W dzisiejszym artykule odpowiemy na pytanie co to jest analiza pracy?
Jeśli nigdy wcześniej nie spotkałeś się z tym terminem, to dobry moment aby nadrobić zaległości. Sprawdź definicję analizy pracy oraz jej techniki.
Analiza pracy obejmuje badanie roli i kompetencji na danym stanowisku pracy. Jest to jedna z najważniejszych technik zarządzania zasobami ludzkimi w organizacji. Cel analizy sprowadza się do kilku aspektów: sporządzenia opisu stanowiska pracy, zaplanowania ścieżki rozwoju zawodowego, organizacji stanowisk pracy, rekrutacji i selekcji, wartościowania stanowisk pracy oraz opracowania struktury wynagrodzeń.
Analiza pracy polega na systematycznym zbieraniu informacji związanych z danym stanowiskiem pracy, w szczególności korzyści wynikających z jego utworzenia oraz zakresu niezbędnej wiedzy i umiejętności, jakie powinna posiadać osoba je zajmująca. Zgromadzone dane dotyczące stanowisk pracy powinny odpowiadać potrzebom organizacji.
Analiza stanowiska pracy powinna udzielić odpowiedzi na następujące pytania:
Analiza stanowiska pracy jest to proces, którego celem jest zgromadzenie określonych informacji. Pierwszym krokiem analizy jest sięgnięcie do dokumentów źródłowych, w celu zapoznania się z przedsiębiorstwem, jego celami, wdrożonymi procedurami oraz strukturą organizacyjną.
Następnie należy zapoznać się z danym stanowiskiem pracy w zakresie realizowanych czynności, obowiązków i ogólnego celu. Pomocna może być rozmowa z menedżerem oraz z pracownikami. Można poprosić pracowników, aby przez określony czas np. jeden tydzień prowadzili dziennik realizowanych czynności. Przydatna też jest obserwacja i towarzyszenie podczas pracy.
W odniesieniu do analizy pracy istnieje wiele technik stosowanych do zbierania danych (można przedstawić to w formie schematu).
Techniki analizy pracy:
Zalety: elastyczność i prosta realizacja.
Wady: czasochłonność i utrudniona analiza informacji.
Zalety: przydatne w przypadku analizy większej ilości stanowisk, oszczędność czasu.
Wady: czasochłonne opracowanie pytań do kwestionariusza, dokładność wyników uzależniona od umiejętności i właściwej interpretacji pytań przez osoby badane.
Zalety:prosta realizacja, możliwość badania większej ilości stanowisk.
Wady: czasochłonność opracowania listy, jeżeli badana próba wynosi mniej niż 30 osób, to wyniki mogą być mylące.
Zalety:przydatne w przypadku kluczowych stanowisk, obiektywna ocena sytuacji.
Wady: zajmują dużo czasu, nieprzydatne w przypadku stanowisk realizujących wiele czynności umysłowych, trudnych do zaobserwowania.
Zalety: oszczędność czasu analityka, obszerny materiał porównawczy.
Wady: trudności ze sporządzeniem takiego opisu, subiektywne oceny, konieczność opracowania wytycznych lub przeprowadzenia szkolenia.
Zalety: szczegółowa analiza celów i opracowanie planu do ich osiągnięcia.
Wady: czasochłonna i wymagająca wysokich kompetencji analityka.
Kolejnym etapem analizy pracy jest zbadanie umiejętności wymaganych na danym stanowisku pracy. Jej celem jest udzielenie odpowiedzi na pytanie: Jakie umiejętności są wymagane, aby osiągnąć określone standardy? Analiza ta obejmuje również analizę stanowiskową, ale w odniesieniu przede wszystkim do umiejętności i zdolności, jakie są potrzebne aby wykonać daną pracę. Analizę umiejętności stosuje się przede wszystkim przy stanowiskach manualnych i biurowych, z wykorzystaniem następujących technik:
Analiza kompetencji związana jest z obszarem funkcjonalnym i behawioralnym, w celu ustalenia niezbędnych kompetencji wymaganych na danym stanowisku pracy. Można ją zrealizować przy pomocy następujących technik:
Efektywne zarządzanie zasobami ludzkimi w organizacji wymaga systematycznego przeprowadzania analizy pracy. Wyniki analizy są punktem wyjścia do realizacji wielu celów personalnych. Umożliwiają sporządzenie opisu stanowiska pracy, zwartościowania go oraz ustalenia siatki płacowej. Ponadto analiza ta jest nieocenionym narzędziem w przypadku motywowania i nagradzania pracowników. Dla kadry zarządzającej uzyskane wyniki wskazują kierunek realnych możliwości efektywniejszego i bardziej skutecznego pozyskiwania i wykorzystania zasobów ludzkich i ich potencjału w realizacji celów organizacji.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!
Co to jest analiza pracy?
Do czego służy analiza pracy?