Zatrudnianie pracowników a działalność nierejestrowana
Prowadzisz działalność nierejestrowaną albo planujesz taką działalność otworzyć? Jeśli tak, to pamiętaj, że brak rejestracji Twojej firmy w CEIDG nie blokuje możliwości zatrudnienia przez Ciebie pracowników.
Zgodnie z przepisem art. 3 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 roku – Kodeks pracy pracodawcą jest jednostka organizacyjna, choćby nie posiadała osobowości prawnej, a także osoba fizyczna, jeżeli zatrudniają one pracowników.
Tym samym z powyższego przepisu wynika, że pracodawcą może być osoba fizyczna, jeżeli zatrudnia pracowników. Jak wynika zaś z przepisu art. 5 Prawa przedsiębiorców, działalność nierejestrowaną może prowadzić właśnie osoba fizyczna.
Zatem podmiot prowadzący działalność nierejestrowaną może nawiązać z osobą fizyczną stosunek pracy na podstawie:
umowy o pracę;
umowy zlecenia;
umowy o dzieło.
Obowiązki wynikające ze stosunku pracy
Obowiązki pracodawcy
Do głównych obowiązków pracodawcy należy:
podpisanie z pracownikiem umowę o pracę;
wysłanie pracownika na badania lekarskie;
zapewnienie pracownikowi szkolenia BHP (zarówno w zakresie pracy stacjonarnej w zakładzie pracy oraz pracy zdalnej);
prowadzenie akt osobowych pracownika;
zgłoszenie pracownika do ZUS;
zgłoszenie pracownika do PPK.
Dodatkowo pracodawca ma obowiązek względem pracownika do:
przestrzegania zasad takich jak:
poszanowanie dóbr osobistych pracownika;
równe traktowanie pracowników;
zakaz dyskryminowania w zatrudnieniu;
wypłata godziwego wynagrodzenia pracownikom;
zapewnienie wypoczynku;
zapewnienie pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy;
stosownie do możliwości i warunków, zaspokajanie potrzeb socjalno-bytowych pracowników;
w przedmiocie pracy zdalnej pracodawca ma obowiązek do:
wyposażenia pracownika wykonującemu pracę zdalną o materiały i narzędzia pracy, w tym urządzeń technicznych niezbędnych do wykonywania tej pracy;
zapewnienia instalacji, serwisu, konserwacji narzędzi pracy lub pokrycie kosztów związanych z instalacją, serwisem, eksploatacją i konserwacją narzędzi pracy (w tym urządzeń technicznych) niezbędnych do wykonywania tej pracy;
pokrycia kosztów energii elektrycznej oraz usług telekomunikacyjnych niezbędnych do wykonywania tej pracy;
pokrycia innych kosztów niż koszty bezpośrednio związane z wykonywaniem pracy zdalnej;
zapewnienia pracownikowi wykonującemu pracę zdalną szkolenia i pomocy technicznej niezbędnych do wykonywania tej pracy.
Obowiązki pracownika
Z kolei podstawowym obowiązkiem pracownika, który wynika ze stosunku pracy, jest świadczenie pracy określonej w umowie o pracę, na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem. Stosunek pracy został zdefiniowany w przepisie art. 22 § 1 Kodeksu pracy, zgodnie z którym Przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, a pracodawca – do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem.
Zgodnie z przepisem art. 100 Kodeksu pracy:
pracownik jest obowiązany wykonywać pracę sumiennie i starannie oraz stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę [por. § 1];
pracownik jest obowiązany w szczególności:
przestrzegać czasu pracy ustalonego w zakładzie pracy;
przestrzegać regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie pracy porządku;
przestrzegać przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych;
dbać o dobro zakładu pracy, chronić jego mienie oraz zachować w tajemnicy informacje, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę;
przestrzegać tajemnicy określonej w odrębnych przepisach;
przestrzegać w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego [por. § 2].
Powyższa regulacja określona w § 1 konkretyzuje określone w art. 22 § 1 Kodeksu pracy obowiązki pracownika stanowiące istotę stosunku pracy, tj. wykonywanie pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem.
Obowiązek pracownika dotyczący sumiennego i starannego wykonywania pracy oraz stosowania się do poleceń przełożonych, który został sformułowany w art. 100 § 1 Kodeksu pracy, konkretyzuje sposób, w jaki pracownik powinien świadczyć pracę. Staranność pracownicza dotyczy obiektywnych reguł wiedzy i doświadczenia, które określają najbardziej właściwy sposób postępowania przy wykonywaniu danego rodzaju pracy, chodzi np. o stanowiska kierownicze i samodzielne i też zawodu, np. prawnika, lekarza, dyrektora, kierowcy zawodowego. Pracownik powinien wykonywać pracę z należytym wykorzystaniem sił i umiejętności, a sumienność pracownicza uwzględnia indywidualne cechy pracownika w postaci posiadanych kwalifikacji, doświadczenia zawodowe, ale również wieku i stopnia sprawności.
Dodatkowo pracownik jest obowiązany:
znać przepisy i zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, brać udział w szkoleniu i instruktażu z tego zakresu oraz poddawać się wymaganym egzaminom sprawdzającym;
wykonywać pracę w sposób zgodny z przepisami oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosować się do wydawanych w tym zakresie poleceń i wskazówek przełożonych;
dbać o należyty stan maszyn, urządzeń, narzędzi i sprzętu oraz o porządek i ład w miejscu pracy;
stosować środki ochrony zbiorowej, a także używać przydzielonych środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego, zgodnie z ich przeznaczeniem;
poddawać się wstępnym, okresowym i kontrolnym oraz innym zaleconym badaniom lekarskim i stosować się do wskazań lekarskich;
niezwłocznie zawiadomić przełożonego o zauważonym w zakładzie pracy wypadku albo zagrożeniu życia lub zdrowia ludzkiego oraz ostrzec współpracowników, a także inne osoby znajdujące się w rejonie zagrożenia, o grożącym im niebezpieczeństwie;
współdziałać z pracodawcą i przełożonymi w wypełnianiu obowiązków dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy.
Działalność nierejestrowana a zatrudnianie pracowników
Działalność nierejestrowana charakteryzuje się tym, że:
może ją prowadzić wyłącznie osoba fizyczna;
przychód należny z działalności nierejestrowanej nie może przekroczyć w żadnym miesiącu 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia brutto – limit przychodów dla działalności nieewidencjonowanej w 2024 roku wynosi od stycznia do czerwca 3181,50 zł, a od lipca do grudnia 3225,00 zł;
osoba fizyczna, która chce wykonywać działalność nieewidencjonowaną w okresie ostatnich 60 miesięcy (5 lat) nie wykonywała działalności gospodarczej.
Mając na uwadze przepisy Prawa przedsiębiorców regulujące działalność nierejestrowaną oraz przepisy Kodeksu pracy stanowiące, o tym, kto może być pracodawcą, to należy wskazać, że przedmiotowe akty prawne nie zabraniają zatrudnienia pracownika podmiotowi prowadzącemu działalność nieewidencjonowaną.
WAŻNE – wszystkich informacji czym dokładnie jest działalność nierejestrowana dowiesz się tutaj.
Działalność nierejestrowana a zatrudnianie pracowników – podsumowanie
Prowadzenie działalności nierejestrowanej nie wyklucza możliwości zatrudnienia pracowników. Należy jednak pamiętać, że zatrudnienie pracowników wiąże się z szeregiem obowiązków, które należy spełniać jako pracodawca. Dlatego przed zatrudnieniem pracownika należy bardzo precyzyjnie zapoznać się z przepisami Kodeksu pracy, aby wiedzieć jakie prawa i obowiązki przysługują pracodawcy.
Jeśli chcesz wiedzieć, jak zatrudnić osobę z niepełnosprawnością, to przeczytaj ten artykuł.
Autorka tekstów prawnych na ifirma.pl. Prawnik posiadająca wieloletnie doświadczenie w doradztwie prawnym oraz podatkowym. Na co dzień swoją wiedzę i doświadczenie poszerza dzięki pracy jako specjalista do spraw prawnych, a czas wolny poświęca na podnoszeniu kwalifikacji w zakresie aspektów prawnych w e-commerce i social mediach oraz szeroko pojętym prawie autorskim.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Prywatny detektyw śledzi figurantów, pomaga odzyskać majątek, odnaleźć zaginioną osobę, czy ustalić ojcostwo. Klienci coraz częściej proszą też o sprawdzenie czy ich kontrahent jest wiarygodny. Sprawdź, jak otworzyć biuro detektywistyczne i jak zostać detektywem?
Aby się zarejestrować do VAT, musisz złożyć w urzędzie skarbowym formularz VAT-R. Zobacz, jak wypełnić VAT-R, czyli zgłoszenie rejestracyjne do VAT oraz VAT UE w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej (osoby fizycznej).
Czy śmierć jednego ze wspólników oznacza koniec działalności spółki z ograniczoną odpowiedzialnością? Sukcesja w spółce z o.o. niezmiennie rodzi pytania i wątpliwości, w szczególności w firmach rodzinnych oraz przedsiębiorstwach prowadzonych od lat w tej właśnie formie prawnej.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo