Jak się sprawdza w przypadku sklepów internetowych prowadzących handel transgraniczny? Czy może ułatwić im wykonywanie codziennych zadań? Sprawdzamy!
Outsourcing – definicja i przykłady
Nazwa outsourcing wywodzi się z języka angielskiego i powstała z połączenia trzech słów: outside-resource-using. Dosłownie oznacza to korzystanie z zasobów zewnętrznych.
Outsourcing – co to? Proces ten polega na delegowaniu przez dane przedsiębiorstwo określonych zadań, funkcji czy nawet całych projektów do zrealizowania przez inną, wyspecjalizowaną w danej dziedzinie firmę. Taki podmiot posiada odpowiednie kwalifikacje, umiejętności i zasoby, aby szybko i w sposób opłacalny wykonać powierzone zadania.
Istnieją dwa podstawowe rodzaje outsourcingu: kontraktowy (zewnętrzny) i kapitałowy (wewnętrzny). W pierwszym przypadku zadania powierza się całkowicie odrębnej firmie, natomiast w drugim najczęściej powołuje się do życia spółkę-córkę, która przejmuje pewien obszar działalności. Można również wyróżnić tzw. outsourcing pracowniczy, kiedy niejako „wynajmuje” się pracownika od firmy outsourcingowej lub agencji zatrudnienia i powierza mu się wykonanie określonych zadań.
Outsourcing jest szczególnie popularny w branżach: IT, księgowość, marketing, HR czy logistyka. Jakie mogą być przykłady zastosowania outsourcingu?
- Firma zajmująca się księgowością powierza proces rekrutacji nowego pracownika firmie HR,
- sieć drogerii powierza firmie IT napisanie i wdrożenie aplikacji sklepu internetowego,
- kancelaria prawna zleca agencji marketingowej prowadzenie działań z zakresu PR i kontaktu z mediami.
Korzyści z wprowadzenia outsourcingu
Najważniejszą korzyścią z korzystania z outsourcingu jest skupienie się na najważniejszych celach poprzez oddelegowanie pomniejszych zadań. To duża oszczędność czasu, ponieważ z barków pracowników spadną mniej ważne obowiązki.
Poza tym outsourcing uwalnia wewnętrzne zasoby, które można wykorzystać w inny sposób. Wolne moce przerobowe pracowników można spożytkować na inne, bardziej kreatywne lub wymagające zadania.
Drugą korzyścią jest po prostu oszczędność. Outsourcing wykorzystuje się wtedy, gdy zasoby zewnętrzne są tańsze niż wewnętrzne. Nie istnieje wtedy konieczność zatrudniania na etat dodatkowego pracownika, którego zawsze trzeba wdrożyć i przeszkolić. Dzięki temu ograniczone są nakłady inwestycyjne w dane środowisko pracy.
Nie można również zapominać, że outsourcing polega na przekazywaniu obowiązków profesjonalistom. Można mieć wtedy pewność, że obsługa będzie fachowa, a wszelkie zadania wykonane tak, jak należy. Dzięki temu automatycznie obniża się ryzyko popełnienia kosztownych błędów w takich obszarach, jak chociażby księgowość czy rozliczenia skarbowe.
Outsourcing zwiększa elastyczność, z jaką prowadzi się firmę. Pozwala na zwinne przystosowanie się do zmieniających się warunków i trendów na rynku. Współpracę można rozpocząć i zakończyć zazwyczaj bez większego uszczerbku dla przedsiębiorstwa.
Zagrożenia związane z outsourcingiem
Pomimo tego, że outsourcing to sprawdzone rozwiązanie, które od wielu lat cieszy się niesłabnącą popularnością, to jednak pociąga za sobą pewne zagrożenia. Zanim zdecydujesz się na konkretną firmę outsourcingową, musisz przeprowadzić dokładny research i sprawdzić opinie innych klientów na jej temat. Pomoże Ci to uchronić się przed zatrudnieniem nieprofesjonalnego przedsiębiorstwa, które nie zapewni najwyższego poziomu usług.
Poza tym przekazanie informacji Twojego biznesu zewnętrznemu podmiotowi może spowodować zmniejszenie bezpieczeństwa w obszarze poufności danych. Nie możesz do tego dopuścić. Konieczne w tym przypadku będzie podpisanie stosownej umowy nakazującej dotrzymanie tajemnicy.
Firma outsourcingowa z pewnością obsługuje wielu klientów, dlatego niekiedy będziesz musiał liczyć się z wydłużonym czasem reakcji spowodowanym dużą liczbą zleceń. W ten sposób będziesz niejako uzależniony od dostawców i zwyczajnie nie unikniesz czekania na wykonanie przez nich pracy.
Outsourcing a handel transgraniczny
Coraz więcej podmiotów prowadzących sklepy internetowe decyduje się na handel transgraniczny. Sprzedaż poza swój kraj może przynieść spore zyski – to w końcu nowe rynki zbytu i wielu potencjalnych konsumentów.
Jednak dostawa cały czas stanowi wyzwanie w przypadku handlu poza granicami kraju. Często ma miejsce wydłużony czas oczekiwania, a sama przesyłka sporo kosztuje. Realizacja takich zamówień może być szczególnie problematyczna dla małych firm. Badania pokazują, że z tego względu 41% sprzedawców decyduje się na powierzenie tego zadania zewnętrznym przedsiębiorcom. Może być to znacznie bardziej opłacalne niż prowadzenie własnego magazynu.
Firmy zewnętrzne realizują zamówienia w imieniu sprzedawcy – przechowują zapasy produktów w swoich halach, pakują je i wysyłają w celu dostarczenia na zlecenie klienta. Jakie korzyści wynikają z takiego rozwiązania?
Korzystna cena
Dostawcy usług logistycznych z reguły prowadzą swoje działania na dużo większą skalę – zatrudniają więcej pracowników, mają do dyspozycji ogromne powierzchnie hal magazynowych. Dzięki temu mogą korzystać z różnego rodzaju oszczędności, np. lepszych stawek od dostawców opakowań czy technologii usprawniających operacje magazynowe. Automatycznie przekłada się to na lepszą cenę dla małego przedsiębiorstwa e-commerce, które nie dysponuje takimi możliwościami.
Wiedza i doświadczenie
Firmy zewnętrzne zatrudniają duży i doświadczony personel, który może pochwalić się odpowiednimi kwalifikacjami i specjalistyczną wiedzą. Dodatkowo dostawcy ci mają wprawę w przygotowywaniu produktów do wysyłki na rynki międzynarodowe.
Elastyczność
Większość sklepów internetowych notuje spadki i wzrosty sprzedaży w ciągu roku. Może to stanowić wyzwanie logistyczne, dlatego łatwiej będzie skorzystać z usług firm zewnętrznych, które lepiej potrafią się dostosować do zmieniających warunków.
Podziel się z innymi: