Blog

Zarabianie w mediach społecznościowych a przychody

Często nasza aktywność w mediach społecznościach rozpoczyna się ze względu na ciekawość, z czasem wzbudza zainteresowanie, a często staje się źródłem dodatkowych lub podstawowych dochodów. Wiele osób decyduje się na podejmowanie różnego rodzaju działań, które przynoszą mniejsze lub większe profity. Nie ma większego znaczenia czy tego typu czynności wykonujemy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, czy poza nią, płacenie podatków dotyczy wszystkich.

Czym są social media?

Social media to inaczej media społecznościowe, czyli serwisy, które gromadzą użytkowników o podobnych zainteresowaniach lub celach i umożliwiają im wymianę informacji. Osoby korzystające z social mediów mogą publikować wiadomości, zdjęcia lub klipy video, łączyć się w grupy i zawierać znajomości. Popularne pod kątem działań marketingowych media to przede wszystkim:

  • Facebook,
  • YouTube,
  • Instagram,
  • TikTok.
Z tym obszarem działalności wiąże się pojęcie influencera, czyli osoby postrzeganej w świecie mediów społecznościowych jako wpływowa, posiadającej duże grono odbiorców, z której zdaniem i opinią liczy się wiele osób. Przebicie się w tej branży nie należy do łatwych – chętnych aby zaistnieć w sieci jest wielu. Dlatego osoba początkująca musi nastawić się, że zamierzone efekty nie przyjdą z dnia na dzień. Bez wytrwałości, cierpliwości i kreatywności można zapomnieć o efektach.

Dlaczego influencerzy wybierają social media?

To pytanie z kategorii retorycznych: w Internecie jest ruch, życie, miliony osób, a co za tym idzie – potencjalnych klientów. W dzisiejszych czasach na każdym kroku przekonujemy się, jaką siłę ma Internet. Nic dziwnego więc, że rośnie liczba osób, które właśnie tam prowadzą działania promocyjne i zarobkowe. Wiele z nich nie do końca zdaje sobie jednak sprawę, że to, co robią jest widoczne i osiągane przychody powinni wykazać i opodatkować.

Działalność w social media a podatki

Mało kto lubi rozmawiać o podatkach, a już w szczególności je płacić. Jednak przepisy są jednakowe dla wszystkich: osiągamy przychody – płacimy podatki. Zarabianie w Internecie nie zostało w jakiś szczególny sposób uregulowane w przepisach, dlatego należy spojrzeć na tę formę aktywności, jak na każdy inny sposób zarabiania pieniędzy. Jeżeli mamy podpisaną umowę o pracę lub innego rodzaju umowę, to w niej są uregulowane wszystkie kwestie podatkowe i rozliczeniowe i tak naprawdę my sobie nie zawracamy tym głowy tylko to jest rola naszego pracodawcy. Jeżeli tak nie jest sami musimy pamiętać o naliczeniu i zapłaceniu podatków.

Zarabianie w social media – w jaki sposób mogą być opodatkowane przychody?

Metod na zarabianie w Internecie jest niezliczona ilość, dlatego trudno je tu wszystkie wymieniać. Można ewentualnie wspomnieć, że na pewno prym wiedzie reklama w różnych odmianach. Formy opodatkowania przychodów uzyskiwanych w Internecie będą zależały od tego czy influencer prowadzi działalność gospodarczą, czy też nie.

W zależności od stanu faktycznego sposób opodatkowania będzie wyglądać odmiennie.

Opodatkowanie przychodów z social media przy działalności gospodarczej

Jeżeli osoba zarabiająca w mediach społecznościowych prowadzi działalność gospodarczą, to co do zasady powinna opodatkować wszystkie swoje przychody w działalności gospodarczej. W zależności od tego, jaką formę opodatkowania wybrała:

  • podatek według skali,
  • podatek liniowy,
  • zryczałtowany podatek dochodowy,

to według takiej samej formy opodatkowuje zarobki w social mediach.

Osoba prowadząca działalność gospodarczą opodatkowaną według skali podatkowej i podatkiem liniowym, oblicza zaliczkę na podatek dochodowy w następujący sposób: od łącznej sumy swoich przychodów odejmuje łączną sumę kosztów uzyskania przychodów, dochód oblicza się według odpowiedniej stawki podatku. Jak kwalifikować koszty podatkowe w przypadku influencera można przeczytać tutaj. Natomiast w przypadku ryczałtu zaliczkę oblicza się od łącznej sumy przychodów. Zaliczka na podatek dochodowy jest wpłacana w terminach miesięcznych lub kwartalnych do urzędu skarbowego.

Opodatkowanie przychodów z social media bez działalności gospodarczej

Jeżeli osoba, która zajmuje się taką formą aktywności nie prowadzi działalności gospodarczej wówczas jej zarobki mogą być potraktowane jako przychody z:

Przychody z działalności nierejestrowanej ograniczone są kwotowo do 50% minimalnego wynagrodzenia, w 2020 roku do 1.300 zł. Takie przychody powinny zostać rozliczone po zakończeniu roku podatkowego w zeznaniu PIT-36 w wierszu dotyczącym działalności nierejestrowanej.

Co to jest działalność wykonywana osobiście i w jaki sposób powinna być opodatkowana w kontekście zarabiania w mediach społecznościowych, będzie opisane w kolejnych publikacjach na ten temat. Przychody z najmu powierzchni reklamowych również będą tematem kolejnego artykułu, zachęcamy do śledzenia naszego bloga.

Przeczytaj również: Jak wykorzystać media społecznościowe w zwiększeniu ruchu na Twojej stronie sprzedażowej?
Małgorzata Jagusiak

Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.

Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.

Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.

Najnowsze artykuły

Pracownik zatrudniony w trakcie roku a wniosek o wyższe zaliczki na podatek

Zastanawiasz się jak obliczać wyższe zaliczki na podatek pracownika zatrudnionego w trakcie roku? W dzisiejszym…

1 dzień temu

Na czym polegają dopłaty w spółce z o.o.?

Pojęcie dopłaty zazwyczaj kojarzy się z dofinansowaniem, dokapitalizowaniem jakichś zasobów. Czym są dopłaty w spółce…

1 dzień temu

Jawność wynagrodzeń od 2026 roku

Każdy pracodawca będzie miał obowiązek wprowadzenia systemu płac zapewniającego równe wynagrodzenie za taką samą pracę…

1 dzień temu

Emocjonalny branding – jak tworzyć marki, które ludzie pokochają

Branding emocjonalny to strategia marketingowa, która skupia się na budowaniu głębokich, osobistych i emocjonalnych więzi…

2 dni temu

Bon energetyczny — zasady 2024

Jak podaje resort rządowy, pomimo stabilizacji na europejskim i światowym rynku energii, skutki kryzysu energetycznego…

2 dni temu

Kiedy druk jest traktowany jako usługa a kiedy jako towar?

Zastanawiasz się kiedy druk jest traktowany jako towar a kiedy jako usługa? W dzisiejszym artykule…

2 dni temu