Jak rozliczyć wydatki na zakup znaku towarowego w kosztach firmy?
Zakupiłeś znak towarowy? Sprawdź, w jaki sposób można to rozliczyć w kosztach.
Posiadanie znaku towarowego przez przedsiębiorcę pozwala na identyfikację jego towarów, czy usług. Znak ma indywidualny, niepowtarzalny charakter, dlatego towary będą rozpoznawalne na rynku i dzięki temu buduje się markę firmy. Sprawdźmy więc, w jaki sposób można rozliczyć wydatki na zakup znaku towarowego w kosztach firmy.
Znak towarowy, jako wartość niematerialna i prawna
Pod pojęciem prawa własności intelektualnej kryją się m.in. znaki towarowe, które należy postrzegać jako każde oznaczenie umożliwiające odróżnienie towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa. W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych można przeczytać, że prawa własności intelektualnej, a więc również znaki towarowe, mogą być uznane za wartości niematerialne i prawne, o ile zostaną spełnione warunki:
Okres używania będzie dłuższy niż rok.
Znak towarowy będzie wykorzystywany na potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Będzie kompletny i zdatny do użytkowania.
Czy znak towarowy zawsze może być amortyzowany?
W ustawie o PIT jest również zapisane, że wartości niematerialne i prawne nabyte od innego podmiotu, do których zaliczają się znaki towarowe, mogą być amortyzowane na zasadach ogólnych. Metoda amortyzacji będzie zależała od wartości początkowej znaku towarowego, a niekiedy od decyzji przedsiębiorcy.
Wartość początkowa znaku towarowego
Za wartość początkową znaku towarowego będzie się uważać:
Cenę nabycia – w przypadku odpłatnego nabycia.
Wartość rynkową z dnia nabycia – w razie nabycia w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób. Jeżeli umowa darowizny albo umowa o nieodpłatnym przekazaniu określa wartość w niższej wysokości, to przyjmuje się wartość z umowy.
Znaki towarowe o wartości początkowej do 10.000 zł
Jeżeli wartość początkowa nie przekracza kwoty 10.000 zł, to w takim przypadku przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów podatkowych nabyte znaki towarowe w jeden z następujących sposobów:
Jednorazowo w koszty uzyskania przychodów.
Dokonać jednorazowego odpisu amortyzacyjnego.
Amortyzować metodą liniową.
Podstawą do zaksięgowania znaku towarowego w kosztach podatkowych, czy to od razu, czy poprzez odpisy amortyzacyjne będzie wartość wynikająca z dokumentu zakupu lub umowy.
Znaki towarowe o wartości początkowej powyżej 10.000 zł
Jeżeli wydatki poniesione na zakup znaku towarowego przekroczą kwotę 10.000 zł, to wówczas muszą być amortyzowane wyłącznie metodą liniową.
Znaki towarowe o wartości początkowej powyżej 10.000 zł nie mogą być amortyzowane metodą degresywną, czy korzystać z jednorazowej amortyzacji.
Najkrótszy dopuszczalny okres amortyzacji wynosi 5 lat, czyli 60 miesięcy.
Podsumowanie
Znaki towarowe mogą być zaksięgowane w kosztach uzyskania przychodów w PKPiR na zasadach ogólnych.
Sposób ujęcia – bezpośrednio lub poprzez odpisy amortyzacyjne będzie zależał od wartości początkowej znaku towarowego, ale niekiedy również od decyzji przedsiębiorcy.
Znak towarowy, żeby mógł się znaleźć w kosztach podatkowych, musi być nabyty od innego podmiotu, nie może być wytworzony we własnym zakresie.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Na coraz szerszym polu można dostrzec efekty trwającej rządowej akcji deregulacyjnej. W czercwu inicjatywa SprawdzaMY opublikowała podsumowanie Fazy 1.0, a w lipcu na posiedzeniu sejmu kolejne projekty przeszły przez pierwsze czytanie.
W dzisiejszym świecie coraz więcej przedsiębiorstw dostrzega znaczenie odpowiedzialnego i zrównoważonego prowadzenia biznesu. Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR – Corporate Social Responsibility) stała się nie tylko modnym hasłem, ale przede wszystkim kluczowym elementem strategii firm, które chcą budować pozytywny wizerunek, zdobywać lojalnych klientów i przyciągać najlepszych pracowników.
Już 6 marca 2025 roku odbędzie się RZEcommerce, wyjątkowe wydarzenie poświęcone rynkowi sprzedaży online, którego partnerem jest IFIRMA. To spotkanie skupiające liderów branży, przedsiębiorców i ekspertów, którzy wspólnie zastanowią się nad kierunkiem rozwoju handlu internetowego w Polsce i na świecie, omówia najnowsze trendy, strategie i innowacje.
Na dzisiejszym rynku trudno przetrwać bez jasno zdefiniowanej przewagi konkurencyjnej. Czym się wyróżniasz? Dlaczego klient ma wybrać właśnie Ciebie, a nie Twojego rywala? To pytania, na które każda firma – niezależnie od wielkości – musi znać odpowiedź. W tym artykule pokażemy, czym dokładnie jest przewaga konkurencyjna, jak ją zbudować, a także jakie błędy najczęściej popełniają przedsiębiorcy próbując się wyróżnić.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo