Ciągle słyszymy o uproszczeniach i ułatwieniach dedykowanych przedsiębiorcom. Jednak nie jest wcale łatwo nadążyć za tymi wszystkimi zmianami. Zapewne każdy odczuwa napór nowych informacji, które coraz trudniej zmieścić w pamięci, a dzisiaj spieszymy z kolejną. Mianowicie chodzi o ustawę o systemie teleinformatycznym sprawdzimy, czy jej wprowadzenie będzie oznaczało dla mikroprzedsiębiorcy zmniejszenie obciążeń.
Jaki jest cel ustawy o systemie teleinformatycznym?
Jak można przeczytać w uzasadnieniu do projektu ustawy zawieranie umów o pracę, umów zlecenie lub umów uaktywniających stanowi duże utrudnienie dla mikroprzedsiębiorców, którzy zatrudniają do 9 pracowników. Chodzi przede wszystkim o liczne formalności, których trzeba dopełnić, szczególnie dotyczy to obowiązków w stosunku do ZUS m.in. w zakresie: zarejestrowania, zgłoszenia do ubezpieczeń, wyrejestrowania i pozostałej korespondencji. Cały proces związany z zatrudnianiem jest bardzo sformalizowany a to oznacza, że potrzebna jest wszechstronna znajomość przepisów z tym związanych, na co potrzeba czasu a często też ludzi, którzy się tym zajmą. Mikroprzedsiębiorca najczęściej nie dysponuje osobami, które mogłyby się zajmować tylko takimi zagadnieniami z uwagi na ograniczone środki finansowe. Nawet jeśli by tak było, to po zmianie będzie, w ocenie ustawodawcy, można uwolnić takie zasoby na rzecz rozwoju firmy w innych obszarach. Nowy system ma umożliwić w jednym miejscu:
zawarcie umowy,
przekazanie zgłoszeń do ZUS,
przekazanie zgłoszeń do urzędu skarbowego.
Co umożliwia ustawa o systemie teleinformatycznym?
Ustawa ma zapewnić system teleinformatyczny obsługujący proces zawierania i przechowywania umów oraz udostępniania dokumentacji pracowniczej. Będzie można w ten sposób zawierać standardowe umowy o pracę, umowy zlecenie i umowy uaktywniające. W systemie będzie znajdowało się sporo danych osobowych, które muszą być w odpowiedni sposób chronione, administratorem tych danych będzie Minister do spraw pracy. Za pośrednictwem systemu będą przekazywane dane do ZUS i Krajowej Administracji Skarbowej (KAS).
Niektóre funkcjonalności systemu teleinformatycznego:
Prowadzenie i przechowywanie dokumentacji pracowniczej i akt osobowych
Wydawanie świadectw pracy
Obliczanie zaliczek na podatek dochodowy
Przekazywanie informacji o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy do naczelnika urzędu skarbowego po zakończonym roku podatkowym
Przekazywanie danych o ubezpieczeniach społecznych i ubezpieczeniu zdrowotnym do ZUS
Możliwość pobrania dokumentacji pracowniczej
Ponadto dzięki funkcjonalności systemu teleinformatycznego możliwe będzie m.in.:
Powiadamianie pracodawcy o jego obowiązkach wynikających z Kodeksu pracy.
Informowanie pracownika, z którym rozwiązano umowę o warunkach nabycia zasiłku dla bezrobotnych i uzyskaniu ubezpieczenia zdrowotnego.
Pobranie przez pracownika z systemu świadectwa pracy.
Z wykorzystaniem systemu pracownicy będą mogli przekazywać do pracodawcy różnego rodzaju dokumenty dotyczące zawartej umowy.
Ustawa o systemie teleinformatycznym – czy oznacza zmniejszenie obciążeń dla mikroprzedsiębiorców?
Możliwość załatwienia wszystkich spraw pracowniczych w jednym miejscu powinno być dużym ułatwieniem dla przedsiębiorców i tak też jest oceniana. Trzeba jednak pamiętać, że jeżeli pracodawca zdecyduje się na obsługę danej umowy w systemie, to przez cały czas jej trwania powinna ona być tam prowadzona. Nie jest więc możliwe wprowadzenie i obsługiwanie w systemie umów, które wcześniej były zawarte i obsługiwane poza systemem, czy to w formie papierowej, czy w formie elektronicznej. Jest kilka założeń, które warto mieć na uwadze.
Na prowadzenie dokumentacji pracowniczej w systemie muszą wyrazić zgodę wszystkie strony, a więc zarówno pracodawca, jak i pracownik
Podpisanie umowy będzie wymagało przez każdą ze stron użycia
kwalifikowanego podpisu elektronicznego, podpisu zaufanego albo podpisu osobistego
Wycofanie zgody przez pracownika, zleceniodawcę czy nianię na obsługę umowy przez system w trakcie trwania umowy nie będzie możliwe
Dokumentacja będzie przechowywana w systemie przez okres 10 lat
Podsumowanie
Ustawa o systemie teleinformatycznym wchodzi w życie po 30 dniach od jej opublikowania, a więc od dnia 23 stycznia 2023 roku, z tym że uruchomienie systemu teleinformatycznego jest planowane na 2025 rok, nie wyklucza się wcześniejszego uruchomienia systemu. Tak naprawdę na tym etapie można jedynie dokonać oceny tego nowego systemu czysto teoretycznie, z założenia wydaje, że będzie pomocnym narzędziem dla mikroprzedsiębiorcy. Jednak na tę chwilę można mieć pewnego rodzaju wątpliwości dla kogo będzie najbardziej przydatna. Skoro umowy zawarte poza systemem nie będą obsługiwane rodzi się pytanie czy jest sens prowadzić część akt pracowniczych w systemie i poza nim? Czy może z tej formy skorzystają ci przedsiębiorcy, którzy dopiero noszą się z zamiarem zatrudnia pracowników? Oceny nowych przedsięwzięć najlepiej dokonuje się w praktyce, dlatego pozostaje nam poczekać aż system zacznie funkcjonować.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Współcześnie innowacyjność określa się jako jeden z głównych czynników kształtujących poziom konkurencyjności na poszczególnych rynkach. Rozmaite firmy nieustannie poszukują nowych rozwiązań, aby wzmacniać swoją pozycję w branży, również e-commerce. Jak może im w tym pomóc open innovation?
Na skuteczną sprzedaż na marketplace składa się kilka elementów, ale jednym z kluczowych jest dobra reklama, która dociera do nowych klientów. Można prowadzić social media e-sklepu, promować się w wyszukiwarce albo postawić na rozwiązania, które oferują reklamę bezpośrednio na marketplace. Jak działa Allegro Ads i komu może przynieść zysk?
Prowadzisz działalność gospodarczą i zastanawiasz się jak zaksięgować i rozliczać zakup telefonu w firmie? W dzisiejszym artykule odpowiemy na nurtujące przedsiębiorców pytania.
W dniu 1 stycznia 2025 r. będzie obowiązywać nowe świadczenie dla osób, które osiągnęły wiek emerytalny, pozostawały w związku małżeńskim do dnia śmierci ich małżonka oraz nabyły prawo do renty rodzinnej nie wcześniej niż 5 lat przed osiągnięciem wieku emerytalnego. Mowa oczywiście o rencie wdowiej.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo