Blog ifirma.pl

VAT e-commerce – prekonsultacje objaśnień podatkowych część 1

|
Dotyczy się pakiet VAT e-commerce? Sprawdźmy, co przygotowało Ministerstwo Finansów w objaśnieniach na ten temat.
Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Pakiet zmian, które dotyczą VAT e-commerce jest bardzo obszerny i zawiera szereg nowych pojęć i określeń, które w najbliższym czasie wielu przedsiębiorców będzie musiało sobie przyswoić. Tematyka jest nowa i na pewno nie raz będziemy do niej wracać. Dzisiaj opiszemy projekt objaśnień podatkowych w tym temacie, który ma być konsultowany przez wszystkie zainteresowane osoby.

Jakie zagadnienia są poruszone w objaśnieniach?

Pakiet VAT e-commerce został zaimplementowany do polskiej ustawy o podatku VAT na podstawie dyrektywy Unii Europejskiej. Zmiana przepisów dotyczy handlu elektronicznego i importu tzw. małych przesyłek do UE. Objaśnienia obejmują następujące zagadnienia:

  1. Wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość WSTO.
  2. Sprzedaż na odległość towarów importowanych SOTI.
  3. Rolę operatorów interfejsów elektronicznych (platform).
  4. Procedury szczególne tzw. One Stop Shop – OSS – procedura unijna i nieunijna.
  5. Procedura szczególna tzw. Import One Stop Shop – IOSS – procedura importu.
  6. Uproszczoną procedurę w zakresie deklarowania płatności podatku z tytułu importu towarów w przesyłkach o wartości nieprzekraczającej 150 euro, tzw. „USZ”.

Wewnątrzwspólnotowa sprzedaż towarów na odległość WSTO

Zmiany w ustawie o VAT wprowadzone od 1 lipca 2021 r. uchylają pojęcie sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju i na terytorium kraju. W to miejsce wchodzi wewnątrzwspólnotowa sprzedaż towarów na odległość WSTO. Pod tym pojęciem należy rozumieć dostawę towarów pomiędzy krajami Unii Europejskiej na rzecz:

  • konsumenta (B2C),
  • podatnika lub osoby prawnej niebędącej podatnikiem, którzy nie mają obowiązku rozliczania WNT.

Dostarczone towary nie mogą być:

  • nowymi środkami transportu,
  • towarami, które są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego.

Z WSTO mamy do czynienia zarówno wówczas kiedy dostawca w sposób bezpośredni lub pośredni uczestniczy w wysyłce lub transporcie towarów. Miejscem dostawy przy WSTO jest kraj UE, w którym kończy się wysyłka lub transport towarów do nabywcy.

WSTO nie ma zastosowania do:

  • dzieł sztuki,
  • przedmiotów kolekcjonerskich,
  • antyków i towarów używanych.

Do osiągnięcia progu sprzedaży, który został określony w przepisach na 10.000 euro (42.000 zł), przedsiębiorca może opodatkować sprzedaż, jako sprzedaż krajową. Pamiętajmy jednak, że od 1 lipca 2021 r. ten limit dotyczy zarówno WSTO, jak i świadczenia usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych (TBE).

W przygotowanych objaśnieniach można przeczytać, że począwszy od 1 lipca 2021 r. przy analizie ww. progu należy uwzględnić również usługi TBE i sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju, które były realizowane w roku kalendarzowym 2020 oraz w pierwszej połowie 2021 r.

Przykłady z wyliczeniami limitów zostały opisane w projekcie objaśnień podatkowych. Sposób obliczania tych limitów jest zawiły, dlatego przedsiębiorcy, którzy mogą się znaleźć w takiej sytuacji powinni zajrzeć i przeanalizować opisane sytuacje pod swoim kątem.

Przedsiębiorca, który przekroczy próg 42.000 zł ma dwa wyjścia:
  1. Zarejestrować się do podatku VAT w każdym kraju UE.
  2. Przystąpić do procedury uproszczonej OSS.

Sprzedaż na odległość towarów importowanych SOTI

W projekcie objaśnień podatkowych doprecyzowano, w jakich przypadkach dochodzi do SOTI:

  1. towary są wysyłane lub transportowane przez dostawcę lub na jego rzecz,
  2. dostawa jest dokonywana dla niepodatnika,
  3. miejscem dostawy jest miejsce zakończenia wysyłki lub transportu towarów/kraj przeznaczenia.

Od 1 lipca 2021 r. w przypadku towarów o wartości do 150 euro, które nie zostały zadeklarowane do IOSS, zgłoszenie do procedury celnej będzie możliwe wyłącznie w państwie członkowskim UE będącym miejscem dostawy towarów.

Przykłady opisujące sytuacje, w których dochodzi do SOTI zostały zaprezentowane w projekcie objaśnień.

Rola operatorów interfejsów elektronicznych

Po zmianie przepisów od 1 lipca 2021 r. zasadniczo zmieniła się rola platform elektronicznych, które pośredniczą w zakupie towarów do 150 euro do nabywcy. Obecnie interfejs elektroniczny, który ułatwia dostawa towarów pomiędzy platformą a konsumentem (B2C), jest zobowiązana do rozliczenia podatku VAT i wypełnienia innych obowiązków wynikających ze zmienionych przepisów. Nie ma przy tym znaczenia miejsce siedziby operatora interfejsu elektronicznego.

W jaki sposób należy rozumieć rolę operatora interfejsu elektronicznego na przykładach odsyłamy do projektu objaśnień.

Zachęcamy do lektury dalszej części objaśnień dotyczących VAT e-commerce w części 2.

Projekt został przekazany do konsultacji, które trwały do 30 czerwca 2021 r. Swoje uwagi mogły zgłaszać wszystkie zainteresowane osoby. Na temat objaśnień w kształcie ostatecznym będziemy przekazywać informacje w naszych kolejnych publikacjach.

Autor ifirma.pl

Małgorzata Jagusiak

Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.

Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.

Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firmę

Już za 149 zł

miesięcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokumentów i formalnościach
  • Przydzielamy dedykowaną księgową
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,
a księgowa rozlicza miesiąc i wysyła deklaracje
Myślisz o zmianie księgowego?

Zostaw swój numer telefonu, a my znajdziemy księgowego dla Ciebie.

    Dodaj komentarz

    Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

    Biuro rachunkowe - ifirma.pl

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie