Czynni podatnicy VAT mają bardzo często dylemat, w jaki sposób prawidłowo opodatkować pewne czynności w VAT. Przepisy ustawy nie rozstrzygają wprost wielu zagadnień. Pozostaje jedynie poszukiwanie odpowiedzi w wydawanych interpretacjach podatkowych lub wyjaśnieniach. W dzisiejszej publikacji będziemy się zastanawiali, w jaki sposób powinny być rozliczane usługi pro bono w kontekście rozliczeń w podatku VAT.
Co to są usługi pro bono?
Pro bono pochodzi od łac. pro bono publico, co oznacza „dla dobra publicznego”. Pod tym pojęciem mieści się dobrowolne i bezpłatne świadczenie usług, kojarzone najczęściej z usługami prawniczymi. Oczywiście charakter świadczonych usług pro bono nie odnosi się tylko do tej kategorii usług. W katalogu mogą się znaleźć również inne usługi, takie np. jak: marketingowe, reklamowe, konsultingowe, księgowe, technologiczne i wiele innych. W aspekcie naszych rozważań istotna będzie kwestia opodatkowania w VAT.
Nieodpłatne świadczenie usług a ustawa o podatku VAT
W ustawie o podatku VAT zostało wprost napisane, że za odpłatne świadczenie usług uważa się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika. W naszych rozważaniach kluczowe będzie ostatnie sformułowanie. Odnosząc się do tego zapisu należy rozumieć, że każde działanie nieodpłatne, które ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą będzie korzystało ze zwolnienia od podatku VAT, natomiast w przeciwnym przypadku takie czynności będą opodatkowane w VAT.
Kiedy usługi pro bono będą zwolnione z VAT?
Aby odpowiedzieć na pytanie, czy wykonana usługa pro bono może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT należy ustalić, czy wykonana usługa ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, czy też nie.
Kiedy można mówić, że w konsekwencji naszych działań wpływamy na rozwój firmy? Dla przykładu, jeżeli zostanie przeprowadzona akcja promocyjna, w wyniku której może dojść do zdobycia potencjalnych klientów, to w takim przypadku możemy mówić o braku opodatkowania w VAT.
Taki przypadek był przedmiotem jednej z interpretacji podatkowych nr 0114-KDIP1-1.4012.140.2018.2.KBR z dnia 9 kwietnia 2018 roku, w której została opisana następują sytuacja.
Wnioskodawca prowadzi cyfrową dystrybucję licencji, których odbiorcą są osoby fizyczne. W ramach budowania pozytywnego wizerunku firmy wnioskodawca chce przeprowadzić dodatkowe akcje marketingowe, które mają na celu zwrócenie uwagi klientów oraz potencjalnych klientów na aktualną ofertę. Takie działanie w ocenie wnioskodawcy będzie miało wpływ na zwiększenie lojalności klientów oraz przyciągnie nowych klientów.
Wnioskodawca zadał pytanie, czy nieodpłatne przekazanie produktów w akcjach marketingowych będzie stanowić czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. W ocenie wnioskodawcy nie jest to czynność opodatkowana w VAT z uwagi na związek przekazanego świadczenia z prowadzoną działalnością gospodarczą Spółki. Dyrektor KIS uznał stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.
Kiedy usługi pro bono mogą być opodatkowane w VAT
Zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Finansów z 2012 roku, jeżeli przedsiębiorca wykona usługę, która nie ma związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, to w takim przypadku taka czynność powinna być opodatkowana w VAT. Takim typowym przykładem jest nieodpłatne świadczenie usług prawnych dla osób, których nie stać na zapłacenie za taką pomoc.
Usługa pro bono, która może być opodatkowana w VAT, według MF, spełnia poniższe przesłanki:
pomoc prawna nie jest związana z działalnością gospodarczą,
nie służy promowaniu marki, wizerunku i pozyskiwaniu nowych klientów,
udzielający nieodpłatnej pomocy prawnej poniósł koszty w związku ze świadczeniem nieodpłatnej pomocy prawnej.
We wcześniejszej ocenie MF przy spełnieniu opisanych przesłanek taka czynność powinna być opodatkowana w VAT, chyba że usługa jest wykonywana w ramach umowy-zlecenia.
Interpelacja poselska w sprawie usług pro bono w ramach umowy-zlecenie
W kwietniu 2021 roku jeden z posłów zadał pytanie Ministrowi Finansów dotyczące świadczenia usług nieodpłatnej pomocy prawnej. Nas będzie interesowała kwestia związana z rozliczaniem podatku VAT. Pytanie skierowane do MF dotyczyło uzyskiwanego wynagrodzenia z umowy zlecenia zawartej z organizacją pozarządową przez radcę prawnego lub adwokata. Mianowicie zapytano, czy adwokat powinien wystawić fakturę VAT i odprowadzić podatek do Urzędu Skarbowego?
W odpowiedzi MF poinformował co następuje. Jeżeli nie jest możliwe wskazanie, że podmiot wykonujący określone czynności działa w charakterze podatnika VAT, to nie występują przesłanki do uznania czynności za działalność gospodarczą, zdefiniowaną dla potrzeb podatku od towarów i usług, tym samym nie ma świadczenia podlegającego opodatkowaniu tym podatkiem. Zdaniem Ministra może to oznaczać, że działania pro publico bono nie będą kwalifikowały się, jako działalność gospodarcza dla potrzeb VAT w przypadku, gdy przychody z tytułu wykonywania tych czynności znajdą się w katalogu przychodów z działalności wykonywanej osobiście.
Świadczenie usług pro bono nie jest i chyba nie może być rozpatrywane według ustalonego schematu. Każdy przypadek powinien być rozpatrywany indywidualnie. W artykule wskazano jedynie przykładowo, jakie mogą wystąpić sytuacje. Nie jest możliwe wypracowanie jednolitego stanowiska do wszystkich przypadków, które mogą wystąpić w przypadku świadczenia usług pro bono. Ogólnie można podsumować, że:
Jeżeli czynność będzie miała związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, to może być zwolniona z podatku VAT.
Jeżeli czynność będzie wykonywana poza działalnością, to co zasady powinna być opodatkowana w VAT.
Jeżeli czynność będzie wykonywana w ramach działalności wykonywanej osobiście, m.in. umowa-zlecenie, to nie powinna być opodatkowana w VAT.
W każdej z tych sytuacji powinna być przeprowadzona i tak jednostkowa analiza. Jeżeli przedsiębiorca będzie miał wątpliwości, to jak zawsze w takich sytuacjach może się zwrócić z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Samo zainstalowanie WooCommerce w WordPressie jeszcze nie wystarczy, żeby prowadzić sprawnie działający i funkcjonalny dla użytkowników sklep internetowy. Do dobrego e-commerce potrzebne są wtyczki, które rozszerzą opcje e-sklepu i sprawią, że stanie się bardziej atrakcyjny dla klientów. Żeby jednak nie przesadzić i nie obniżyć wydajności platformy, trzeba te wtyczki wybierać rozsądnie.
W tym roku NiuCon powraca z jeszcze większym rozmachem: nowe atrakcje, setki stoisk wystawców oraz konkursy, warsztaty i pokazy, które na długo zostaną w pamięci uczestników, goście specjalni z Japonii i Europy, a także IFIRMA w roli partnera wydarzenia. To idealna okazja, by zanurzyć się w świat japońskich inspiracji i poczuć się częścią międzynarodowej społeczności fanów kultury otaku.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo