



Zgoda marketingowa najczęściej kojarzy się z udzieleniem przyzwolenia na komunikację firm z konsumentami. Udzielenie zgody marketingowej daje firmom prawo do kontaktowania się z klientem w celach marketingowych, takich jak przesyłanie ofert, newsletterów, informacji o nowych produktach lub usługach, a także zaproszeń do udziału w promocjach i wydarzeniach. Zgoda ta nie jest jednak automatyczna – konsument musi ją wyrazić świadomie i dobrowolnie, a jej zakres powinien być jasno określony.
Ustawa z dnia 12 lipca 2024 r. – Prawo komunikacji elektronicznej weszła w życie w dniu 10 listopada 2024 r. i zastąpiła dotychczas obowiązującą ustawę z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne.
Kwestia zgód marketingowych została uregulowana w przepisie art. 398 Prawa komunikacji elektronicznej i dotyczy zakazu przesyłania informacji handlowych (w tym marketingu bezpośredniego) przy użyciu automatycznych systemów wywołujących lub telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, chyba że użytkownik wyrazi na to zgodę.
O czym zatem firmy muszą pamiętać w związku z ww. przepisem? Przede wszystkim o:
Z kolei z przepisu art. 399 Prawa komunikacji elektronicznej wynika, że firmy muszą uzyskać zgodę użytkowników przed przechowywaniem ich danych na urządzeniach lub instalowaniem oprogramowania, chyba że jest to konieczne do wykonania usługi. Wszystko to musi być jasno wyjaśnione, a użytkownik ma kontrolę nad tym, co się dzieje z jego danymi.
Uzyskanie zgody marketingowej musi być starannie udokumentowane, wyraźne i zgodne nie tylko z przepisami Prawa komunikacji elektronicznej, ale również z przepisami ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych. Co szczególnie istotne, zgoda na marketing musi być uzyskana przed rozpoczęciem jakiejkolwiek aktywności marketingowej, a przedsiębiorca odpowiada za jej prawidłowe zebranie i przechowywanie.
W zakresie zgody waże są:
Aby była zgodna z przepisami, musi być wyrażona przez użytkownika w sposób świadomy i dobrowolny.
Przykład pytania: „Czy zgadzasz się na otrzymywanie informacji marketingowych, w tym ofert, newsletterów i promocji?”
Użytkownik powinien mieć możliwość odpowiedzi „Tak” lub „Nie”, co pozwala na jednoznaczne wyrażenie zgody.
Należy również pamiętać o tym, aby użytkownik wiedział dokładnie, na co wyraża zgodę, dlatego z góry precyzyjnie określić, jakie informacje będą wysyłane i jakim kanałem komunikacji (np. e-mail, telefon, SMS).
Z powyższego przepisu wynika:
Firmy muszą spełniać kilka kluczowych wymagań przy zbieraniu zgód marketingowych: muszą być w stanie udokumentować, że konsument wyraził zgodę na przetwarzanie jego danych w celach marketingowych, na przykład przez zapis do newslettera. Zgoda na marketing musi być wyraźnie oddzielona od innych zgód i przedstawiona w sposób jasny, aby konsument dokładnie wiedział, na co się zgadza. Konsument musi mieć łatwą możliwość wycofania zgody, na przykład klikając w link do anulowania subskrypcji w e-mailu. Zgoda na marketing nie może być wymuszana ani stanowić warunku zawarcia umowy, chyba że przetwarzanie danych jest niezbędne do jej realizacji.
A jeśli zastanawiasz się:
Zgodnie z przepisem art. 445 ust. 5 Prawa komunikacji elektronicznej „W przypadku niewypełniania obowiązku uzyskania zgody użytkownika końcowego, o której mowa w art. 398, Prezes UKE, nakłada, w drodze decyzji, na podmiot, biorąc pod uwagę charakter i zakres naruszenia, karę pieniężną w wysokości do 3 % przychodu ukaranego podmiotu, osiągniętego w poprzednim roku kalendarzowym lub do 1 000 000 zł, przy czym zastosowanie ma kwota wyższa. Przepisów ust. 2, 3 i 7 nie stosuje się”.
Jako że firmy mają obowiązek do uzyskania zgody użytkownika na działania marketingowe, to jeśli firma nie uzyska tej zgody, Prezes UKE (Urzędu Komunikacji Elektronicznej) ma prawo nałożyć na niego karę pieniężną w drodze decyzji administracyjnej. Kara może wynosić:
Przy czym zastosowanie ma kwota wyższa (czyli jeśli 3% przychodu wynosi mniej niż 1 mln zł, kara i tak może wynieść 1 mln zł).
Uzyskiwanie zgody marketingowej to proces, który wymaga pełnej przejrzystości i poszanowania prywatności użytkowników. Kluczowe elementy to: wyraźne zapytanie o zgodę, jasne określenie celu i kanałów komunikacji, oraz zapewnienie łatwości wycofania zgody. Zgoda musi być świadoma, dobrowolna i udzielona przed podjęciem jakiejkolwiek aktywności marketingowej. Co więcej, proces uzyskiwania zgody nie może być ukryty w innych dokumentach, a firma musi być w stanie udokumentować zgodę, aby uniknąć ewentualnych konsekwencji prawnych.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.