Cyfrowa rewolucja w KRS – co się zmienia i co to oznacza dla przedsiębiorców?
Trendy w e-commerce 2026. Jak przygotować sklep na nowości i zmiany w nadchodzącym roku?
Jaką formę opodatkowania powinien wybrać programista? Zasady ogólne skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt
Kto może ponownie skorzystać z Małego Zus Plus od 2025 roku















Czy od momentu publikacji tego artykułu coś się zmieniło przy zawieszaniu działalności gospodarczej?
Tak. Od 1 lipca 2011 roku zawieszenie działalności zgłaszamy do UM/UG na druku CEIDG-1. Informacja ta zostanie przekazana także do ZUS, GUS i US. Jeżeli na dzień złożenia wniosku w ZUS zgłoszony był jedynie przedsiębiorca, zostanie on automatycznie wyrejestrowany z ubezpieczeń. Jeżeli zgłoszeni byli także pracownicy, to należy udać się do oddziału ZUS i wyrejestrować się samodzielnie.
Mam bardzo pilna sprawę z zakresu tego tematu , mianowicie 1.XII mija 24miesiące od zawieszenia mojej jednoosobowej działalności , tak więc zostanie ona wznowiona z automatu przez urząd , nie mam jednak zamiaru na razie jeszcze jej wznawiać , moje pytanie jest następujące . Czy można jakoś wznowić na jeden dzień i ponownie zawiesić działalność tak aby nie powstał obowiązek zapłacenia niestety już pełnej składki ZUS ? Ze względu na spore koszty które odpisałem zarówno w podatku jak i w VAT , nie widze możliwości zlikwidowania działalności gdyz musiałbym zwrócić kilkanaście tysięcy … Bardzo proszę o pomoc jak ta sprawę rozwiązać bez kosztów
W tym artykule jest taki akapit: “Podatnicy, którzy zawiesili działalność co najmniej na okres 10 miesięcy i nie wykonywali w tym czasie czynności opodatkowanych, nie mają obowiązku po upływie tego terminu dokonywać remanentu likwidacyjnego, o którym mówi ustawa o podatku VAT.”
W moim przypadku jest tak: przez pierwsze trzy miesiące zawieszenia trwającego łącznie 24 m-ce otrzymywałem faktury za telefon i energię. Podatek VAT rozliczyłem w terminie zawieszenia, a potem przestałem, bo każdorazowo musiałem tłumaczyć się z VAT-7 w okresie zawieszenia. Czy ten fakt dyskwalifikuje mnie z braku obowiązku remanentu likwidacyjnego teraz – po 24 miesiącach zawieszenia i decyzji o likwidacji działalności?
Art. 14 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług nakazuje podatnikom, którzy nie wykonali czynności podlegających opodatkowaniu co najmniej przez 10 miesięcy zrobić remanent likwidacyjny i odprowadzić ewentualny podatek VAT. Przepis ten nie dotyczy przedsiębiorców, którzy zawiesili działalność gospodarczą. Podatnicy Ci bez względu na to jak długo zawieszona jest działalność, nie wykonują takiego remanentu.
Likwidując działalność ma Pan obowiązek taki remanent wykonać. Jeżeli jest on zerowy, to wystarczy, że napisze Pan oświadczenie i dołączy je Pan do ostatniej deklaracji VAT-7.