Zarabianie na blogu i w mediach społecznościowych jest bardzo powszechne, ale z uwagi na brak szczególnych regulacji w przepisach budzi często wiele pytań i wątpliwości. Prawidłowość dokonywania rozliczeń podatkowych wiąże się zarówno z właściwym wykazywaniem kwot przychodów i kosztów uzyskania przychodów. Mniej wątpliwości budzi określenie osiąganych przychodów niż zaliczanie wydatków do kosztów uzyskania przychodów.
Co może być kosztem uzyskania przychodów?
Koszty uzyskania przychodów zgodnie z ustawą są to koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zabezpieczenia czy zachowania źródła przychodów. Katalog wyłączeniowy z kosztów podatkowych został opisany w art. 23 ustawy o PIT. Ponadto koszty muszą spełniać szereg dodatkowych warunków:
muszą mieć związek z prowadzoną działalnością gospodarczą,
muszą być właściwie udokumentowane,
muszą mieć definitywny charakter (kosztem nie może być zaliczka na poczet przyszłej dostawy),
nie mogą stanowić kosztów reprezentacji, które są wyłączone z kosztów podatkowych.
Koszty uzyskania przychodów a status influencera
Influencer – tak często nazywana jest osoba wpływowa w mediach społecznościowych lub mająca bloga. Z taką działalnością często wiąże się możliwość uzyskiwania przychodów. Wielu influencerów zastanawia się, co właściwie może ująć w kosztach uzyskania przychodów.
Aby odpowiedzieć na to pytanie, należy przede wszystkim doprecyzować, w jakich przypadkach osoba zarabiająca w mediach społecznościowych może pomniejszać osiągane przychody o koszty. Przychody influencera mogą być rozliczane z:
działalności gospodarczej,
działalności wykonywanej osobiście, m.in. umowa zlecenie, umowa o dzieło,
działalności nierejestrowanej,
najmu powierzchni reklamowych.
W zależności od tego, jaką formę rozliczania przychodów przyjęto, będzie można przyjrzeć się kosztom uzyskania przychodów.
Koszty w działalności gospodarczej influencera
W przypadku działalności gospodarczej można ujmować koszty w faktycznie poniesionej wysokości, które mają związek przyczynowo-skutkowy z naszą firmą. Katalog kosztów uzyskania przychodów jest otwarty, a charakter kosztów zależy od profilu działalności. Dlatego nie ma możliwości stworzenia wykazu kosztów podatkowych.
Kwalifikacja wydatków związanych z działalnością gospodarczą w mediach społecznościowych odbywa się na takich samych zasadach, jak w każdym innym rodzaju działalności gospodarczej. Osoby reklamujące towary/usługi, prowadzące specjalistycznego bloga, czy udostępniające powierzchnie reklamowe na swojej stronie internetowej, mogą ująć w kosztach wszystkie niezbędne wydatki z tym związane.
Taki wydatek w każdym przypadku powinien być indywidualnie przeanalizowany: czy może służyć uzyskaniu przychodu bądź zabezpieczeniu źródła przychodu.W jednym z wyroków sądowych z 10 lipca 2017 roku sygn. akt I SA/Gl 287/17 WSA w Gliwicach wskazało m.in.:
“Należy zdać sobie sprawę, że na popularność bloga ma wpływ wiele czynników, między innymi takich jak jego pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych, reklama bloga w środkach masowego przekazu, osoba blogera (osoby znane przyciągają więcej odwiedzających), wreszcie temat i treść wpisów – atrakcyjność przekazu. Nie można jednak tracić z pola widzenia, że aby taka treść mogła powstać, bloger musi ponieść pewne wydatki związane z tematyką i treścią prowadzonego bloga, inaczej bowiem nie będzie miał narzędzi, aby dotrzeć do reklamodawców i innych zleceniodawców, a tym samym – aby osiągnąć jakikolwiek przychód. Tylko natomiast blog popularny, atrakcyjny wizualnie, mający dużą liczbę odwiedzających może przynieść przychody z jego prowadzenia, o których mowa we wniosku o interpretację.”
Niewątpliwie w prowadzonej działalności gospodarczej można ujmować koszty, które mają bezpośredni lub pośredni związek z działalnością w mediach społecznościowych. Ważne jest, aby ponoszone wydatki nie miały charakteru osobistego, bo mogą nie zostać uznane w prowadzonej działalności. Jak słusznie podkreślił sąd w powyższym wyroku, każda sytuacja ma charakter indywidualny, dlatego w przypadku wątpliwości najlepiej wystąpić o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej.
Koszty poza działalnością gospodarczą
W przypadku, gdy osoba zarabiająca w mediach społecznościowych nie prowadzi działalności gospodarczej wówczas osiąga przychody z:
działalności nierejestrowanej,
z działalności wykonywanej osobiście, m.in.: umowa zlecenie, umowa o dzieło,
z najmu powierzchni reklamowych.
Przy działalności nierejestrowanej
można pomniejszyć przychody o koszty podatkowe w zeznaniu rocznym. Koszty powinny być prawidłowo udokumentowane i mieć związek z działalnością nierejestrowaną. Wówczas dochód będzie stanowił różnicę pomiędzy przychodami a kosztami uzyskania przychodów poniesionymi w kwotach faktycznych.
Przy działalności wykonywanej osobiście
w grę wchodzi najczęściej umowa cywilnoprawna, która reguluje kwestie wynagrodzenia. W tym przypadku zleceniodawca przy rozliczaniu takiej umowy będzie naliczał zryczałtowane koszty uzyskania w wysokości 20% lub 50% w zależności od charakteru umowy. Przy działalności wykonywanej osobiście nie ma możliwości rozliczenia kosztów faktycznie poniesionych.
Przy najmie powierzchni reklamowych
o kosztach podatkowych będzie decydowała przyjęta forma rozliczania przychodów. Koszty faktycznie poniesione będzie można rozliczać wybierając zasady ogólne opodatkowanie według skali podatkowej. Natomiast decydując się na zryczałtowany podatek dochodowy nie będzie można pomniejszyć przychodów o koszty uzyskania.
Możliwość pomniejszenia przychodów o koszty ich uzyskania jest bardzo ważna, ponieważ wpływa to również na zmniejszenie podatku do zapłaty. Dlatego osoby zarabiające w mediach społecznościowych powinny dokonać analizy ponoszonych wydatków w związku z tą aktywnością, ponieważ może się okazać, że akurat w ich przypadku lepiej będzie rozpocząć działalność gospodarczą, niż pracować na umowę cywilnoprawną.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
System ifirma.pl umożliwia automatyczne księgowanie e-faktur. Oznacza to, że dokumenty, które otrzymujesz od obsługiwanych przez nas wystawców, możesz łatwo zaksięgować w systemie. Sprawdź, jak to zrobić.
Patenty, wzory przemysłowe, znaki towarowe i oznaczenia geograficzne to tylko niektóre kwestie będące przedmiotem regulacji przez prawo własności przemysłowej. Ustawa z dnia 30 czerwca 2000 roku – Prawo własności przemysłowej jest kluczowym aktem prawnym dla działalności gospodarczej i przemysłowej, dlatego fakt jego wielokrotnego nowelizowana w celu dostosowania przepisów do dynamicznie zmieniającej się gospodarki nie jest niczym zaskakującym.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo