Blog

Wskaźniki ESG – czym jest raportowanie ESG i jaką pełni rolę w rozwoju przedsiębiorstwa

Na czym tak naprawdę polega idea ESG, jak wdrożyć ją w swojej firmie i jakich korzyści możesz się spodziewać? Dowiesz się z tego artykułu!

Co to ESG?

ESG jest skrótem odpowiadającym za 3 następujące pojęcia: environmental (środowisko), social (społeczeństwo) i corporate governance (ład korporacyjny). Wraz z rosnącym znaczeniem idei zrównoważonego rozwoju w biznesie, są to istotne obszary wyznaczające standardy dla działań przedsiębiorstw. Mają one również duży wpływ na kreowanie pozytywnych relacji z interesariuszami firmy – klientami, partnerami strategicznymi, inwestorami itd. Czego dokładnie dotyczą wspomniane powyżej pojęcia?

  • Środowisko – odnosi się do postępowania w ramach ochrony środowiska. Tego, w jaki sposób firma stara się przeciwdziałać zanieczyszczeniu, zużyciu energii, nadmiernej eksploatacji zasobów naturalnych, niehumanitarnym traktowaniu zwierząt.
  • Społeczeństwo – dotyczy relacji firmy z różnymi podmiotami z jej bliższego i dalszego otoczenia. Często łączy się go ze strategią CSR (społeczną odpowiedzialnością biznesu), w której kładzie się nacisk na promowaniu ważnych społecznych kwestii. Np. takich jak akceptacja różnorodności, ekologia, walka z dyskryminacją itd.
  • Ład korporacyjny – wiąże się ze stylem przywództwa i zarządzania w firmie, uczciwym wyborem kadry kierowniczej, transparentnością i uczciwością, przestrzeganiem przepisów prawa.

Przykłady wskaźników ESG

Wskaźniki ESG mogą dotyczyć ilościowych i jakościowych aspektów prowadzenia działalności. Oto kilka przykładów, z jakimi można się spotkać w raportowaniu ESG:

Środowisko

  • Emisja gazów cieplarnianych
  • Zużycie energii
  • Monitorowanie i redukowanie ilości odpadów, zanieczyszczeń
  • Zgodność z regulacjami środowiskowymi
  • Inicjatywy podejmowane w celu redukcji emisji gazów cieplarnianych

Społeczeństwo

  • Wskaźnik równości wynagrodzeń
  • Rotacja zatrudnienia
  • Działania i procedury w firmie w ramach BHP
  • Organizacja inicjatyw na rzecz lokalnych społeczności
  • Odsetek pracowników zrzeszających się w układach zbiorowych
  • Ilość i rodzaj prowadzonych szkoleń dla pracowników

Ład korporacyjny

  • Struktura zarządu (na jakich zasadach wybierani są członkowie zarządu, ich doświadczenie, kompetencje)
  • Polityka ochrony danych osobowych w firmie
  • Kodeks etyki biznesu
  • Polityka antykorupcyjna
  • Wyniki finansowe firmy

Raportowanie ESG w Polsce

Z każdym rokiem coraz więcej firm musi wypełniać obowiązek raportowania przyjętych strategii, działań, danych ilościowych w obszarze ESG. Mówi o tym Dyrektywa o Raportowaniu w Zakresie Zrównoważonego Rozwoju ustanowiona przez Parlament Europejski, która weszła w życie z początkiem 2023 roku. Obecnie raport wykonują głównie duże spółki, korporacje, jednakże założenia dyrektywy biorą pod uwagę sukcesywne włączanie w ten proceder wszystkich podmiotów. Dotyczyć to ma sektor małych i średnich przedsiębiorstw, które są notowane na giełdzie.

Co ważne, nowy standard raportowania ESG ma obejmować nie tylko aspekty finansowe, ale również niefinansowe. Wynika to z faktu, że dzięki połączeniu tych obu perspektyw, możliwe jest rzetelne określenie faktycznego wpływu organizacji na otoczenie zewnętrzne. Dotychczas pojawiały się przypadki raportów, zawierających jedynie wybiórcze informacje, stawiając firmy w korzystnym świetle (co nie zawsze było zgodne z realiami). Dlatego też z inicjatywy Giełdy Papierów Wartościowych w Pradze we współpracy z Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju stworzyły kompleksowy poradnik, ułatwiający sporządzenie owych raportów.

Rola ESG w rozwoju firmy

Raportowanie ESG i stosowanie strategii zrównoważonego rozwoju staje się coraz istotniejsze w prowadzeniu działalności? Zatem na jakie aspekty ma realny wpływ i jakie korzyści z tego wynikają?

    To odpowiedź na dynamicznie zmieniające się środowisko biznesowe – obecnie, bez elastycznego podejścia nie jest możliwe prowadzenie firmy osiągającej sukcesy Jest sposobem na zarządzanie ryzykiem w obszarze ochrony środowiska, oddziaływania na społeczeństwo i ład korporacyjny, ale także podejmowania decyzji finansowych w firmie; Transparentność – jest nie tylko zabezpieczeniem dla firmy (żaden organ kontrolujący nie zarzuci łamania przepisów prawnych), wzmacnia kapitał marki i wizerunek wśród konsumentów oraz jest korzystne podczas oceny, awansowania pracowników; Możliwość śledzenia postępów – przygotowywanie raportów jest dobrą okazją do analizy strategicznej przedsiębiorstwa, oceny swoich dokonań, wyznaczeniu przyszłych celów i sposobów na ich osiągnięcie; Może być przydatnym źródłem informacji podczas badania due diligence, gdy będziesz starać się o np. dofinansowanie inwestycji, uzyskanie kredytu, współpracę z innym podmiotem gospodarczym, wejście na giełdę; Wdrożenie praktyk ESG jest dobrze postrzegane wśród przyszłych pracowników – kandydaci mogą identyfikować się z wartościami firmy, co pozytywnie wpłynie na ich motywację.

Jak małe i średnie firmy mogą wprowadzić strategię ESG?

Wdrożenie strategii zrównoważonego rozwoju nie jest zadaniem łatwym, wymaga często dużych nakładów finansowych i wysiłku ze strony przedsiębiorców. Jest to jednak nieuniknione ze względu na zmieniające się otoczenie prawne, rynkowe i rosnącą świadomość społeczeństwa. Jakie działania możesz podjąć już teraz, które przybliżą Cię do bardziej proekologicznego, prospołecznego stylu zarządzania? Oto kilka wskazówek:

  1. Zwróć uwagę na kwestie ekologii – z jakich materiałów powstają Twoje produkty? Czy możliwe jest wprowadzenie np. biodegradowalnych opakowań, zmniejszenie zużycia energii elektrycznej i wody (wymiana żarówek z tradycyjnych na energooszczędne, dostosuj grupę taryfową do systemu pracy w firmie)? Ponadto weryfikuj swoich dostawców (jeśli z takimi współpracujesz).
  2. Śledź działania i raporty ESG innych przedsiębiorstw i na zasadzie benchmarkingu, bierz przykład z najlepszych praktyk.
  3. Podkreślaj wagę zrównoważonej konsumpcji w swojej komunikacji marketingowej do klientów i zachęcaj do jej aktywnego praktykowania.
  4. Słowa to nie wszystko, dlatego musisz również dawać dobry przykład. Wspieraj akcje charytatywne (promuj zbiórki na szczytne cele, zostań sponsorem nagród w konkursie tematycznym). Nawiąż współpracę z organizacjami non-profit.
  5. Nastaw się na ciągłe doskonalenie – takie podejście pomoże Ci zachować otwartość na nowe pomysły i inicjatywy, aby rozwijać swoją firmę.
  6. Angażuj swoich pracowników w działania ESG – nie tylko zachęcając do dzielenia się pomysłami, ale również organizując np. wolontariat pracowniczy.
  7. Gdy Twoje działania nabiorą rozpędu, możesz również postarać się o akredytację ESG, świadczącą o proekologicznej postawie Twojego biznesu. Taki certyfikat pozytywnie wpłynie na Twój wizerunek wśród społeczności czy kontrahentów.

Podsumowanie

Jak łatwo zauważyć, wskaźniki i raportowanie ESG w ciągu najbliższych lat będą odgrywać coraz większą rolę w funkcjonowaniu wszystkich przedsiębiorstw. Nie wynika to jedynie z pojawiających się regulacji Unii Europejskiej, ale również pozytywnego wpływu na relacje z poszczególnymi grupami interesariuszy. Wprowadzając zmiany w sposobie zarządzania, zachowując otwartość na nowe pomysły i ucząc się od najlepszych, możesz znacząco wpłynąć na rozwój firmy.

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Preferencje za wspomaganie Ukrainy

Wielu przedsiębiorców zaangażowało się w działalność charytatywną i wsparcie dla Ukrainy. Jesteś jednym z nich?…

20 minut temu

Sztuczna inteligencja w moderowaniu treści. Jak AI może pomóc w skalowaniu?

Firmy stają przed wyzwaniem zarządzania ogromną ilością treści publikowanych w internecie. Od postów w mediach…

23 godziny temu

Ulga na terminal płatniczy

Przepisy prawa przewidują możliwość obniżenia podatku dochodowego od osób fizycznych lub od osób prawnych poprzez…

24 godziny temu

Dyrektywa R2R – rozmowa z ekspertką

Zepsuty telewizor, pralka czy smartphone? Takie sytuacje w życiu codziennym mogą przytrafić się każdemu z…

1 dzień temu

PCC od zakupu samochodu od osoby fizycznej

Chcesz kupić samochód od osoby fizycznej? Sprawdź, jak rozliczyć podatek PCC w takim przypadku.

1 dzień temu

Europejski Akt o Dostępności – rozmowa z ekspertką

Wkrótce do Sejmu ma trafić przyjęty przez Radę Ministrów projekt o zasadach dostępności w produktach…

2 dni temu