Wielu ludzi podróżuje po różnych krajach, nie tylko w obrębie Unii Europejskiej. Z myślą o takich właśnie osobach niektóre kraje UE, w tym również Polska, wprowadziły system TAX FREE. W dzisiejszej publikacji opiszemy, jak będzie wyglądało rozliczanie TAX FREE od 2022 roku.
Czym jest system TAX FREE?
Mechanizm TAX FREE jest dedykowany zarówno dla podróżnych, jak i przedsiębiorców. Dla lepszego zrozumienia tematu ustalimy, kim jest podróżny i przedsiębiorca.
PODRÓŻNY
PRZEDSIĘBIORCA
Osoba fizyczna, która nie ma stałego miejsca zamieszkania na terytorium UE
Podmiot prowadzący działalność gospodarczą na terenie Polski
Osoba, która zakupiła towar na terytorium Polski i wywiezie go z obszaru UE
Czynny zarejestrowany podatnik VAT
Taka osoba ma prawo do zwrotu podatku VAT zapłaconego przy zakupie
Posiada kasę fiskalną online
Sprzedaje w procedurze TAX FREE
Jak wygląda rozliczenie w TAX FREE obecnie?
Obecnie obowiązuje papierowy obieg dokumentów, dotyczy to zarówno dokumentu TAX FREE, jak i paragonu fiskalnego. Na formularzu TAX FREE znajdują się dane osoby, która dokonała zakupu, który musi opiewać na kwotę powyżej 200 zł. Przy wyjeździe z terytorium UE osoba, która chce odzyskać VAT musi zwrócić się do organu celnego z paszportem, paragonem i dokumentem TAX FREE, który musi być potwierdzony przez funkcjonariusza celnego. Komplet dokumentów stanowi podstawę do ubiegania się o zwrot podatku VAT.
Jak będzie wyglądało rozliczenie w TAX FREE po zmianach?
Tendencja przechodzenia z papierowego na elektroniczny obieg dokumentów w różnych obszarach również objęła rozliczenia w TAX FREE. Zmiany, o których mówimy, zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2022 roku. Rozliczanie TAX FREE po zmianach:
rejestracja na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC),
wystawianie i automatyczne rejestrowanie elektronicznych dokumentów TAX FREE,
szybki i łatwy dostęp do dokumentów dla przedsiębiorców.
Dzięki nowym narzędziom sprzedawcy będą wystawiali i rejestrowali dokumenty TAX FREE elektronicznie. Wypłacone kwoty zwrotu podatku VAT również będą odnotowywane w tej formule. Nowa e-usługa będzie dostępna na platformie PUESC. Nie będzie już obowiązku dołączania paragonu fiskalnego, stąd wymóg posiadania kasy online przez przedsiębiorców, którzy już korzystają z TAX FREE, jak i tych, którzy zamierzają z niego korzystać.
Od kiedy można się rejestrować do systemu TAX FREE?
Od 1 lipca 2021 roku przedsiębiorcy mogą się już rejestrować do systemu TAX FREE poprzez platformę PUESC. Jest to okres potrzebny na dostosowanie firmy do nowych przepisów, jak również pozwoli na rozłożenie w czasie procesu rejestracji wszystkich zainteresowanych. Obecnie z rozliczania TAX FREE korzysta około 3.000 firm, ale każdy przedsiębiorca może skorzystać z tej procedury.
Pozytywy rozliczania w TAX FREE
Wprowadzane zmiany mają być przyjazne zarówno dla przedsiębiorców, jak i podróżnych.
Atuty dla przedsiębiorcy:
wszystkie informacje i dokumenty będą się znajdowały w jednym miejscu,
szybki dostęp do danych,
otrzymywanie potwierdzenia wywozu towarów bezpośrednio z urzędu.
Atuty dla podróżnego:
skrócenie czasu obsługi,
elektroniczny dostęp do dokumentów podróżnego,
możliwość uzyskania zwrotu w formie gotówkowej, polecenia przelewu, czeku rozrachunkowego lub karty płatniczej,
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Dyrektywa w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej weszła w życie 14 listopada 2022 roku. Od tego czasu państwa członkowskie miały 2 lata na jej wdrożenie do krajowego porządku prawnego. Jaki wpływ ma Dyrektywa na minimalne wynagrodzenie w Polsce?
Zarówno w życiu codziennym, jak i tym zawodowym każdy staje przed wieloma wyborami. Zadawanie pytań podczas wypełniania kolejnych obowiązków pozwala na znalezienie właściwego kierunku działań.
Prowadzisz działalność, w której Twoje produkty muszą wyglądać atrakcyjnie, a nie chcesz wydawać fortuny na sprzęt fotograficzny i oprogramowanie służące obróbce? Zatrudnianie fotografa mija się z celem? Tutaj z pomocą przychodzą smartfony i niezwykłe aplikacje, które ułatwią Ci życie i pomogą oddać jakość Twojej pracy w stopniu absolutnie zaspokajającym Twoje potrzeby!
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo