Pakiet VAT e-commerce obowiązuje od 1 lipca 2021 r. Mamy już projekt objaśnień przygotowany przez Ministerstwo Finansów. W dzisiejszej publikacji kontynuujemy prezentowanie stanowiska MF na tematy, które najbardziej interesują przedsiębiorców.
Procedury szczególne tzw. One Stop Shop – OSS – procedura unijna i nieunijna
Punkt kompleksowej obsługi (One Stop Shop – OSS), obejmuje szereg transakcji B2C, zarówno dostawy towarów, jak i świadczenia usług. Przedsiębiorcy korzystający z procedury unijnej lub nieunijnej w MOSS, od 1 lipca 2021 r. nadal mogą korzystać z tej procedury, ale już w ramach OSS, bez konieczności ponownej rejestracji.
Co to jest procedura unijna?
Procedura unijna skierowana jest do przedsiębiorców, którzy:
posiadają stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej lub siedzibę na terenie UE,
nie posiadają stałego miejsce prowadzenia działalności gospodarczej lub siedziby na terenie UE,
ułatwiają dostawy za pomocą interfejsu elektronicznego, bez względu na to, czy posiadają, czy nie posiadają siedziby działalności gospodarczej na terenie UE.
W ramach tej procedury przedsiębiorcy wymienieni powyżej dokonują rozliczania transakcji WSTO i świadczenia usług (katalog niepełny):
telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych,
zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji,
w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji, rozrywki oraz podobne usługi, takie jak targi i wystawy oraz usługi pomocnicze do tych usług,
transportowych,
pomocniczych do usług transportowych, takich jak załadunek, rozładunek, przeładunek lub podobne czynności,
wyceny rzeczowego majątku ruchomego oraz na rzeczowym majątku ruchomym,
związanych z nieruchomościami,
wynajmu środków transportu,
restauracyjnych i cateringowych.
Przedsiębiorca, który chce skorzystać z procedury unijnej, rejestruje się w państwie członkowskim identyfikacji, jeżeli posiada siedzibę działalności gospodarczej na terenie UE. Jeżeli przedsiębiorca nie posiada siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności na terenie UE, państwem członkowskim identyfikacji jest państwo członkowskie, w którym rozpoczyna się wysyłka lub transport towarów. Jeżeli jest kilka takich państw, przedsiębiorca wybiera sobie państwo identyfikacji, w którym się rejestruje.
Co to jest procedura nieunijna?
Z procedury nieunijnej mogą skorzystać przedsiębiorcy nieposiadającego siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium UE, którzy świadczą usługi na rzecz konsumentów (B2C), które podlegają opodatkowaniu VAT na terytorium UE. Taki przedsiębiorca może dokonać rejestracji do procedury nieunijnej w dowolnie wybranym państwie członkowskim UE.
Przykłady na rozliczanie transakcji w ramach procedury unijnej i nieunijnej można znaleźć w projekcie objaśnień.
Procedura szczególna tzw. Import One Stop Shop – IOSS – procedura importu
Procedura importu umożliwia rozliczenie podatku VAT należnego z tytułu sprzedaży na odległość towarów importowanych (SOTI) o wartości do 150 euro. IOSS jest dostępny zarówno dla podatników posiadających i nieposiadających siedziby działalności gospodarczej w UE.
Warunki do uznania, że mamy do czynienia z procedurą importu:
towary są wysyłane z państwa trzeciego,
wartość jednej przesyłki nie przekracza 150 euro,
towary są wysyłane lub transportowane przez dostawcę lub na jego rzecz do nabywcy w państwie członkowskim UE.
Podatnik, który nie posiada siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności na terenie UE, aby zarejestrować się do procedury importu IOSS musi ustanowić pośrednika. Podmiot, który zdecyduje się na rejestrację do procedury importu, będzie zobowiązany rozliczać VAT należny od wszystkich transakcji SOTI objętych tą procedurą, wyłącznie w ramach tej procedury.
Procedura szczególna (USZ) z tytułu importu towarów
Procedura szczególna (USZ) jest dedykowana dla podmiotów zgłaszających organom celnym towary nabyte w ramach SOTI. Co do zasady, jest to operator pocztowy (Poczta Polska), firma kurierska lub ekspresowa bądź agencja celna posiadająca status AEO. Operator pobiera podatek VAT należny z tytułu importu najpóźniej w momencie doręczenia przesyłki do odbiorcy, który następnie podlega wpłacie do urzędu celnego do 16 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym podatek został pobrany.
Sposób rozliczania transakcji w procedurze USZ został przedstawiony na przykładach w projekcie objaśnień.
Jesteśmy już po etapie konsultacji, obecnie oczekujemy na objaśnienia, które będą zatwierdzone i opublikowane przez MF. Jak zawsze będziemy informowali o tym fakcie w kolejnych artykułach
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Według analityków Bain & Company wartość rynku produktów AI będzie zwiększać się przez kolejne trzy lata w tempie od 40% do 55% rocznie. W efekcie sztuczna inteligencja przestaje być jedynie technologiczną nowinką, ale staje się fundamentem zmian w różnych branżach – od finansów po sektor zdrowotny. Ile wkrótce będzie wart rynek produktów AI i co napędza jego rozwój?
Zielona transformacja to coraz głośniejszy temat również na polu biznesowym. Do dyskusji włącza się także IFIRMA, dołączając w roli partnera do spotkania w ramach cyklu Startups Networking & Innovations Platform (SNIP) poświęconego zielonym technologiom, które odbędzie się już 15 kwietnia 2025 roku w Katowicach.
Każda firma zarejestrowana w CEIDG będzie miała obowiązek korzystania ze specjalnej skrzynki e-Doręczeń w sprawach związanych ze swoją działalnością. Sprawdź, od kiedy adres do e-Doręczeń będzie obowiązkowy dla przedsiębiorców i jak go założyć.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo