Przedsiębiorcy nie mają już prawa do odliczenia ulgi na zakup kasy fiskalnej online bez ograniczeń. Obecnie z takiej preferencji mogą skorzystać jedynie nabywcy kas rejestrujących online i to również pod pewnymi warunkami. Ministerstwo Finansów wydało objaśnienia podatkowe w 2019 roku, jak prawidłowo odliczać ulgę na zakup kasy online. Powstały dwie publikacje na ten temat. W dzisiejszym artykule opisujemy odliczenie ulgi przy obowiązkowej wymianie na kasę online.
Odliczenie ulgi przy obowiązkowej wymianie na kasę online
Istnieją pewne branże, które zostały zobowiązane ustawowo do wymiany kas fiskalnych na kasę online, jeżeli takiej nie posiadają. Ulga przysługuje przedsiębiorcom, u których powstał obowiązek prowadzenia ewidencji i którzy rozpoczęli prowadzenie ewidencji w obowiązujących terminach. Za datę rozpoczęcia prowadzenia ewidencji przyjmuje się datę, od której powstaje obowiązek stosowania kas online dla danej grupy przedsiębiorców.
Z ulgi nie będą mogli skorzystać przedsiębiorcy, którzy dobrowolnie wymieniający kasę z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, jeśli nie są z branż objętych obowiązkiem stosowania kas online.
Przykład
Przedsiębiorca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług fryzjerskich i posiada 2 kasy z elektronicznym zapisem kopii, od 1 lipca 2021 roku ma obowiązek wymiany na kasy online. Jednocześnie od września 2021 r. planuje rozszerzyć działalność i planuje zakupić 3 kasę online. Z tytułu nabycia tej kasy przedsiębiorca nie będzie mógł odliczyć ulgi.
Odliczenie ulgi może nastąpić w okresie rozliczeniowym, w którym faktycznie zarejestrowano sprzedaż na danej kasie rejestrującej online. Jeżeli przedsiębiorca zobligowany do wymiany kasy, zainstaluje kasę online przed terminem wskazanym w ustawie i rozpocznie prowadzenie ewidencji sprzedaży ma prawo do zwrotu ulgi na zakup kas rejestrujących online przed datą graniczną (np. 1 lipca 2021 r.).
Używanie kas fiskalnych na podstawie umowy najmu, leasingu i innych umów
Odliczenie ulgi za kasę fiskalną przysługuje za nabycie, a nie leasing, dzierżawę lub najem. Zatem ulga na zakup kasy rejestrującej w takim przypadku nie przysługuje, przedsiębiorca nie może ubiegać się o jej zwrot.
Zakup kasy online na raty
W objaśnieniach podatkowych wskazano natomiast, że jeżeli zapłata za zakup kasy rejestrującej dokonywana jest w ratach, to przedsiębiorca będzie mógł skorzystać z ulgi. Warunkiem uprawniającym będzie zapłacenie wszystkich rat za kasę, ponieważ podstawą do zwrotu jest dowód zapłaty całej kwoty.
Zwrot ulgi za kasę fiskalną
Przedsiębiorcy powinni jeszcze pamiętać, że w określonych przypadkach będą zobowiązani do zwrotu ulgi za zakup kasy fiskalne, jeżeli w okresie 3 lat od momentu rozpoczęcia ewidencji:
nie dokonają przeglądu kasy w obowiązujących terminach,
trwale zaprzestaną prowadzenia ewidencji lub
naruszą obowiązek zapewnienia przesyłu danych pomiędzy kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas.
Zwrotu ulgi dokonują na rachunek właściwego urzędu skarbowego do końca miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie zwrotu.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Influencer marketing stał się jednym z najważniejszych narzędzi komunikacji marek z odbiorcami. W dobie mediów społecznościowych to właśnie opinie twórców cyfrowych często decydują o wiarygodności produktu i wpływają na ich decyzje zakupowe. Nic więc dziwnego, że coraz więcej firm decyduje się na współpracę z influencerami. Należy jednak pamiętać, że każda współpraca – niezależnie od tego, czy dotyczy influencera, czy innego podmiotu – powinna zostać uregulowana w formie pisemnej umowy.
Czy wiesz, że aż 75% internautów w Polsce robi zakupy online, ale jednocześnie coraz więcej osób zamiast nowych produktów wybiera rzeczy z drugiej ręki? Trend re-commerce nabiera tempa, a kupujący zwracają większą uwagę na oszczędność i ekologię. To wyraźny sygnał, że handel internetowy stale się zmienia, a firmy muszą nadążać za nowymi oczekiwaniami klientów.
Instagram, będący częścią ekosystemu Meta, to jeden z najważniejszych kanałów promocji dla firm w 2025 roku. Dzięki rosnącej popularności formatu Reels, coraz większej integracji z sztuczną inteligencją Meta oraz automatyzacji kampanii w Menedżerze Reklam, platforma ta oferuje ogromne możliwości dotarcia do klientów – zarówno młodszych, jak i starszych grup odbiorców.
Opłata reprograficzna to obowiązkowa należność finansowa nakładana na niektórych posiadaczy urządzeń oraz nośników umożliwiających kopiowanie utworów chronionych prawem autorskim. Mimo że nie jest ona podatkiem, to niewątpliwie stanowi dodatkowe obowiązkowe obciążenie finansowe nakładane na producentów i importerów sprzętu elektronicznego.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo