Biała lista podatników obowiązuje już od września 2019 roku, ale od 1 stycznia 2020 roku zaczęły obowiązywać przepisy w podatku dochodowym o wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów płatności powyżej 15.000 zł na rachunki inne niż wskazane na białej liście. Czy ten warunek dotyczy również przedsiębiorców, którzy nie są podatnikami VAT?
Nievatowiec a biała lista – omówione zagadnienia:
Z założenia biała lista podatników jest wykazem, na którym znajdują się podatnicy VAT. Przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność gospodarczą, ale są zwolnieni przedmiotowo czy też podmiotowo z podatku VAT nie będą odnotowani na białej liście. Tym samym nie znajdziemy rachunku bankowego takiego przedsiębiorcy.
Otwartym pozostaje pytanie co w sytuacji, gdy dokonujemy płatności na rachunki bankowe tzw. nievatowca? Przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą nieposiadający statusu podatnika VAT mogą wykorzystywać swoje konta prywatne w firmie tzw. ROR.
W takiej sytuacji właściwym wyjściem pozostaje zapłata na rachunek bankowy wskazany przez naszego kontrahenta.
Podatnicy VAT, którzy znajdują się na białej liście jako osoby fizyczne mogą również w swojej działalności gospodarczej wykorzystywać rachunki prywatne – ROR-y. W sytuacji, gdy przedsiębiorca dokona płatności na rachunek bankowy, którego nie będzie na białej liście powinien w terminie 3 dni złożyć zawiadomienie ZAW-NR do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla wystawcy faktury.
Jeżeli przedsiębiorca będzie dokonywał płatności w sposób powtarzalny na ten sam numer rachunku bankowego spoza białej listy należy zadać pytanie czy za każdym razem powinien o tym fakcie zawiadamiać naczelnika urzędu skarbowego? Przepisy nie odnoszą się wprost do takich sytuacji. Zalecana więc jest daleko idąca ostrożność w takich sytuacjach. W objaśnieniach podatkowych Ministerstwa Finansów z dnia 20 grudnia 2019 roku pojawiła się informacja, z której wynika że zawiadomienie ZAW-NR złożone do numeru rachunku bankowego spoza białej listy obejmuje również przyszłe płatności. W ocenie Ministerstwa Finansów wystarczające będzie jednorazowe zgłoszenie do naczelnika urzędu skarbowego.
Z uwagi na brak regulacji prawnych lub chociażby interpretacji ogólnej Ministerstwa Finansów nie można w sposób jednoznaczny wskazać jaki tryb postępowania powinien przyjąć przedsiębiorca. Aby mieć pewność, że wszelkie formalności zostały dopełnione można złożyć kolejny raz zawiadomienie ZAW-NR. Takie przezorne zachowanie będzie stanowiło ochronę dla przedsiębiorcy przed ewentualnymi konsekwencjami do czasu pojawienia się informacji wiążącej ze strony Ministerstwa Finansów.
Firmy stają przed wyzwaniem zarządzania ogromną ilością treści publikowanych w internecie. Od postów w mediach…
Przepisy prawa przewidują możliwość obniżenia podatku dochodowego od osób fizycznych lub od osób prawnych poprzez…
Zepsuty telewizor, pralka czy smartphone? Takie sytuacje w życiu codziennym mogą przytrafić się każdemu z…
Chcesz kupić samochód od osoby fizycznej? Sprawdź, jak rozliczyć podatek PCC w takim przypadku.
Wkrótce do Sejmu ma trafić przyjęty przez Radę Ministrów projekt o zasadach dostępności w produktach…
Zastanawiasz się co to jest i kogo dotyczy system kaucyjny? W dzisiejszym artykule zajmiemy się…