Anna Kubalka
Rozłożenie na raty zobowiązania podatkowego to ulga, która może pomóc przedsiębiorcy znajdującemu się w ciężkiej sytuacji. Dzięki takiej opcji nie powstaje zaległość podatkowa, jednocześnie podatnik nie musi regulować na raz całej kwoty podatku.
Na ulgę w postaci rozłożenia podatku na raty musi wyrazić zgodę właściwy urząd skarbowy (a w przypadku podatków lokalnych, np. od nieruchomości – również samorząd terytorialny danej jednostki). Dlatego też podatnik powinien wystosować odpowiedni wniosek, w którym zawiera się podstawowe dane formalne (dane i adresy stron, cel złożenia wniosku, podpis), uzasadnienie wraz z dowodami oraz proponowany harmonogram spłat – taki, na jaki pozwalałaby aktualna sytuacja przedsiębiorcy.
Istotne jest, że urząd skarbowy co do zasady przyznaje ulgę jedynie w obliczu ważnego interesu podatnika (np. gdy niemożność zapłaty w ustawowym terminie spowodowana jest chorobą, klęską żywiołową etc.) bądź interesu społecznego (np. gdy jednorazowa spłata zobowiązania może zagrozić firmie, a co za tym idzie miejscom pracy, rozwojowi regionu etc.) Dlatego też argumenty muszę być rozważnie przedstawione i poparte odpowiednią dokumentacją.
Wniosek do urzędu skarbowego można złożyć formie papierowej – osobiście lub listem poleconym – lub elektronicznie, korzystając z ePUAP.
Po otrzymaniu wniosku urząd skarbowy wydaje decyzję o przyznaniu lub nieprzyznaniu ulgi – powinien to zrobić w terminie do miesiąca, lub (w przypadku spraw szczególnie skomplikowanych) do dwóch miesięcy. Dodatkowo, w przypadku rozłożenia zobowiązania na raty, fiskus może przedstawić własny harmonogram spłat dla podatnika.
Rozłożenie płatności podatku na raty powoduje „rozbicie” dotychczasowego terminu podatkowego na kilka kolejnych terminów, zgodnie z którymi regulowane będą poszczególne raty podatku. Dzięki takiej uldze zobowiązanie podatkowe – mimo że niespłacone w pierwotnym terminie – nie staje się zaległością podatkową. Co za tym idzie – przedsiębiorca nie będzie zobowiązany do płacenia karnych odsetek, nie naraża się również na ewentualny mandat za niedotrzymanie terminu.
Natomiast obok kwoty głównej do spłaty pojawi się opłata prolongacyjna – swego rodzaju rekompensata dla urzędu skarbowego za utracone odsetki. Opłata prolongacyjna jest liczona po niższej stawce niż odsetki, ponadto może stanowić dla przedsiębiorcy koszt uzyskania przychodu.
Autor: Anna Kubalka – ifirma.pl
UWAGA
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.