Malta wprowadziła podatek od wartości dodanej w 1995 roku. Wszelkie przepisy dotyczące maltańskich rejestracji, składania deklaracji oraz przestrzegania przepisów z zakresu podatku VAT oparte są na Dyrektywach Unii Europejskiej, które Malta włączyła do swojej wcześniejszej ustawy. Zarządzanie tym podatkiem należy do maltańskiego Departamentu VAT.
Zarejestrowanie działalności na potrzeby odprowadzania maltańskiego podatku VAT może okazać się obowiązkowe dla przedsiębiorców, którzy dostarczają towary lub usługi na terenie kraju, jednocześnie będąc “nierezydentami” podatkowymi.
Czy powinieneś zarejestrować się do maltańskiego VAT?
Występują pewne sytuacje handlowe, w których zwykle od zagranicznego przedsiębiorcy wymaga się zarejestrowania w maltańskich organach podatkowych. Działają one w zgodzie z ogółem przepisów unijnych związanych z podatkiem VAT i należą do nich:
import towarów spoza Unii Europejskiej na Maltę,
sprzedaż (wysyłka) lub zakup (przywóz) towarów między Maltą a innymi krajami UE (dostawa wewnątrzwspólnotowa),
transakcje kupna i sprzedaży towarów na terenie Malty znane też jako odwrotne obciążenie krajowe,
prowadzenie sprzedaży internetowej przeznaczonej dla maltańskich konsumentów (zastrzegając maltański próg rejestracji VAT sprzedaży na odległość),
przechowywanie zapasów konsygnacyjnych w wynajętych magazynach,
opłacanie wystaw/koncertów/konferencji/szkoleń z płatnym wstępem,
sytuacje, w których spółki nie są maltańskimi rezydentami podatkowymi, ale mimo to świadczą usługi na Malcie w myśl zasady odwrotnego obciążenia,
samodzielne dostarczanie towarów.
Rejestrowanie się jako podatnika VAT nie dotyczy wielu firm. Jeżeli przedsiębiorstwo chce świadczyć usługi lokalnym maltańskim firmom, może skorzystać z procesu odwrotnego obciążenia. Wynika to ze zmian wprowadzonych w Pakiecie VAT z 2010 roku.
Dostawców usług elektronicznych, nadawczych lub telekomunikacyjnych świadczonych konsumentom na Malcie obowiązuje rejestracja do VAT w wybranym kraju UE. Schemat MOSS umożliwia takie rozwiązanie. Dzięki niemu można złożyć deklarację, która funkcjonuje w obrębie wszystkich 27 państw członkowskich.
UWAGA!
Od 1 lipca 2021 r., przedsiębiorcy dokonujący sprzedaży wysyłkowej przez internet dla konsumentów z Malty po przekroczeniu 10 000 euro obrotu mogą zarejestrować się do VAT OSS i składać jedną deklarację VAT obejmującą wszystkie państwa członkowskie, a także opłacać podatek zagraniczny do “jednego koszyka” – wg stawek kraju nabywcy. Wtedy nie muszą stosować maltańskich zasad podatkowych, za wyjątkiem stosowania zagranicznej stawki VAT.
W przypadku braku rejestracji do VAT OSS należy stosować wszystkie reguły obowiązujące na Malcie – jednak tylko w odniesieniu do sprzedaży wysyłkowej.
Jakie są maltańskie progi rejestracyjne VAT?
Nie istnieje żaden próg rejestracji VAT dla firm, które nie są rezydentami świadczącymi usługi podlegające opodatkowaniu na terenie Malty. Wynika z tego, że pierwsza faktura powinna być opodatkowana maltańskim VAT.
Firmy, które są zarejestrowane do VAT na terenie Unii Europejskiej i sprzedają maltańskim konsumentom towary przez internet podlegają progowi rejestracji na odległość wynoszącym 35 tysięcy euro rocznie.
Jaki jest format maltańskiego numeru VAT?
Proces rejestracji do VAT zwykle trwa od trzech do czterech tygodni. Dokonując rejestracji, firma otrzymuje unikalny maltański numer VAT. Każde z państw członkowskich UE ma ustalony z góry, określony format numeru VAT. Format numeru nadawanego na Malcie jest uzależniony od kategorii rejestracji.
Maltański Numer VAT
Kod kraju: MT
Format: 12345678
Liczba znaków: 8
Czym jest moment powstania obowiązku podatkowego dla maltańskiego podatku VAT?
Moment powstania obowiązku podatkowego (lub zasad dotyczących czasu dostawy) na Malcie określają, kiedy należy zapłacić podatek VAT.
Podatek VAT od dostaw mających miejsce na terenie Malty będzie wymagany we wcześniejszym z następujących terminów:
data zdarzenia powodującego powstanie obowiązku podatkowego,
dzień dokonania płatności za dostawę.
Kiedy faktura podatkowa zostanie wystawiona w okresie 30 dni od jednej z określonych powyżej dat, podatek jest automatycznie wymagalny już w dzień wystawienia faktury.
Natomiast podatek VAT od dostaw wewnątrzwspólnotowych wcielony jest w życie we wcześniejszym z poniższych terminów:
15. dnia miesiąca, który następuje po wystąpieniu zdarzenia powodującego powstanie obowiązku podatkowego, lub
15. dnia miesiąca, który następuje po wystąpieniu zdarzenia powodującego powstanie obowiązku podatkowego albo w dniu wystawienia faktury za ową dostawę.
W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego dla wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów uważa się za zaistniałe w dniu, który byłby dniem zdarzenia powodującego powstanie obowiązku podatkowego, gdyby towary te zostały dostarczone w państwie członkowskim, w którym dokonano nabycia.
Stawki VAT na Malcie
Kiedy Malta przestrzega zasad Unii Europejskiej dotyczących zgodności z przepisami VAT, cały czas zachowuje swobodę w ustalaniu własnej, standardowej (górnej) stawki VAT. Stawka nie może być jednak niższa niż 15%. Dostarczając towary lub usługi na terytorium Malty, dostawcy są zobowiązani do naliczania odpowiednich stawek VAT. Kolejnym obowiązkiem jest pobieranie podatku w celu jego dalszej zapłaty na rzecz maltańskich władz podatkowych poprzez należyte wypełnienie formularza VAT.
STAWKA
TYP
RODZAJ TOWARÓW LUB USŁUG
18%
standardowa
wszystkie pozostałe towary i usługi podlegające opodatkowaniu
5%
obniżona
niektóre artykuły spożywcze;
niektóre dania na wynos;
niektóre kwiaty cięte i rośliny do produkcji żywności;
niektóre napoje bezalkoholowe;
artykuły wodociągowe;
niektóre produkty farmaceutyczne;
niektóre urządzenia medyczne dla osób niepełnosprawnych;
niektóre artykuły rolnicze;
usługi pomocy domowej;
zakwaterowanie w hotelach (bed and breakfast);
niektóre usługi socjalne;
usługi restauracyjne i cateringowe (inne niż centra rozrywki);
usługi świadczone przez szkoły z internatem;
obiekty przeznaczone dla osób niepełnosprawnych;
obiekty zapewniające zakwaterowanie osobom upośledzonym umysłowo, osobom z zaburzeniami psychicznymi i narkomanom
7%
obniżona
niektóre produkty farmaceutyczne;
niektóre książki (z wyłączeniem e-booków);
niektóre gazety i czasopisma;
niektóre bilety wstępu do teatrów i na koncerty;
dostarczanie energii elektrycznej, gazu i centralne ogrzewanie
0%
zerowa
wewnątrzwspólnotowy i międzynarodowy transport lotniczy i morski
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Jak firmy technologiczne zarabiają i skalują swoje działania? Jednym z najistotniejszych czynników jest sprawdzony model biznesowy. W tym artykule przedstawiamy pięć modeli – od subskrypcji po marketplace – i podpowiadamy, jak możesz wdrożyć je w swojej firmie.
Prowadzisz działalność gospodarczą i zastanawiasz się jak zaksięgować i rozliczać zakup telefonu w firmie? W dzisiejszym artykule odpowiemy na nurtujące przedsiębiorców pytania.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo