Analiza SPACE jako sposób określenia pozycji strategicznej Twojej firmy
Prawidłowo skonstruowany plan zarządzania przedsiębiorstwem powinien obejmować określenie konkurencyjności w swoim sektorze oraz na tej podstawie – swojej pozycji strategicznej.
Jest to niezbędne do utrzymania się w wymagającym otoczeniu biznesowym i dalszego rozwoju firmy. Kolejną metodą, która pomaga w podejmowaniu procesów decyzyjnych i szukaniu możliwości jest analiza SPACE. Na czym ona polega? Przekonajmy się!
Czym jest analiza SPACE?
Nazwa analizy strategicznej SPACE stanowi akronim słów Strategic Position and Action Evaluation (Strategia, Pozycja i Działanie, Ocena). Za określoną pozycję przedsiębiorstwa odpowiadają czynniki zewnętrzne (stabilność otoczenia i atrakcyjność branży) i wewnętrzne (przewaga konkurencyjna i siła finansowa).
Powyższa technika najczęściej wykorzystywana jest do oceny planów strategicznych, procesów oraz może stanowić uzupełnienie analizy SWOT lub macierzy BCG.
4 elementy analizy SPACE
Do analizy strategicznej SPACE używa się macierzy, która przedstawia obszary oddziałujące na firmę. W zależności, jakie miejsce zajmie, taki kierunek działań należy obrać. Wyróżniamy 4 z nich, do których można przypisać przykładowe wskaźniki takie jak:
Stabilność otoczenia – stopa inflacji, rozwój technologii, występowanie substytutów, zakres cen u konkurencji, zmienność popytu lub przepisów prawa, poziom stóp procentowych; znajduje się w dolnej części osi Y na matrycy (ES – environmental stability);
Atrakcyjność branży – bariery wejścia, potencjał wzrostu i zysku, liczba ogłaszanych upadłości firm; znajduje się po prawej stronie osi X na matrycy (IS – industry stregth);
Przewaga konkurencyjna – udział w rynku, konkurencyjność cen, lojalność klientów, innowacyjność, cykl życia produktu i jego jakość; znajduje się po lewej stronie osi X na macierzy (CA – competitive advantage);
Siła finansowa – przepływy pieniężne, płynność finansowa, zwrot z inwestycji, wskaźnik zadłużenia, zysk netto; znajduje się w górnej części osi Y na matrycy (FS – financial strength).
Jak określić pozycję firmy za pomocą analizy SPACE?
Ocena punktowa macierzy SPACE
Do każdego ze wspomnianych obszarów przypisuje się określoną ilość punktów – stabilność otoczenia i przewaga konkurencyjna mogą dostać ocenę od -6 do 0, gdzie im niższa ocena, tym słabsza pozycja firmy. W przypadku atrakcyjności branży i siły finansowej – otrzymują oceny od 0 do 6, gdzie wyższa ocena oznacza korzystniejszą pozycję. Przypisane wartości wyliczamy ze średniej sumy przyznanych punktów. Poszczególne kwadraty oznaczają typ strategii, jakie przedsiębiorstwo powinno zastosować, aby poprawić swoją sytuację na rynku. Są one również określane jako postawy.
1. Macierz analizy SPACE
4 postawy analizy SPACE
Po przeniesieniu otrzymanych danych na macierz, możemy wytypować rodzaj strategii, który w danej chwili przyniesie przedsiębiorstwu najwięcej benefitów i jakie czynności musimy podjąć w tym zakresie.
Konserwatywna
Zazwyczaj taką postawę przejawiają przedsiębiorstwa o dobrej pozycji finansowej, działających na zrównoważonych rynkach. Warto koncentrować się na zaletach wewnątrz organizacji, przy czym unikać nadmiernej konfrontacji z konkurencją, aby nie naruszyć swojego położenia. W celu zwiększenia wzrostu udziałów warto:
Ulepszenia istniejących produktów oraz rozwój nowych;
Rozszerzenie działalności na inne obszary gospodarcze.
Agresywna
Dotyczy firm ze stabilnej branży, które decydują się na walkę konkurencyjną z innymi podmiotami. Jest to korzystne położenie, pozwalające wykorzystać swoje mocne strony i szanse, aby przyczyniać się do rozwoju firmy. Ich strategia powinna obejmować takie działania jak:
Poprawa jakości istniejącej oferty oraz jej dywersyfikacja;
Zintensyfikowanie działań marketingowych, aby zyskać większe udziały w rynku;
Dokonanie fuzji lub przejęcia innej firmy;
Obniżenie cen;
Inwestowanie w rozwój (np. oprogramowania)
Wykorzystuj swoje mocne strony i szukaj okazji.
Defensywna
Przedstawiciele tej taktyki mają słabszą siłę przebicia w warunkach ostrej konkurencji. Muszą one podejmować odpowiednie kroki, aby uchronić się przed pogorszeniem swojej pozycji i upadkiem. Przykładowymi rozwiązaniami mogą być:
Ograniczenie inwestycji;
Obniżenie kosztów produkcji;
Skupić się na jednym, głównym kierunku działalności
Połączenie się z inną firmą;
Jeżeli inne rozwiązania nie przynoszą poprawy – stopniowe wygaszanie działalności.
Konkurencyjna
Strategia, którą mogą wykorzystać przedsiębiorcy działający w atrakcyjnym sektorze, jednakże nieposiadający siły finansowej. Z tego względu należy:
Pozyskaniu kapitału finansowego od inwestorów, w formie pożyczki itd.;
Nawiązanie koopetycji z którymś z rywali rynkowych lub fuzji;
Zwiększenie wydajności procesów;
Penetracja lub dywersyfikacja rynku;
Zminimalizowanie wpływu słabych stron na działanie przedsiębiorstwa.
Podsumowanie
Analiza strategiczna SPACE stanowi przydatne narzędzie dla przedsiębiorców i kierownictwa do podejmowania decyzji. Dzięki holistycznemu podejściu, gdzie brane pod uwagę są zarówno czynniki zewnętrzne, jak i wewnętrzne, możliwe jest zaproponowanie trafnego kierunku przyszłych działań.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Jakie korzyści wiążą się z funduszem venture capital? Kto w szczególności powinien rozważyć tę formę wsparcia? Jakie ryzyko niesie venture capital dla start-upów? Odpowiedzi znaleźć można w niniejszym artykule.
W dynamicznym środowisku startupów kluczowe role zarządcze mają ogromne znaczenie dla sukcesu firmy. Niekiedy jednak przypisane im nazewnictwo może wprowadzić w konsternację osoby spoza organizacji. W niniejszym artykule rozwiewamy wątpliwości w tym zakresie, wyjaśniając, co oznacza skrót CEO, CFO, CSO, CMO, CCO, kim jest CTO oraz COO, co należy do ich obowiązków i dlaczego role te są tak ważne dla każdego startupu.
Zarządzanie projektami zmienia się dynamicznie – od sztywnych struktur do elastycznych, adaptacyjnych modeli. Metodyka Agile, kiedyś zarezerwowana dla zespołów IT, obecnie jest szeroko stosowana w marketingu, HR, logistyce czy produkcji. Jednak czy zwinne zarządzanie to zawsze najlepszy wybór?
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo