.pl. Prawnik posiadająca wieloletnie doświadczenie w doradztwie prawnym oraz podatkowym. Na co dzień swoją wiedzę i doświadczenie poszerza dzięki pracy jako specjalista do spraw prawnych, a czas wolny poświęca na podnoszeniu kwalifikacji w zakresie aspektów prawnych w e-commerce i social mediach oraz szeroko pojętym prawie autorskim.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie czy
stacjonarnie?

Korzystaj jak chcesz!

Zleć księgowość

Pobierz darmową aplikację mobilną

aplikacja mobilna ifirma
Napisz do nas lub zadzwoń +48 735 209 003