Kto i kiedy powinien złożyć ZAP-3?

Formularz ZAP-3 – zgłoszenie aktualizacyjne osoby fizycznej będącej podatnikiem – to druk, za pomocą którego podatnik będący osobą fizyczną informuje urząd skarbowy o zmianie w swoich danych – np. w zakresie rachunku bankowego, na który ma zostać dokonany zwrot podatku, czy też adresu zamieszkania. Kto i w jakiej sytuacji powinien złożyć ZAP-3?

Formularz ZAP-3 – dla kogo?

Z formularza ZAP-3 mogą skorzystać osoby, które:

  • wykorzystują PESEL jako identyfikator podatkowy,
  • nie prowadzą działalności gospodarczej,
  • nie są zarejestrowani jako podatnicy podatku od towarów i usług,
  • nie są płatnikami podatku,
  • nie są płatnikami składek ZUS,

i które z różnych względów potrzebują zaktualizować w urzędzie skarbowym dane na swój temat.

Ważne!

Druk ZAP-3 nie jest przeznaczony dla przedsiębiorców posługujących się numerem NIP. Jeżeli osoba prowadząca działalność gospodarczą chce zgłosić zmiany w swoich danych, powinna dokonać właściwych zmian we wniosku CEIDG-1.

Formularz ZAP-3 – kiedy należy go złożyć?

Na początku warto podkreślić, że formularz ZAP-3 (zobacz) zawiera wszystkie informacje istotne dla urzędu skarbowego, jak np. adres zamieszkania oraz korespondencyjny, numer telefonu czy sposób zwrotu podatku oraz numer rachunku bankowego, na który ma zostać on przelany. Co istotne, nie jest konieczne składanie ZAP-3 w przypadku zmiany nazwiska – taka zmiana jest bowiem automatycznie odnotowywana w rejestrze PESEL, do którego urzędnicy mają wgląd.

Ważne!
W części B.4. formularza ZAP-3 może zostać podany wyłącznie taki rachunek bankowy, którego właścicielem lub współwłaścicielem jest podatnik składający formularz (w drugim przypadku konieczne jest podanie danych współwłaściciela rachunku).
Formularz ZAP-3 można złożyć w urzędzie skarbowym w dowolnym momencie (nie ma obowiązku wysyłania go razem z zeznaniem rocznym). Co ważne, fiskus odnotowuje właściwe dane w systemie, dlatego nie jest konieczne składanie go za każdym razem, kiedy ze złożonej deklaracji wynika zwrot podatku. Konieczność taka występuje natomiast, jeśli w trakcie roku rachunek bankowy do zwrotu podatku lub nadpłaty uległ zmianie.

Formularz ZAP-3 – papierowo czy elektronicznie?

Formularz ten można złożyć w urzędzie właściwym ze względu na miejsce zamieszkania w formie papierowej (osobiście lub za pośrednictwem poczty) lub elektronicznej. Jednak by przesłać wypełniony druk przez Internet, konieczne jest uwierzytelnienie go za pomocą bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.

Jaki PIT wypełnić? Kliknij tutaj i dowiedz się więcej!

 

Autor: Ewa Kozak – ifirma.pl

 

UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.

Zostaw
komentarz

Nasi eksperci również chętnie
uczestniczą w dyskusji i odpowiadają
na Wasze komentarze.

ifirma.pl program do księgowania - tablet biuro@2xDzielimy się wiedzą nie tylko na bloguifirma.pl program do księgowania - tablet biuro@2x

Ponad 30 porad księgowych

POBIERZ E-BOOKI