VAT w Chorwacji – kompendium. Stawki, progi rejestracyjne
Wysyłasz towary na rzecz klientów z Chorwacji? Sprawdź, czy powinieneś się rejestrować w chorwackim VAT, jakie są progi rejestracyjne i jakie stawki VAT obowiązują w tym kraju.
Podatek od wartości dodanej wprowadzono w Chorwacji w 1995 roku. Będąc członkiem UE (do której Chorwacja przystąpiła 1 lipca 2013 roku), miejscowe przestrzeganie VAT: rejestracje, deklaracje, Intrastat, ESL-s) jest zgodne z dyrektywami UE w sprawie VAT.
Chorwacki Ogólny Kodeks Podatkowy traktuje europejskie ustawy jako własne prawodawstwo. Ministerstwo Finansów upoważnia Chorwacką Administrację Podatkową (CTA) do zarządzania podatkiem VAT.
Krajowe przepisy VAT dotyczą zagranicznych firm, które są określane mianem “nierezydentów”. Dostarczanie towarów lub usług w Chorwacji (zarówno lokalnym firmom, jak i konsumentom) może wiązać się z obowiązkową rejestracją działalności na potrzeby chorwackiego podatku VAT. Chcąc prowadzić działalność w tym kraju, właściciele zagranicznych firm są zobowiązani do:
przestrzegania chorwackich przepisów VAT,
fakturowania,
uiszczania należnego chorwackiego podatku VAT.
Czy powinieneś zarejestrować się w chorwackim VAT?
Znalezienie się w niektórych sytuacjach handlowych skutkuje zwykle wymogiem rejestracji zagranicznej firmy w miejscowym urzędzie skarbowym. Jest to zgodne z ogólnymi zasadami VAT UE i obejmuje:
import towarów do Chorwacji (w przypadku gdy klienci nie są chorwacką firmą z lokalnie zarejestrowanym VAT),
transakcje kupna i sprzedaży towarów na terenie kraju (w przypadku, gdy klient nie jest chorwacką firmą z lokalnie zarejestrowanym VAT – obowiązuje wówczas obciążenie odwrotne),
dłuższy niż trzy miesiące okres przechowywania towarów w magazynie konsygnacyjnym,
organizację wystaw na żywo, różnego rodzaju imprez i szkoleń, na które wstęp jest płatny,
dostawa towarów na własną rękę,
wybrane usługi związane z leasingiem.
Można śmiało przyjąć, że niewiele firm świadczących usługi dla lokalnych chorwackich przedsiębiorstw jest objętych obowiązkiem rejestracji w VAT. Firmy mogą skorzystać z procesu tzw. Reverse Charge (a więc przeniesienia obowiązku rozliczenia VAT ze sprzedającego na nabywcę). Rzeczona możliwość wynika wprost ze zmian, które nadeszły wraz ze wcieleniem w życie Pakietu VAT 2010.
System MOSS, obowiązujący wszystkie 27 krajów UE, wymaga od dostawców usług elektronicznych, nadawczych lub telekomunikacyjnych obowiązkowej rejestracji.
UWAGA!
Od 1 lipca 2021 r., przedsiębiorcy dokonujący sprzedaży wysyłkowej przez internet dla konsumentów w Chorwacji po przekroczeniu 10 000 euro obrotu mogą zarejestrować się do VAT OSS i składać jedną deklarację VAT obejmującą wszystkie państwa członkowskie, a także opłacać podatek zagraniczny do “jednego koszyka” – wg stawek kraju nabywcy. Wtedy nie muszą stosować chorwackich zasad podatkowych, za wyjątkiem stosowania zagranicznej stawki VAT.
W przypadku braku rejestracji do VAT OSS należy stosować wszystkie reguły obowiązujące w Chorwacji – jednak tylko w odniesieniu do sprzedaży wysyłkowej.
Jakie są chorwackie progi rejestracyjne VAT?
Dla zagranicznych firm, które handlują w Chorwacji i jednocześnie są zarejestrowane jako płatnicy VAT/GST w swoich krajach, próg rejestracji VAT jest zerowy.
Próg rejestracji do VAT wynosi 270 tysięcy kun chorwackich dla firm zarejestrowanych do VAT w UE, które sprzedają towary przez Internet chorwackim konsumentom.
Czy wymagany jest chorwacki przedstawiciel fiskalny lub agent?
Zgodnie z dyrektywami Unii Europejskiej dotyczącymi VAT, lokalny przedstawiciel fiskalny bądź agent nie jest wymagany przez firmę mieszczącą się w innym państwie członkowskim UE. Rezydent UE może zarejestrować się w chorwackim Urzędzie Skarbowym bezpośrednio. Jednak przedstawiciel fiskalny, będący współodpowiedzialnym za chorwacki VAT, jest niezbędny dla firm zarejestrowanych poza UE.
Firmy spoza UE, które świadczą usługi droga elektroniczną, objęte są dedykowanym programem, który pozwala im na to, aby (po spełnieniu określonych warunków) mogły zarejestrować się bezpośrednio w chorwackich organach podatkowych.
Jakie informacje są wymagane do uzyskania chorwackiego numeru VAT i rejestracji?
Chorwacki urząd skarbowy wymaga wypełnienia odpowiednich formularzy:
OIB, a więc formularz, którego wypełnienie jest niezbędne do uzyskania osobistego numeru identyfikacyjnego,
P-PDV.
Formularze muszą być złożone razem z następującymi dokumentami:
certyfikatem VAT potwierdzających, że firmę zarejestrowano jako płatnika VAT w innym miejscu niż Unia Europejska. Dokument nie może być starszy niż 3 miesiące, oryginalny i przetłumaczony na język chorwacki (jeśli dotyczy),
statutem spółki,
wyciągiem z krajowego rejestru handlowego firmy (nie starszy niż 6 miesięczny, w formie oryginalnej i przetłumaczony na język chorwacki),
listem na papierze firmowym, który wyjaśnia powody rejestracji.
Gdzie są składane chorwackie rejestracje VAT?
Zagraniczne przedsiębiorstwa, które rejestrują się w celu uzyskania chorwackiego numeru VAT są zobowiązane do wysłania pocztą wniosku do wskazanego biura regionalnego. Tego typu działania muszą być podjęte co najmniej na 8 dni przed rozpoczęciem handlu.
Jaki jest format chorwackiego numeru VAT?
Numer VAT, unikalny dla Chorwacji, przyznaje się firmom w ciągu 8 dni od złożenia wniosku o rejestrację. Każdy z krajów członkowskich UE ma ustalony format swojego numeru VAT. Chorwacki numer rozpoczyna się od prefiksu HR oraz następujących po nim 11 cyfr.
Kod kraju: HR
Format: 12345678901
Liczba znaków: 11
Chorwackie stawki VAT
Chorwackie stawki VAT kształtują się następująco:
STAWKA
TYP
RODZAJ TOWARÓW LUB USŁUG
25%
standardowa
wszystkie pozostałe towary i usługi podlegające opodatkowaniu
13%
obniżona
niektóre środki spożywcze;
dostawy wody (z wyłączeniem wody butelkowanej);
gazety (inne niż gazety codzienne o zawartości reklamowej poniżej 50 %);
czasopisma (inne niż czasopisma naukowe o zawartości reklamowej poniżej 50 %);
bilety na koncerty;
zakwaterowanie w hotelach;
usługi kawiarniane, restauracyjne i hotelarskie (z wyłączeniem alkoholu);
niektóre środki produkcji rolnej;
niektóre usługi pogrzebowe i kremacyjne;
foteliki samochodowe dla dzieci;
dostawa energii elektrycznej;
niektóre usługi pisarskie i kompozytorskie;
niektóre domowe sposoby zbierania odpadów
5%
obniżona
niektóre produkty spożywcze (w tym chleb, mleko i preparaty dla niemowląt);
produkty farmaceutyczne (wyłącznie zatwierdzone leki przepisane przez lekarza);
niektóre urządzenia medyczne;
książki (w tym e-booki);
gazety codzienne (zawierające mniej niż 50% reklam);
czasopisma naukowe;
wstęp do kina
0%
zerowa
transport wewnątrzwspólnotowy i międzynarodowy (z wyłączeniem drogowego i kolejowego)
Dość podobne stawki VAT obowiązują w Portugalii i w Grecji – przeczytaj o nich więcej.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Znalezienie się w niektórych sytuacjach handlowych skutkuje zwykle wymogiem rejestracji zagranicznej firmy w miejscowym urzędzie skarbowym m.in.:
import towarów do Chorwacji (w przypadku gdy klienci nie są chorwacką firmą z lokalnie zarejestrowanym VAT),
dłuższy niż trzy miesiące okres przechowywania towarów w magazynie konsygnacyjnym,
dostawa towarów na własną rękę.
Gdzie są składane chorwackie rejestracje VAT?
Zagraniczne przedsiębiorstwa, które rejestrują się w celu uzyskania chorwackiego numeru VAT są zobowiązane do wysłania pocztą wniosku do wskazanego biura regionalnego. Tego typu działania muszą być podjęte co najmniej na 8 dni przed rozpoczęciem handlu.
Środki trwałe stanowią majątek trwały w przedsiębiorstwie. Jeżeli zakupy dokonywane są na fakturę bądź umowę kupna sprzedaży nie ma problemu z podaniem ich wartości początkowej. Co jednak w sytuacji, gdy nie ma dokumentu zakupu?
Gry hazardowe to biznes, który wymaga nie tylko zamiłowania do ryzyka, ale także wypełnienia wielu formalności. Sprawdź, jakie koncesje i zezwolenia są niezbędne do legalnego prowadzenia działalności hazardowej, a także gry w pokera.
Firmy stają przed wyzwaniem zarządzania ogromną ilością treści publikowanych w internecie. Od postów w mediach społecznościowych po komentarze na forach. Nieodpowiednie, obraźliwe lub nielegalne treści mogą znacząco zaszkodzić wizerunkowi marki. Ręczna moderacja tych treści jest jednak żmudna, kosztowna i słabo skalowalna. Z pomocą przychodzi jednak AI! Sztuczna inteligencja w moderowaniu treści może usprawnić ochronę Twojej marki w internecie. Narzędzia AI rewolucjonizuje sposób, w jaki firmy moderują swoje treści online, oferując bardziej wydajne, skalowalne i ekonomiczne rozwiązania. Zajrzyjmy więc za kulisy tego fascynującego tematu i przyjrzyjmy się narzędziom, które ułatwiają skalowanie procesu moderacji. Przekonasz się, dlaczego warto wykorzystać potencjał AI w tym obszarze.
Komornik, egzekucja, wyprzedaż majątku – te słowa zazwyczaj kojarzą się z dłużnikami, którzy w swoim życiu prywatnym popadli w długi i muszą zmierzyć się z konsekwencjami w postaci spłaty zobowiązań w sposób dla nich uciążliwy. Jak zatem wygląda sytuacja, gdy właściciel jednoosobowej firmy dopuści się zaległości finansowych np. u swoich dostawców? Czy wówczas komornik może zająć również składniki jego firmy? A może egzekucji będzie podlegać także majątek prywatny takiego przedsiębiorcy-dłużnika? Na te oraz inne ważne pytania odpowiemy w poniższym artykule.
Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo