



Zasadniczo częścią każdej umowy handlowej jest wynagrodzenie za wykonanie usługi lub sprzedaż towarów, nic więc dziwnego, że jego terminowa realizacja jest tak ważna i każdy przedsiębiorca dba o to, aby je otrzymać. Nie zawsze finalizacja umowy przebiega zgodnie z planem. Czasami klient spóźnia się z płatnością, a w najgorszych przypadkach w ogóle nie reguluje należności. W takiej sytuacji pojawia się kluczowe pytanie – co dalej i jak odzyskać swoje pieniądze?
Umowa handlowa jest kluczowym dokumentem każdej transakcji, ponieważ określa prawa i obowiązki stron oraz ramy finansowe współpracy. Jednak samo jej sporządzenie nie daje gwarancji wykonania umowy. Aby skutecznie zabezpieczyć interesy firmy, warto wprowadzić odpowiednie klauzule, które jasno określają wynagrodzenie, terminy płatności oraz konsekwencje ewentualnych opóźnień. Dlatego już na etapie podpisywania umowy z kontrahentem należy nie tylko wprowadzić zapisy, ale również klauzule umowne, które ułatwią egzekwowanie należności i ograniczą ryzyko sporów z kontrahentem.
ZAPIS UMOWNY DOTYCZĄCY WYNAGRODZENIA I TERMINÓW PŁATNOŚCI
ZAPIS UMOWNY DOTYCZĄCA DOCHODZENIA ROSZCZEŃ
KLAUZULA ODSETKOWA I KARY UMOWNE
KLAUZULA DOTYCZĄCA ZABEZPIECZEŃ
KLAUZULA WALORYZACYJNA
Powyższe zapisy umowne i klauzule w umowie nie tylko zabezpieczają finansowo firmę, ale także zwiększają dyscyplinę płatniczą kontrahentów i ułatwiają późniejsze egzekwowanie należności w przypadku opóźnień lub braku zapłaty. Niezależnie od tego, czy podmiot prowadzi JDG, mikro-, małą czy dużą firmę bądź też spółkę – zasadniczo klauzule i zapisy umowne pełnią podobną funkcję, tj. zabezpieczają interesy finansowe firmy, regulują terminy płatności i określają konsekwencje opóźnień. Różnica zwykle polega na skali i szczegółowości zapisów, bowiem większe przedsiębiorstwa mogą stosować bardziej rozbudowane mechanizmy ochronne, takie jak gwarancje bankowe, weksle, audyty kontrahentów czy faktoring, podczas gdy w JDG czy przykładowo spółce z o.o. najczęściej ogranicza się do podstawowych zapisów o wynagrodzeniu, terminach płatności i odsetkach za opóźnienie.
A jeśli chcesz wiedzieć, jakie są najważniejsze klauzule w umowie i jak je poprawnie sformułować, to przeczytaj ten artykuł.
Egzekwowanie należności od dłużnika w firmach różni się w zależności od skali działalności, formy prawnej oraz dostępnych zasobów. Poniżej przedstawiamy zestawienie dla różnych typów przedsiębiorstw.
JEDNOOSOBOWA DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZA (JDG)
Egzekwowanie należności:
Zabezpieczenie interesów:
SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ (SPÓŁKA Z O.O.)
Egzekwowanie należności:
Zabezpieczenie interesów:
MIKRO I MAŁE PRZEDSIĘBIORSTWO
Egzekwowanie należności:
Zabezpieczenie interesów:
DUŻE PRZEDSIĘBIORSTWA
Egzekwowanie należności:
Zabezpieczenie interesów:
Warto również wskazać, że mechanizmy egzekwowania należności nie są wyłącznie przypisane do określonej skali działalności.
Co więcej, każda forma działalności (JDG, spółka z o.o., mikro-, małe i duże przedsiębiorstwo) może skorzystać z drogi sądowej i złożyć pozew o zapłatę. Różnice dotyczą głównie:
Jeśli jednak chcesz napisać samodzielnie pozew o zapłatę i szukasz darmowego wzoru do pobrania, to przejdź tutaj.
Jak zatem odzyskać należności od dłużnika? Windykacja należności oraz zabezpieczanie interesów przedsiębiorstwa uzależnione są od skali działalności, formy prawnej oraz posiadanych zasobów. W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej czy mikroprzedsiębiorstw mechanizmy te są zwykle prostsze i opierają się przede wszystkim na osobistych kontaktach z kontrahentami, telefonicznych przypomnieniach, wezwaniach do zapłaty oraz podstawowych zapisach umownych. W miarę wzrostu przedsiębiorstwa oraz zwiększania się liczby i wartości transakcji stosowane rozwiązania stają się coraz bardziej zaawansowane i formalne, obejmując dedykowane działy windykacyjne, współpracę z zewnętrznymi firmami windykacyjnymi, systemy monitoringu należności oraz dodatkowe zabezpieczenia prawne i finansowe, takie jak gwarancje bankowe, faktoring czy klauzule waloryzacyjne w umowach.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.