VAT-REF – zwrot VAT zapłaconego w UE

Nabycia dokonane na terenie Wspólnoty podczas podróży służbowej zasadniczo nie są WNT lub importem usług – prawdopodobnie zapłacisz za nie cenę z naliczonym miejscowym VATem. Taki VAT możesz jednak odzyskać na swoje konto bankowe w ramach procedury VAT-Refund.
Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Nabycia dokonane na terenie Wspólnoty podczas podróży służbowej zasadniczo nie są WNT lub importem usług – prawdopodobnie zapłacisz za nie cenę z naliczonym miejscowym VATem. Taki VAT możesz jednak odzyskać na swoje konto bankowe w ramach procedury VAT-Refund.

VAT-Refound – kiedy można skorzystać?

Z procedury VAT-Refund można skorzystać, jeśli na terenie innego państwa UE przedsiębiorca nabył towary, usługi albo dokonał importu do tego państwa. Dodatkowo:

  • Nie można posiadać siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, stałego miejsca zamieszkania lub zwykłego miejsca pobytu w kraju, w którym dokonano nabycia
  • Trzeba być podatnikiem VAT czynnym
  • Nie można dokonywać wyłącznie sprzedaży zwolnionej ani korzystać ze zwolnienia z VAT podmiotowego.

VAT-REF – co można odliczyć?

O zwrot VAT z innego państwa członkowskiego można starać się w przypadku:

  • Nabycia paliwa
  • Wynajmu środków transportu
  • Innych wydatków związanych ze środkami transportu
  • Opłat drogowych i innych związanych z użytkowaniem dróg
  • Kosztów podróży (opłaty za taksówki, transport publiczny)
  • Opłat za zakwaterowanie
  • Kosztów żywności, napojów i usług restauracyjnych
  • Opłat za wstęp na targi i wystawy
  • Wydatków na artykuły luksusowe, rozrywkowe i reprezentacyjne
  • Inne (głównie narzędzia, części, naprawy, artykuły biurowe).

Każdy zakup ma wspólnotowy kod i musi być udokumentowany fakturą lub rachunkiem – czasem taki dokument trzeba dołączyć do wniosku VAT REF.

Kody oraz dodatkowe wymogi można sprawdzić w załącznikach do VAT-REF na stronie Ministerstwa Finansów.

Jak wysłać VAT-REF?

Formularz VAT-REF składa się elektronicznie na stronie e-Deklaracje. Kierujemy go do naczelnika właściwego urzędu skarbowego w kraju – po akceptacji prześle on dokumenty do administracji państwa zwrotu.

VAT-REF do kiedy – terminy

  • Okres zwrotu – od 3 miesięcy do 1 roku (zwrot dotyczący listopada/grudnia może być krótszy niż 3 miesiące)
  • Złożenie wniosku – do 30 września roku kalendarzowego po roku, za który chcemy uzyskać zwrot
  • Przesłanie wniosku do państwa zwrotu – w ciągu 15 dni, przez naczelnika właściwego urzędu skarbowego
  • Decyzja o zwrocie – podjęta w ciągu 4 miesięcy od otrzymania wniosku przez państwo zwrotu; jeśli konieczne są dodatkowe informacje, termin może przedłużyć się dwukrotnie o dwa miesiące (do 6 lub 8 miesięcy)
  • Akceptacja zwrotu – zwrot środków na rachunek wnioskującego następuje w ciągu 10 dni roboczych.

Podziel się z innymi

Biuro rachunkowe - ifirma.pl
Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl
Twój znajomy zakłada firmę Blog banner

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firmę

Już za 149 zł

miesięcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokumentów i formalnościach
  • Przydzielamy dedykowaną księgową
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,
a księgowa rozlicza miesiąc i wysyła deklaracje
Myślisz o zmianie księgowego?

Zostaw swój numer telefonu, a my znajdziemy księgowego dla Ciebie.

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie

    Ułatwienia dla e‑commerce

    Wygodne integracje
    Wygodne integracje

    Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.

    Sprawdź wszystkie integracje →

    Wygodne integracje
    Płatności w jednym miejscu

    ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

    Wygodne integracje
    Łatwe generowanie faktur

    Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.

    allegro integracja ecommerce
    woocommerce integracja ecommerce
    shoper integracja ecommerce
    prestashop integracja ecommerce
    shoplo integracja ecommerce
    magento integracja ecommerce