Zobowiązanie podatkowe – jak rozłożyć płatność na raty

Aby rozłożyć na raty zobowiązanie podatkowe, konieczne jest złożenie właściwego wniosku. Na jego podstawie urząd skarbowy wydaje decyzję o przyznaniu ulgi, wraz z harmonogramem spłaty podatku. Warto pamiętać, że wniosek musi zostać prawidłowo udokumentowany i uzasadniony.
Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Rozłożenie na raty zobowiązania podatkowego to ulga, która może pomóc przedsiębiorcy znajdującemu się w ciężkiej sytuacji. Dzięki takiej opcji nie powstaje zaległość podatkowa, jednocześnie podatnik nie musi regulować na raz całej kwoty podatku.

Formalne wymogi rozłożenia podatku na raty

Na ulgę w postaci rozłożenia podatku na raty musi wyrazić zgodę właściwy urząd skarbowy (a w przypadku podatków lokalnych, np. od nieruchomości – również samorząd terytorialny danej jednostki). Dlatego też podatnik powinien wystosować odpowiedni wniosek, w którym zawiera się podstawowe dane formalne (dane i adresy stron, cel złożenia wniosku, podpis), uzasadnienie wraz z dowodami oraz proponowany harmonogram spłat – taki, na jaki pozwalałaby aktualna sytuacja przedsiębiorcy.

Istotne jest, że urząd skarbowy co do zasady przyznaje ulgę jedynie w obliczu ważnego interesu podatnika (np. gdy niemożność zapłaty w ustawowym terminie spowodowana jest chorobą, klęską żywiołową etc.) bądź interesu społecznego (np. gdy jednorazowa spłata zobowiązania może zagrozić firmie, a co za tym idzie miejscom pracy, rozwojowi regionu etc.) Dlatego też argumenty muszę być rozważnie przedstawione i poparte odpowiednią dokumentacją.

Wniosek do urzędu skarbowego można złożyć formie papierowej – osobiście lub listem poleconym – lub elektronicznie, korzystając z ePUAP.

Po otrzymaniu wniosku urząd skarbowy wydaje decyzję o przyznaniu lub nieprzyznaniu ulgi – powinien to zrobić w terminie do miesiąca, lub (w przypadku spraw szczególnie skomplikowanych) do dwóch miesięcy. Dodatkowo, w przypadku rozłożenia zobowiązania na raty, fiskus może przedstawić własny harmonogram spłat dla podatnika.

Rozłożenie podatku na raty – korzyści

Rozłożenie płatności podatku na raty powoduje „rozbicie” dotychczasowego terminu podatkowego na kilka kolejnych terminów, zgodnie z którymi regulowane będą poszczególne raty podatku. Dzięki takiej uldze zobowiązanie podatkowe – mimo że niespłacone w pierwotnym terminie – nie staje się zaległością podatkową. Co za tym idzie – przedsiębiorca nie będzie zobowiązany do płacenia karnych odsetek, nie naraża się również na ewentualny mandat za niedotrzymanie terminu.

Natomiast obok kwoty głównej do spłaty pojawi się opłata prolongacyjna – swego rodzaju rekompensata dla urzędu skarbowego za utracone odsetki. Opłata prolongacyjna jest liczona po niższej stawce niż odsetki, ponadto może stanowić dla przedsiębiorcy koszt uzyskania przychodu.

Podziel się z innymi

Biuro rachunkowe - ifirma.pl
Jeden komentarz
  1. Anna S.

    Rozłożyć na raty możemy podatki, dla których składamy deklaracje lub takie, które są naliczane z urzędu. Nie ma natomiast możliwości rozłożenia na raty zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. – skąd to wynika?

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl
Twój znajomy zakłada firmę Blog banner

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firmę

Już za 149 zł

miesięcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokumentów i formalnościach
  • Przydzielamy dedykowaną księgową
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,
a księgowa rozlicza miesiąc i wysyła deklaracje
Myślisz o zmianie księgowego?

Zostaw swój numer telefonu, a my znajdziemy księgowego dla Ciebie.

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie

    Ułatwienia dla e‑commerce

    Wygodne integracje
    Wygodne integracje

    Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.

    Sprawdź wszystkie integracje →

    Wygodne integracje
    Płatności w jednym miejscu

    ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

    Wygodne integracje
    Łatwe generowanie faktur

    Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.

    allegro integracja ecommerce
    woocommerce integracja ecommerce
    shoper integracja ecommerce
    prestashop integracja ecommerce
    shoplo integracja ecommerce
    magento integracja ecommerce